Gå til innhold

Forholdet mellom AMD XP1600+ og Intel Celeron 1,7GHz


Clintern

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en Intel vs. AMD diskusjon!

 

Jeg har hatt XP1600+ i snart et halvt år og har vært ganske fornøyd med det. Men MSI hovedkortet har det vært noe småtull med en gang i blant. Fikk også meget store problemer med å bruke Windows 98(dual boot) på maskinen. Nettopp så store problemer at jeg måtte til slutt gi opp og kutte ut Win98 for godt(tanken med å ha win98 var å bruke det til enkelte spill som gikk dårlig/ikke lot seg kjøre i XP).

Jeg mistenker at win98 ikke liker VIA chipset noe særlig. Det var hvert fall det problemene gikk ut på når jeg skulle installere VIAs 4in1 drivere. Da ble det bare rot. Samme skjedde hver gang jeg prøvde så det var ingen brukerfeil.

 

Men så til spørsmålet.. Er den nye Celeron 1,7 GHz til socket 478 like god/bedre enn XP1600??

Ser det bare er 128KB cache mot 256KB på Celeron cpu'ene til FCPGA2, gjør det store utslag?

Dessuten vil jeg gå for socket 478 siden FCPGA er på vei ut.

 

Forresten, hovedkortet jeg skal ha er ABIT BD7-RAID.

Som dere ser har jeg ikke tenkt å legge noe særlig penger i omleggingen fra AMD/VIA til Intel.

 

Jeg får nå et MSI H-kort og en XP1600+ til overs, noen som er interessert? :smile:

 

 

_________________

AMD XP1600+ 1.4GHz

MSI K7T-266 PRO2-RU

60GB Western Digital HDD

512 DDR RAM

Gainward Geforce3 Ti/500TV 128MB 4.0ns(Detonator 27.20 drivere)

Windows XP Pro

 

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-06-19 16:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-19 16:32, Clintern skrev:


Men så til spørsmålet.. Er den nye Celeron 1,7 GHz til socket 478 like god/bedre enn XP1600??

Ser det bare er 128KB cache mot 256KB på Celeron cpu'ene til FCPGA2, gjør det store utslag?

Dessuten vil jeg gå for socket 478 siden FCPGA er på vei ut.



 

Celeron 1700 MHz er ca like rask som en Duron 1400. Med andre ord vil en XP1600+ være en del raskere. Du kan se tester av den på Anandtech og Toms Hardware Guide.

 

Ellers har du rett i at FCPGA er ute...

 

 

Mitt råd er om du er på jakt etter ytelse å:

 

1. Vente litt til 130 NM XPer kommer (Thoroughbred)

 

2. Gå for et P4 NW system

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 16:36, jevel skrev:

Svaret er enkelt: NEI! Athlon CPUen blåser Celeron herfra til moss for å bruke god norsk.


-KJ



 

Og hvor er så "herfra"? Hvis det er Horten eller no sånt så er det ikke lange veien, altså ikke store forskjellen mellom Athlon og Celeron :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 16:44, Clintern skrev:

Quote:


Den 2002-06-19 16:36, jevel skrev:

Svaret er enkelt: NEI! Athlon CPUen blåser Celeron herfra til moss for å bruke god norsk.


-KJ



 

Og hvor er så "herfra"? Hvis det er Horten eller no sånt så er det ikke lange veien, altså ikke store forskjellen mellom Athlon og Celeron
:grin:

ok den var bare lam ...

 

men Athlon er veeeeeeldig mye bedre en celeron

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...