Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe bil! Noen råd?


boss3

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er lysten på å kjøpe meg en bil etterhvert som jeg føler at det å låne mor og far sin ofte kan bli litt teit. Har sett på noen biler, og lurer i første omgang på om dere har noen tips, innvendinger. Jeg hadde tenkt meg en prisklasse på maks 100k. Og helst nyere bil enn 1990.

 

De bilene jeg har sett på er:

-Honda CRX del Sol

-Mazda MX3

-Mazda MX5

-Toyota Celica

-Toyota MR2

-VW Golf

-Peugeot 206

 

Noen som har noen tips til tuning/trimming og evt andre biler som jeg bør kikke på? Ikke det at jeg skal ha den kjappeste bilen på veien. Vil ha en stilig bil, ikke en skikkelig råner. Det bør nevnes!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en Honda Civic eller Accord?

Har sett på de...men føler accorden blir for svær..vet ikke om det bare er meg...

Civic, er jo forsåvidt grei nok. De som de har i FastAndTheFurious er jo dritkule. Hvike modeller er det? (Årstall)

 

Det jeg syns om Civicer fra 1990-92 er at de er så runde akkurat ved kanten til bagasjerommet. ;)

Lenke til kommentar
Japs: kanskje litt kjedelige, men du slipper tull!!!

Tysk: Spennende, men det er fordi det er mye tull!!!

Hmm... Tja.

 

Japanere er gode biler med lite feil, helt riktig. Når du sier kjedelig, så må jeg spørre deg om du har kjørt en Mazda 6 f.eks? Den bilen er hvertfall ikke kjedelig.

 

Tyskere er også bra biler. Mye feil sier du? Tja, det kommer an på. Kjører nå en VW Vento GL '97 som har vært i familien i snart 8 år. Bortsett fra litt småfeil på en ABS-sensor og litt trøbbel med foringen på bremsene, så har vi ikke hatt noe feil i det hele tatt.

 

Konklusjon: Kjøp en bil du liker, har råd til, og som er sikker. Det betyr nada om den kommer fra Tyskland, Sverige, Japen, eller hvor den nå kommer fra.

Lenke til kommentar

Masse utstyr = Stereoanlegg og revehale

Damekjørt = Trenger ny clutch

Jentekjørt = Er aldri polert

Fin konebil = Liten og upraktisk

Teknisk god stand = Et salig rusthøl

Litt rust = Under en kvadratmeter rust

Overflaterust = Rusten er godt synlig

Kun én eier = Prøvd å selge i flere år

I daglig drift = Den starter nesten alltid

Kjøpt i Norge = Bare kjørt på saltede veger

Lav km-stand = Enda lavere enn før

Langkjørt = Høy km-stand

Servicehefte = Bare tatt det nødvendigste

Eid av en mekaniker = Aldri fulgt service

Nylig påkostet = Begynner å skrante for alvor

Må sees = Nettopp vasket og polert

Må absolutt sees = Selgeren er flink til å overtale

Firmabil = Dårlig vedlikeholdt

Vurderes solgt = Selger vet den ikke er mye verdt

Ikke vinterkjørt = Dårlig batteri

 

Måtte bare skrive det :p

Lenke til kommentar
Japs: kanskje litt kjedelige, men du slipper tull!!!

Tysk: Spennende, men det er fordi det er mye tull!!!

Hmm... Tja.

 

Japanere er gode biler med lite feil, helt riktig. Når du sier kjedelig, så må jeg spørre deg om du har kjørt en Mazda 6 f.eks? Den bilen er hvertfall ikke kjedelig.

 

Tyskere er også bra biler. Mye feil sier du? Tja, det kommer an på. Kjører nå en VW Vento GL '97 som har vært i familien i snart 8 år. Bortsett fra litt småfeil på en ABS-sensor og litt trøbbel med foringen på bremsene, så har vi ikke hatt noe feil i det hele tatt.

 

Konklusjon: Kjøp en bil du liker, har råd til, og som er sikker. Det betyr nada om den kommer fra Tyskland, Sverige, Japen, eller hvor den nå kommer fra.

Japanere er gode biler med lite feil, helt riktig. Når du sier kjedelig, så må jeg spørre deg om du har kjørt en Mazda 6 f.eks? Den bilen er hvertfall ikke kjedelig.

Vel, den har jeg ikke kjørt, og du har meget mulig rett i at dette ikke er en kjedelig bil. Men leser du tråden så er vel denne bilen litt utafor både i pris og alder.

 

Heldigvis så er meninger delte, og forskjellige oppfatninger finnes overalt. Det jeg støtter meg til er meningsundersøkelser, oversikter over driftsstanser, bruktbilrapporter og slike ting. Nå varierer disse og i en viss grad, men i en rapport som jeg mener heter noe med Vehicle Information Report (kringkastet av P4 forresten) og ble sendt for et par tre år siden, ble akkurat din bil kåret til en av de bilene amerikanerne var mest misfornøyd med. Men ikke fortvil, i fjorårets Bruktbilrapport ble Mercedes Vito den dårligste... Helt utrolig

 

Som sagt tidligere så er det delte meninger om det meste, også biler:) og det er delte meninger hva folk legger i hva biler skal koste i drift. De sier at de ikke har hatt noen problemer, men det som er sannheten er at servicekostnadene er det som gjerne legger lista for økonomien, og i mine øyne graden av "problemer".

Når jeg ser over forbruket av deler som mange tyske biler har, er det ikke så vanskelig å gjøre seg opp en mening om kvaliteten på disse, og da kan faktisk folk fortelle meg så mye de orker hvor lite problemer de har hatt med en bil. Det virker nesten slik: Så lenge ikke bilen kneler etter veien så er det en "bra" bil. Får en skyhøye regninger på verkstedet så sier de "det er vanlige servicekostnader" Har hatt flere tyske biler selv, og det som går igjen er at en må beregne minst mellom 1-2000 kroner måneden for å få budsjettet til å gå opp på slutten av året, og da snakker jeg om biler som har passert en 3-4 år. Ikke for det, har akkurat levert tilbake naboens nesten 3 år gamle Caravelle Synchro, total gearkasseoverhaling, og samtidig hjulpet han med å ordne finansiering av dette. Det er ikke lett når en småbarnsfamilie ikke klarer over reperasjoner fordi det har vokst fram en kultur nedi Bayern om at brorparten av fortjenesten av bilsalget skal komme fra ettermarkedet, og ikke fra nybilsalget. Hvordan ellers tror du de klarer å konkurrere med lønningsnivå langt over mange andre sammenlignbare land?

 

Men, jeg skal ikke klage, jeg lever bra på å holde bilparken til mine medmennesker gående, så jeg burde vel egentlig holde tåta, men jeg klarer ikke. Vi er ca 3000 mennesker i mitt nedslagsfelt, og det er totalt 14 årsverk i de forskjellige verkstedene som har full jobb med dette yrket (det er ganske mye). Gjett hva slags biler det er betydelig overvekt av her da :yes: men om du er fornøyd med bilen din så er jo det for all del det aller beste, og jeg skal ikke tre dette nedover hodet ditt, men tenk over hvor fornøyd mange andre er med bilene sine da? Henter bilen på service og det er ikke skiftet noe annet enn olje?

Det er faktisk en skikkelig stor forskjell...

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
-Mazda MX3

-Mazda MX5

-Toyota Celica

-Toyota MR2

 

disse kan du glemme hvis du er 18år. Forsikringen er skyhøy, selv om bilen skulle evnt. stå i foreldrene dines navn...

 

Mazda MX-5 (92`) blir forsikringa nesten 12.000 på meg (19 år) med 20.000km og delkasko.. Det er ikke mye etter min mening, da en Golf som er 7 år eldre koster like mye!

 

Toyota MR2 koster ca. 40.000 på meg, men på muttern kommer det på 5700.. Det er med delkasko og 20.000km.. Da får du også en MORSOM bil! Har prøvekjørt 2 stk og det er bilen jeg kommer til å kjøpe!

En ting du bør vite hvis du skal forsikre en MR2 er å få pris på MR2 (med to tall) og ikke MRII.. En visstnok en ganske stor prisforskjell!

 

Toyota Celica (utgangspunkt i 4x4, turbo og 92`) blir 12-13.000 på meg.. 20.000km og delkasko også her..

 

Er detta "skye-høye" priser? Syns ikke det!

 

OBS: Priser er fra Gjensidige Nor.. Ring og hør med flere selskap, få tilbud og prut! Her kan man tjene noen kroner!

 

Hvis du er ute etter Toyota sportsbil, vil jeg anbelafe deg og gå inn på www.ts-ogn.no!

Det er en norsk Toyota sportsbil klubb! Mange som har peiling på dissa bilene...

 

 

Og en ting til: Ikke kjøp 2-seter med mindre du er venneløs??! Tull! Kjøp den bilen som du syns er fin og passer deg!

Det er tross alt DU som skal kjøre den...

Lenke til kommentar

Siden vi reklamerer for andre forum for Toyota, så burde du også sjekke ut www.tscn.no

 

zn00ker: Ironi er en fin bil =D. Jeg tviler ikke på at du har venner selv om du tilfeldigvis skal kjøpe en 2-seter (står jo til og med i profilen din), men det kan være lurt å vurdere behovet for bil før man investerer 100k. Litt kjedelig å brenne av 100k på en 2-seter om man har et aktivt sosialt liv som innebærer at man ofte har behov for å kjøre flere i samme bil, da er man litt låst med 2 seteren. Sikkert greit å ha som kosebil nr.2 (men det er min mening :) ).

Om man ikke kan finne noen argumenter som taler mot så må man selvfølgelig kjøpe det man har lyst på.. Regner med at de fleste oppegående mennesker klarer å finne ut av dette selv :thumbup:

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...