Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen bare piper...


Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt ny PC og har satt den sammen selv. Jeg har fått alle delene på plass og har knota litt med ledningene, men trodde jeg hadde fått de på plass nå. Men når jeg prøver å starte maskina så får jeg bare pipelyder. På skjermen står det no signal. Alle viftene går rundt(grafikkort, kabinett, prosessor). Med en gang jeg skrur på så kommer det et pip. Så blir det stille en 5-10 sek og så begynner den å pipe med jevne mellomrom ca hvert 2. sekund.

 

Ganske sikker på at grafikkortet og minnet sitter ordentlig i. Har 2x512mb minne og når jeg skulle sette de i så virka det som de var for brede til å stå inntil hverandre så jeg satte dem i slot 1 og 4. Kan det ha noe å si?

 

Ellers så hadde ledningen fra power supplyen 24 hull mens på hovedkortet er det bare 20 pinner. Spurte om dette et annet sted og fikk beskjed om at det skulle gå bra å sette den på med 4 hull utenfor, men kanskje dette er problemet likevel?

 

Kanskje noen kunne fortelle hva som er minimum som må være koblet sammen for at PCen skal starte, hvilke ledninger mellom hva osv... Eller så har jeg hørt at de pipene er en slags kode for hva som er galt, så kanskje det finnes en side hvor man kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske sikker på at grafikkortet og minnet sitter ordentlig i. Har 2x512mb minne og når jeg skulle sette de i så virka det som de var for brede til å stå inntil hverandre så jeg satte dem i slot 1 og 4. Kan det ha noe å si?

Ja. Prøv å ta ut det i Slot 4, for deretter å starte maskinen på nytt.

Lenke til kommentar
mulig det står hva den koden er for i manualen.

 

har du husket kjølepasta?

Manualen til hva da? hovedkortet?

 

Det var kjølepasta på prosessorviftetingen fra før, men sleit litt med å sette den på så den ble gnidd bittelitt utover... tviler på at det var nok til at prosessoren blir overoppheta med en gang, men....?

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at grafikkortet og minnet sitter ordentlig i. Har 2x512mb minne og når jeg skulle sette de i så virka det som de var for brede til å stå inntil hverandre så jeg satte dem i slot 1 og 4. Kan det ha noe å si?

Ja. Prøv å ta ut det i Slot 4, for deretter å starte maskinen på nytt.

ahh! det funka!! tusen takk :D

 

Får prøve å sette den i en annen slot da?

Lenke til kommentar
Hvis pcen bare piper er det RAM, kjekk om den er satt i riktig.

... og dette er så feil det kan bli.

Biosen har en feilrapportering i form av pipelyder (ganske enkelt fordi du ikke kan SE hva som er feil om det ikke kommer bilde), antall pip forteller hva det er feil på.

Lenke til kommentar

Nytt problem...

 

PCen funka fint en stund, men så skjønte jeg at jeg hadde glemt å sette i strømmen til grafikkortet. Når jeg satte i den og prøvde å starte maskina så går alt som normalt i ca 5sek så stopper prosessorvifta! :ohmy: Heldigvis hadde jeg sånn alarm på, hvis ikke hadde jeg ikke merka det.

 

Så prøvde jeg å dra ut systemvifta og starte på nytt og da funka det... Men så når jeg skulle starte den igjen etter en stund så skjer det samme som før: Alle fvifter starter normalt, men etter 5-10 sek stopper prosessorvifta og alarmen går. Og nå hjelper det ikke å koble fra systemvifta.

 

Virker jo som det kan være for lite strøm, men skulle tro netshop sendte meg nok strøm når jeg bygde pcen i pc-byggeren dems.... Også merkelig at det funka en stund etter at jeg kobla ut systemvifta, men så neste gang jeg starta den så funka det ikke.

 

Så er det strømforsyninga som ikke er kraftig nok eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar

AOpen QF50A 300W kabinett/strømforsyning

 

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250

ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B/

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

Socket 939 512KB cache

 

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L.

 

Seagate 120GB S-ATA NCQ 7200RPM

Barracuda 7200.7 8MB cache

 

POV GeFORCE 6600GT 128MB AGP Retail

128MB DDR/ TV-out/DVI

 

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

Sony MPF 920 - Diskettstasjon

 

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x

Intern, bulk, sort

Lenke til kommentar

Der er jeg enig.. 300 watt er nesten helt sikkert for lite. Jeg har 360 watt på min pc (sjekk specs hvis interessert) og det er sannsynligvis for lite.. Ring dem, si at du sender tilbake den psu som du fikk med, og be dem om å sende deg en større, 400 watt eller mer. Da har du iallfall nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...