Gå til innhold

Hvordan virker et enveisvindu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et glassvindu som både reflekterer og slipper lys igjennom. Som et vanlig vindu når det er mørkt ute og lyst inne. (Se ut av vinduet akkurat nå, så kan du nok se det).

 

På den siden av vinduet hvor det er lyst, vil refleksjonene av det sterke lyset "overdøve" lyset som slipper igjennom fra andre siden. På den mørke siden vil lyset som slipper inn "overdøve" lyset som blir reflektert.

 

Slik ser vinduet ut som et speil i det lyse rommet og som et vindu i det mørke rommet.

Lenke til kommentar

Nesten like bra som discovery den siten der :p

 

Samme prinsipp som soting av ruter.

Jeg gjorde det på den gamle bilen min.

Den var så si umulig å se inn i. Var ikke meningen at det skulle bli _så_ sotet.

Jeg syntes at ca 65% var litt for mørk, så jeg tok 25% isteden.

Men så fant jeg ut at det var feil vei. For det er 65% gjennom skinning og 25% ble nesten helt sort :p

 

Men, deilig var det ;) Tips, ikke sot fører og passasjer vinduene. Ett ren skvette faktum om kvelden. Ser ikke bilen før den plutselig kommer fra høyre :p

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at den artikkelen på how stuff works forteller hele sannheten.

Skal prøve å dekke det som ikke ble sagt om i artikkelen der:

 

1

Når lys treffe et grenseområde ned to forskjellige brytningsindexer (n1 og n2) blir det refleksjon av lyset. Hvor mye er gitt av denne formelen.

 

I = Io [(n1-n2)/(n1+n2)]^2

 

2

Når lys går gjennom et materiale opplever lyset en absorbsjon. Det vil si at lyset eksiterer elektroner til et høyere nivå, men når det går tilbake så gir det ikke fra seg lys, men det gir større vibriasjoner til krystallstrukturen. Dette fører til varme i materialet.

Uten å gå særlig dypere inn kan jeg si at metaller (f.eks. sølv som brukes her) har en høy absorbsjonskoeffisient, dvs lyset blir dempet fort (eksponensielt med avstanden) i sin gang gjennom materialet. Lysstyrken kan beskrives med denne formelen.

 

I(x) = Io*exp(-a*x)

 

Vi kan altså bestemme om hvor mye lys som skal slippes gjennom ved å bestemme hvor mye lys som skal absorberes og reflekteres. Vi trenger bare å smøre på et lag med sølv i mikrometer skala for å oppnå ønsket refleksjon, R (her 50%).

 

Hva skjer?

Benytter man punkt 1 og 2 over vil det forklare saken.

Vinduet ser hvitt/sølv-aktig ut fordi det inneholder sølv som reflekterer 50% av lyset i tillegg til 4% som oppstår mellom luft-glass i følge formel (1)

Lyset fra det mørke rommet blir reflektert med 50% samt <2% (Dette er fordi 50% slipper gjennom metallaget så bare 50% treffer det andre interfacet, men bare 50% av det reflekterte lyset slipper gjennom metallaget på vei tilbake til det mørke rommet)

Disse to punktene gjør at personer på det lyset rommet ikke kan se den andre personen. Sensitiviteten til øynene justeres etter lysstyrken (purpillenes diameter blir større i mørke for å slippe inn mer lys) og derfor kan de i det mørke rommet fortsatt se , selv bare med <50% av lysstyrken.

 

 

Man deponerer bare 1 lag med sølv fordi man ønsker at lys skal slippes gjennom tilnærmet uavhengig av bølgelengde (farge).

Hvis man derimot coater begge sider av glasset har man laget en Fabry-Perot Cavity. Dette fungerer som et periodisk filter som fjerner utvalgte bølgelengder.

Dette er nettopp hva som brukes i LASERE. Man vil bare slippe gjennom bestemte bølgelengder(Rød og nå Blå (Blue Ray i sikte :) ). De andre bølgelengdene vil bli reflektert. Ofte må R være oppi mot 1 (maks verdi), ca. 0.9-0.99

 

 

 

Men jeg er ikke sikker på hvordan den "sveitsiske toaletten" virker. Har sett den på fredagshumor, men husker ikke linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...