Gå til innhold

TEST: Gigabyte K8NXP-SLI og 3D1


Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at det ikke går an å bruke to 3D1-kort i SLi-modus, men kan man stappe to 3D1-kort inn i HK'et og få høyere ytelse ved bruk av to eller flere skjermer? (slik man kan gjøre ved å stappe f.eks to X700 i et SLi-HK)

Hvis det er meg du sikter til: Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI, utenom at 3D1 har begge kjernene på ett kort. Siden kortet allerede bruker SLI går det ikke går an å tilføye enda ett 3D1 til SLI.

The board effectively has 256MB of RAM and a 256-bit memory bus, or at least the PR would have you believe. Of course, the truth isn't actually quite that simple. Being as it is two GeForce 6600GTs, what we actually have is two 128-bit memory buses (one for each card), each feeding its own isolated 128MB of RAM. Effectively, what we are looking at here is exactly what you would get from a two card SLI setup, but slapped on to a single PCB.
From the image below, you may also notice the lack of an SLI connector on this board. Wonderful though it would be, there is no way of hooking up two 3D1 boards in what would basically become a four-way SLI implementation. This is no doubt mainly because the single 3D1 card requires 16 lanes of PCI Express bandwidth, and splitting that bandwidth into 8 lanes for each slot wouldn't be sufficient in the 3D1's case.

Samme test som Hardware, men hentet fra Hexus

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått med meg at det ikke går an å bruke to 3D1-kort i SLi-modus, men kan man stappe to 3D1-kort inn i HK'et og få høyere ytelse ved bruk av to eller flere skjermer? (slik man kan gjøre ved å stappe f.eks to X700 i et SLi-HK)
Hvis det er meg du sikter til: Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI, utenom at 3D1 har begge kjernene på ett kort. Siden kortet allerede bruker SLI går det ikke går an å tilføye enda ett 3D1 til SLI.

Tror ikke det var det han lurte på, kan ikke svare på dette selv.

 

Ikke kjøre de i Sli, men kjøre de i dual på en måte?

Lenke til kommentar
Jeg har fått med meg at det ikke går an å bruke to 3D1-kort i SLi-modus, men kan man stappe to 3D1-kort inn i HK'et og få høyere ytelse ved bruk av to eller flere skjermer? (slik man kan gjøre ved å stappe f.eks to X700 i et SLi-HK)
Hvis det er meg du sikter til: Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI, utenom at 3D1 har begge kjernene på ett kort. Siden kortet allerede bruker SLI går det ikke går an å tilføye enda ett 3D1 til SLI.

Tror ikke det var det han lurte på, kan ikke svare på dette selv.

 

Ikke kjøre de i Sli, men kjøre de i dual på en måte?

Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI! Kjernene må uansett ha en SLI profil.

Next up is the rather nice-looking driving game, Xpand Rally. Interestingly, this is the only title in our benchmarking suite which doesn't support SLI 'out of the box' (In other words, there is no application profile in NVIDIA's current drivers for the game, therefore SLI is disabled by default). So, to enable SLI usage in this game, we needed to set up a custom application profile within the NVIDIA ForceWare drivers, and set multi-GPU rendering to enabled from there. This allowed the title to make use of both GPUs successfully without any graphical issues. Our benchmark here uses a HEXUS custom replay, and framerate for said replay is measured using FRAPS.

Edit:

Derfor er dette ett latterlig kort (dessuten må du bruke Gigabyte K8NXP-SLI!), hvis det da ikke er mye lavere priset enn ett 6800GT. :roll:

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Layoutmessig er også kortet praktisk talt identisk med sin "lillebror". Det betyr at det ikke noe spesielt å utsette på dette området.

 

Vel registrerer at den samme "bråkebøtta" av en vifte fortsatt er på kortet og plassert på samme plass,nemmelig rett bak port for grafikkort. Dette gjør det "umulig" å bytte den ut med feks passiv kjøling da denne vil komme i konflikt med grafikkort. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Altså vil man kunne ha 1 stk PCIe port(sli hk) å kunne kjøre med dual gpu, feks i en shuttle er det ikke så aktuelt med 2 stk pcie porter.. man trenger da ikke 2 stk pcie porter når man har dual gpu

Eller du kan kjøpe X800XL (billig og like bra som 6800GT), eller 6800GT. Alt er avhengig av prisen på 3D1. En pris under 3000 kroner er akseptabel imo, hvis en ikke har noe særlig imot de negative egenskapene til SLI ...

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Altså vil man kunne ha 1 stk PCIe port(sli hk) å kunne kjøre med dual gpu, feks i en shuttle er det ikke så aktuelt med 2 stk pcie porter.. man trenger da ikke 2 stk pcie porter når man har dual gpu

Eller du kan kjøpe X800XL (billig og like bra som 6800GT), eller 6800GT. Alt er avhengig av prisen på 3D1. En pris under 3000 kroner er akseptabel imo, hvis en ikke har noe særlig imot de negative egenskapene til SLI ...

vet jo det da, men du svarte ikke på spørsmålet, lurer feks om det vil komme en shuttle med PCIe SLI og et 6800Ultra kort med 2 GPUr, Siden man kan ha begge Gpuene på samme kort, er det da ikke behov for 2 porter! det er det jeg lurer på..

Lenke til kommentar
Altså vil man kunne ha 1 stk PCIe port(sli hk) å kunne kjøre med dual gpu, feks i en shuttle er det ikke så aktuelt med 2 stk pcie porter.. man trenger da ikke 2 stk pcie porter når man har dual gpu

Eller du kan kjøpe X800XL (billig og like bra som 6800GT), eller 6800GT. Alt er avhengig av prisen på 3D1. En pris under 3000 kroner er akseptabel imo, hvis en ikke har noe særlig imot de negative egenskapene til SLI ...

vet jo det da, men du svarte ikke på spørsmålet, lurer feks om det vil komme en shuttle med PCIe SLI og et 6800Ultra kort med 2 GPUr, Siden man kan ha begge Gpuene på samme kort, er det da ikke behov for 2 porter! det er det jeg lurer på..

Tviler på at det kommer 2x6800gt eller ultra på samme kortet. Dette er pga, kjøleløsningen tar større plass og det ekstra minnet vil heller ikke bli plass til. Kortene er allerede med 1stk gpu så store som atx standarden tillater og har allerede plassprobemer på enkelte hk.

 

Edit: Fandens forum, resten av innlegget kom ikke med siden det var nede. Skriver på nytt.

 

Mye bedre å gå for 1stk 6800gt/ultra pga. Lettere å sette på stillere bedre kjøler på 1 kort enn 2 kort eller 2 gpuer på 1 kort. 256MB ram på 6800gt/ultra pr kort. Støtter maks ytelse på ALLE spill man bruker det på, kan oppgraderes til SLI når det er behov for det, og prisene er på akseptabelt nivå for 2 stk. Omtrent samme pris på 6800topp kortene som på 6600gt sli løsning. Bedre luft flyt med 1 kort enn 2 i kabinettet.

 

Oppsummering: SLI er oppskrytt og tull med 6600serien når man får bedre ytelse fra 1 6800gt/ultra kort til sammepris og bare for folk som skal ha det beste og mest spesielle i pcen, og gjerne ofrer armer og bein for noen ekstra 3dmarks :whistle:

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Oppsummering: SLI er oppskrytt og tull med 6600serien når man får bedre ytelse fra 1 6800gt/ultra kort til sammepris og bare for folk som skal ha det beste og mest spesielle i pcen, og gjerne ofrer armer og bein for noen ekstra 3dmarks :whistle:

Dette har vi allerede diskutert opp og ned i denne tråden, men du er hjertelig velkommen til å delta der. :D Der har vi vel konkludert med at SLI er bra i to tilfeller:

 

1. For de som vil ha bedre ytelse enn GF6800Ultra/X850XT.

2. For de som kjøper ett GeForce 6xxx kort idag, og satser på en billig oppgradering, med ett til, om et år. Dette er lurt hvis prisen på kortene faller, og dumt hvis prisen holder seg bra.

 

Det tilfellet som ikke faller under dette, er å kjøpe 2x6699GT idag, noe de fleste i den nevte tråden er enige i.

Lenke til kommentar
vet jo det da, men du svarte ikke på spørsmålet, lurer feks om det vil komme en shuttle med PCIe SLI og et 6800Ultra kort med 2 GPUr, Siden man kan ha begge Gpuene på samme kort, er det da ikke behov for 2 porter! det er det jeg lurer på..

 

Man kan jo visstnok blyantmodde nForce 4 Ultra til SLI-versjonen. Da "slipper man unna" med bare én PCIe 16x-port.

 

2. For de som kjøper ett GeForce 6xxx kort idag, og satser på en billig oppgradering, med ett til, om et år. Dette er lurt hvis prisen på kortene faller, og dumt hvis prisen holder seg bra

 

Det skal mye til at det vil lønne seg fremfor å kjøpe et nytt kort i samme klasse. Det er ikke like stas eller noe. Man får stort sett langt under 100% ytelsesøkning og går glipp av ny teknologi (nye pixel shaders etc) pluss plassproblemene.

Lenke til kommentar
Jeg har fått med meg at det ikke går an å bruke to 3D1-kort i SLi-modus, men kan man stappe to 3D1-kort inn i HK'et og få høyere ytelse ved bruk av to eller flere skjermer? (slik man kan gjøre ved å stappe f.eks to X700 i et SLi-HK)
Hvis det er meg du sikter til: Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI, utenom at 3D1 har begge kjernene på ett kort. Siden kortet allerede bruker SLI går det ikke går an å tilføye enda ett 3D1 til SLI.

Tror ikke det var det han lurte på, kan ikke svare på dette selv.

 

Ikke kjøre de i Sli, men kjøre de i dual på en måte?

Det er ingen forskjell mellom 3D1 og 6600GT SLI! Kjernene må uansett ha en SLI profil.

Ikke det jeg tenker på, ikke få to 3D1 til å virke i sli, men slik..

Instead of using two graphics cards for tandem 3D operation, you can also use them to operate up to four monitors from one computer. This mode of operation is not limited to NVIDIA cards either.

Lenke til kommentar
Det skal mye til at det vil lønne seg fremfor å kjøpe et nytt kort i samme klasse. Det er ikke like stas eller noe. Man får stort sett langt under 100% ytelsesøkning og går glipp av ny teknologi (nye pixel shaders etc) pluss plassproblemene.

Som sagt, vi har allerede en tråd om dette. Det er ingen grunn til å dra denne diskusjonen noe lenger her, for det er bare off topic.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om Raid-5 støtten? Er det slik at den "bare" støtter 4 disker i raid 5 eller er det bare å pøse på med 8 disker? Uansett er dette et sjefs kort som jeg garantert skal ha meg. 8 x sata og 2x dual lan plus wlan er spesifikasjoner som virkelig smeller selv om prisen er over normalt. Gleder meg til nytt system snart. :dribble:

Lenke til kommentar

Synes testen var forøvrig crap egentlig, skulle bare si at >>>:

 

Bestilte nettopp dette kortet da Asus sitt nforce4sli kort enda ikke er å få tak i på

noe lager(etter det eg har funnet ut).

Har også fått verifisiert nå at Komplett har sendt meg mitt Gainward 6800Ultra 2600Goldensample PCI-Express (el hva det nå heter ;)).

 

Dette burde gå fint i lag med mitt nye Lian Li Pcv2100B i sort aluminium med

7 TB hd plass og gigabytes med minne... ;)

 

(Ja jeg har kjøpt ny pc! ;))

Lenke til kommentar

Ok da, teknisk sett går det bare 6375gb i formatert tilstand.

Forutsetter 400gb disker ja,men why not?

Har selvfølgelig ikke tenkt å kjøpe 17x400gb disker på en gang,da eg

ikke er helt sprø,enda.

Venter på noe lavere pris og på "oppgraderte" disker i den størrelsen med NCQ teknologi etc.Vil jo ha det "beste" liksom.

Klarer meg forøvrig fint med ca 1.5TB da, men som sagt, mye vil ha mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...