Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

catch sender regning på nytt modem..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må nok dekke nytt modem selv, men prisen til catch er jo helt VANVITTIG. Send det tilbake og kjøp deg en router med ADSL inngang.

Hjelper ikke dette, siden Catch har egen type, altså vil ikke dette funke. Men at en så enkel boks skal koste såpass mye er rått. Catch tjener sikkert grovt på dette.

 

I tillegg vil han måtte betale, dersom han hadde sendt tilbake modemet han fikk, fordi han da måtte dekke modemet som han ødela.

 

Er ikke bindingstiden gått ut heller, må han regne med å måtte betale for abb. frem til bindingstiden går ut heller. Ingen nåde ifra Catch på dette punktet, er en grunn til at de går med overskudd.

Jeg har Catch Adsl og jeg har brukt et annet modem enn det Topcom som fulgte med! Det funker helt fint....

Lenke til kommentar
Jeg har Catch Adsl og jeg har brukt et annet modem enn det Topcom som fulgte med! Det funker helt fint....

Det er jo bra da. Men hjelper lite for trådstarter når han har klart å ødelegge modemet til Catch, og det er jo det de tar betalt for. Ikke det nye modemet som han fikk tilsendt (om han ødelegger dette eller ikke gir det tilbake etter oppsigelse av abb, så får han vel regning for dette også)

Lenke til kommentar
http://www.catchspeed.no/dl/CATCH_Abonnementsvilkar.pdf

 

Les punkt 16.1, det skulle forklare det meste.

Men så er det store spørsmålet om lynnedslag er force majeure. Muligens for enkelte deler av landet som aldri opplever lynnedslag, mens for andre er lynnedslag omtrent en årlig affære og derfor ikke force majeure.

 

Samt Catch vil sikkert påstå at lynnedslag er noe som de fleste vet er skadelig for elektrisk utstyr, og derfor ikke force majeure årsak.

Lenke til kommentar

Ved mindre det står spesifisert i avtalevilkårene, så er du nok ansvarlig for det utstyret de låner ut til ldeg. Nextgentel er grei nok til å sende ut gratius rutere til de som mister dem pga. lyn-nedslag, noe vi Bergensere er veldig glade for hehe, men det er ikke noe du i utgangspunktet har krav på.

 

Den prisen er skammelig høy. Minner mer om et straffegebyr enn kost-pris (som er det det burde være i mine øyne, når tross alt kunden ikke har gjort noe "galt").

 

Egen ruter er jo et alternativ. Sansynligvis er det mulig å skaffe en ruter som er kompatibelt med det utstyret som brukes i sentralen til catch, men du trenger litt teknisk innsikt for å konfigurere det, og du mister nok sansynligvis all support om du velger å bruke egen ruter.

 

Litt dårlig at kundesupporten ikke sa ifra om regningen som kom i posten, men på den annen side så er det forventet at kunder faktisk leser gjenom avtalevilkårene når de inngår et abbonement, så det er vel like mye din egen feil.

 

Mitt råd til deg før du gjør noe som helst annet er å prøve en hard-reset på ruteren (de fleste har en slik mulighet). Om ruteren din ikke er helt død (dvs. ingen lys på noe som helst når du setter strøm på den) så er det meget sansynlig at den fremdeles kan fikses med en reset&reconfig. Om du ikke kan gjøre det selv av en eller annen grunn, så ville jeg tatt kontakt med catch og forklart situasjonen og spurt om de kan se på den for deg, om den kan fikses, før du betaler noe erstatning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stemmer nok det at de tar 2500 spenn for et nytt modem (både adsl og sdsl) noe som ee er helt for jæveli spør du meg. Jeg har adsl og har et speedstream 5100.

 

Dette modemet koster mellom 95 og 120 usd i utlandet og noe sier meg at her melker catch oss litt.

 

Men som nevnt over er dette dekket av forsikringen (innbo tenker jeg)

 

Hvis dere ikke har dette sitter du in the shit

 

Med kabler og spliter tenker jeg dette ikke koster mer en 1000 spenn

 

Helge

Lenke til kommentar

Lynnedslag er faktisk force majure! Ein utenforstående hendelse som ein ikkje kan kontrollere, eller gjere noko for å hindre skal oppstå. Det som er eit anna spørsmål er om kunden burde forstått at lynedslaget kom til å komme akkuratt då. Det er jo umulig å forutsjå akkuratt når det først lynnedslaget kommer, og det kan like gjerne være det første lynnedslaget som tar adsl modemet. Kunden til Catch har ingen mulighet til å forstå når eit lynnedslag kjem til å komme! Kunden til Catch er ikkje gud.... I følge Catch sine vilkår skal då Catch ta på seg dette tapet... Overspenning blir jo faktisk også spesefikt nemnd....

Endret av leif_erikg
Lenke til kommentar
Desdichado: det er ikke så lett å være hjemme hele tiden..

 

Alastor: Det står Tap eller uopprettelig skade på modem ADSL/SDSL 

2 500,00.. men jeg har aldri fått noen beskjed om å returnere modemet eller.no dvs de har aldri prøvd å fikse det så vet ikke om skaden er opprettelig..

 

Men sist gang lynet slo ned så gikk maskinen og da fikk jeg 8000kr på forsikringen. er ikke dette noe som forsikringen kan dekke?

Det er kanskje her problemet ligger. Du skulle helt sikkert ha returnert det gamle modemet. Dette er helt vanlig praksis hos f.eks. HP. Hvis du får en ny disk eller noe må du returnere den gamle innen 5 arbeidsdager, hvis ikke får du regning. Hvis du ikke har returnert det gamle modemet, hvordan kan de da vite om det faktisk er ødelagt av lyn eller om du har sølt øl eller cola på det? Er du sikker på at det ikke lå noen returpapirer/informasjon eller liknende sammen med det nye modemet?

Lenke til kommentar
Stemmer nok det at de tar 2500 spenn for et nytt modem (både adsl og sdsl) noe som ee er helt for jæveli spør du meg. Jeg har adsl og har et speedstream 5100.

 

Dette modemet koster mellom 95 og 120 usd i utlandet og noe sier meg at her melker catch oss litt.

 

Men som nevnt over er dette dekket av forsikringen (innbo tenker jeg)

 

Hvis dere ikke har dette sitter du in the shit

 

Med kabler og spliter tenker jeg dette ikke koster mer en 1000 spenn

 

Helge

Tja, om modemet var det eneste som ble skadet av lynet er det nok liten vits i å bruke forsikringa, siden det som oftest er en egenandel på 2500-4000kr på innboforsikringer. Om forsikringen dekker noe som faktisk ikke er din, men Catch sin eiendom er vel ikke en selvfølge det heller... (har ikke pugget vilkårene til alle selskapene...)

 

Er enig med leif_erikg i at lynnedslag faktisk er force majeure, og at kunden ikke kan forutse når og hvor lynet slår ned! Man bør likevel sikre seg med overspenningsvern -men disse stopper ikke nødvendigvis _alt_ av overspenninger!

 

Det var faktisk et lynnedslag her for litt siden, hvor ISDN-boksen og TV'en døde.. Jeg hadde et grov-overspenningsvern i sikringsskapet, men dessverre ikke noe fin-vern... Tv'en ble rep. på garantien (positiv overraskelse!) og ISDN-boksen ble byttet ut av Bravida, med montør og alt... (Ble unødvendig dyrt for Telenor Networks/Jara -jeg kunne faktisk ha byttet ISDN-boksen selv, var ganske åpenbart hvor feilen var -tømte ut noen "kullbiter" som engang hadde vært motstander... )

Lenke til kommentar

enkelt og greit , lyn skader er det kunden som må stå for, du har mulighet til å ta dine forhåndsregler med overspenningsvern, osv ta ut kont hvis du er hjemme.

har du vanlig inbo forsikring dekkes dette av den - egenandel.

blir det samme som tv din går --kan jo ikke forvente at sony gir deg en ny tv da :innocent:

Lenke til kommentar

Pengu: når jeg snakka med hu kjerringa på supporten sa hu at jeg ikke skulle sende det gamle i retur.. jeg skulle bare få et nytt.

 

men det som er irriterende med dette er at:

Når jeg snakka med supporten så hørtes det ut som jeg skulle få nytt modem av de gratis. og jeg fikk aldri info om at jeg skulle få en regning på 2500kr 4mnd senere

er ikke så lett å bla opp 2500kr med min økonomi på 7dager som forfalls datoen er..

 

edit: etter det jeg kan finne så er lynnedslag force majure.

Endret av staf
Lenke til kommentar
Pengu: når jeg snakka med hu kjerringa på supporten sa hu at jeg ikke skulle sende det gamle i retur.. jeg skulle bare få et nytt.

 

men det som er irriterende med dette er at:

Når jeg snakka med supporten så hørtes det ut som jeg skulle få nytt modem av de gratis. og jeg fikk aldri info om at jeg skulle få en regning på 2500kr 4mnd senere

er ikke så lett å bla opp 2500kr med min økonomi på 7dager som forfalls datoen er..

 

edit: etter det jeg kan finne så er lynnedslag force majure.

7 dagers forfall er ikke lov, er det? Skal det ikke være minst 14 dager?

 

Uansett, ring Catch. Mulig det ordner seg. Ring de raskt, ikke etter forfallsdato.

Lenke til kommentar
Lynnedslag må da telle som force majeure, kan aldri tenke meg at dette ikke skal gjelde her.

Med force majeure så menes ting som man ikke har noen grunn til å forvente at skal skje. Plutselig utbrudd av krig, terrorhandlinger ala WTC, meteor som slår ned på jorden, opprør, aliens som angriper jorda, helvette fryser over, statskupp, atomeksplosjon etc.

 

 

Lynnedslag er noe som er vanlig her i landet hver sommer og noe man må regne med. Det er en grunn til at det er forsikringer mot lynnedslag og at det selger overspenningsvern... og at det ikke selges "aliens-protector-devices" og "statskupp-nullifier" :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...