Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker erfaringer med Telio IP-telefoni


Anbefalte innlegg

Hei, nå håper jeg at jeg har plassert denne tråden under riktig kategori.

 

Jeg leste her om dagen at Telio hadde fått 30.000 kunder nå, det er nokså mye for

å være IP telefoni. Så jeg kan nok tenke meg at det er noen kunder av Telio her, så jeg ønsket å få høre litt, få vite hva slags erfaringer dere har med Telio. For jeg er litt usikker på om jeg skal bestille eller ikke.

 

Det jeg ønsker å høre er følgende:

 

1. Oppstår det ekko iblandt? I såfall hvor ofte? Skjer det hver gang du har en samtale?

2. Hakker det i blandt? I såfall hvor ofte? Skjer det hver gang du har en samtale?

3. Nedetid? Hender det at det er nedetid? Hvor ofte?

4. Når du presser bredbåndslinjen din hardt, med f.eks P2P/fildelingsprogrammer, merker du noe da? Hvis ikke, struper du linja, med et program?

5. Hvilken bredbåndsleverandør bruker du? Bredbåndstype? Hastighet ned og opp?

6. Har de du har pratet med (på telefonen) noensinne klaget på kvaliteten?

7. Annet.

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du Emule mye og laster ned ganske heftig så bør du ikke gå for Telio. Når jeg har en 70-80kbyte/sek belasting på en 1750kbit linje er det svært merkbart, og folk klager. Har testet dette med en FTP som gikk på ca 180kbyte/sek og da var det ikke noe problem.

 

Ser ut til at problemet kan ligge i antall connections.

 

Struper du Emule når du får en inngående samtale så blir det bra i løpet av en 20-30 sek.

 

:D

Lenke til kommentar
Hei, nå håper jeg at jeg har plassert denne tråden under riktig kategori.

 

Jeg leste her om dagen at Telio hadde fått 30.000 kunder nå, det er nokså mye for

å være IP telefoni. Så jeg kan nok tenke meg at det er noen kunder av Telio her, så jeg ønsket å få høre litt, få vite hva slags erfaringer dere har med Telio. For jeg er litt usikker på om jeg skal bestille eller ikke.

 

Det jeg ønsker å høre er følgende:

 

1. Oppstår det ekko iblandt? I såfall hvor ofte? Skjer det hver gang du har en samtale?

2. Hakker det i blandt? I såfall hvor ofte? Skjer det hver gang du har en samtale?

3. Nedetid? Hender det at det er nedetid? Hvor ofte?

4. Når du presser bredbåndslinjen din hardt, med f.eks P2P/fildelingsprogrammer, merker du noe da? Hvis ikke, struper du linja, med et program?

5. Hvilken bredbåndsleverandør bruker du? Bredbåndstype? Hastighet ned og opp?

6. Har de du har pratet med (på telefonen) noensinne klaget på kvaliteten?

7. Annet.

Jeg har hatt Telio i 3 måneder nå og har følgende svar på dine spørsmål:

 

1. Ekko har hverken jeg eller de jeg prater med opplevd, så foreløpig så er lydkvaliteten minst like bra som med en ordinær linje.

 

2. Har opplevd hakking, men dette gjelder kanskje 0,05% av alle mine samtaler.

 

3. Har foreløpig ikke opplevd noe nedetid.

 

4. Har satt Sipura-adapteren (IP-boksen fra Telio) som prioritert enhet på routeren min (Linksys WRT54GS). Har ikke hatt noen problemer med båndbredde, noe som gjenspeiler mitt svar i pkt. 2.

 

5. Jeg har Nextgentel Bravo 1600/384 (sånn ca tror jeg.. husker ikke eksakte tall).

 

6. Ingen klager så langt :)

 

7. Er meget godt fornøyd med Telio. Temmelig Plug&Play. Har anbefalt dette videre til venner og kjente, og de har heller ikke hatt problemer. Er bare å koble inn utstyret og ringe i vei :)

Lenke til kommentar
Hei, nå håper jeg at jeg har plassert denne tråden under riktig kategori.

Du vil måtte ha utstyr med QOS skal du bruke IP-telefoni på en fornuftig måte hvis du ikke har ei feit linje, har nesten ikke hatt nedetid, noen minutter på netsen ett år er akseptabelt.

Kjører du uten QOS så vil det hakke og folk klager på kvaliteten.

Minimum for og kjøre IP-telefon komfortabelt er 256/256 eller bedre med QOS, sitter man på 10Mbit/s symetrisk så vil jo man neppe merke så mye som en med f.eks 1024/256.

Ekko og hakking er båndbreddeproblemer mellom deg og Telio, lydkvaliteten er utmerket.

Lenke til kommentar

1. Har aldri opplevd noe ekko, selv ikke når jeg prater utenriks (les: Spania), der jeg normalt har mye ekko fra vanlig fast-til-fast-telefon.

 

2. Kun ved et par ganger da jeg hadde full upload (altså min egen feil - telio krever 128kbps hver vei) - bruk NetLimiter og sett limit på speed slik at du har litt til overs, så går det helt greit.

 

3. Har ikke opplevd nedetid (bortsett fra da jeg hadde rykket ut feil strømadapter :p).

 

4. Har adapteren fra telio kobla rett inn i en switch som igjen er koblet til en Netopia 335x ruter fra NGT, ikke satt opp noe prioriteringer eller noe sånt.

 

5. NGT Charlie ADSL 3000/704

 

6. Nope - har heller fått positive kommentarer.

 

7. Veldig enkelt, som johanch sier så er det temmelig plug&play - trengte ikke konfigurere porter ruter engang da jeg mottok dette, var bare å plugge i adapteret og telefonen så kunne jeg ringe og motta samtaler. Kan tas med hvor som helst med bredbånd og brukes der :) - Gjorde dette selv i juleferien da jeg tok med telefonen (og nummeret) til mine foreldre et par dager.

Lenke til kommentar

Jeg har en NextGenTel 3600/704 kbit/s. Så jeg håper på og regner med at det vil gå bra om jeg bytter ut fasttelefonen med Telio...

 

Takk for de erfaringene dere som har postet her har delt med meg, om det er andre som har erfaringer, så bare post, jeg tar gjerne imot flere :-)

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

QoS ja, Quality of Service og prioritering av en enhet, ser du nevner dette med QoS agvg, jeg har en Netopia 4542 ruter, fra NGT, hvordan er det med QoS på denne? prioritering av enhet/IP adresse, lar dette seg gjøre med denne adsl ruteren? jeg har ikke en ruter til, jeg bruker switch, en SMC switch...

Lenke til kommentar

Fikk med en Thomson Speedtouch 510i modem med NGT-abonnementet, men har som sagt en Linksys WRT54GS trådløs router i tillegg. I denne routeren er det mulighet med QoS, så her har jeg gjort de innstillingene som må til for å få prioritert Telio :) Ingen hakking :)

 

Ringer både innenlands, USA, Hong Kong osv. Ingen problemer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...