Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SLUTTEN på alle mine nettspill!


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som jeg ikke har fått svar på noen steder, så jeg prøver her:

 

Jeg har lenge merket at når jeg spiller over Internett, så "lagger" det såpass mye at det blir vanskelig å vinne et raskt spill som quake 3 eller UT. Jeg må sikte langt foran den jeg skal "fragge" for å ha en sjanse til å treffe. Først trodde jeg det hadde med mine tlf-linjer å gjøre, jeg hadde først vanlig kobber og Telenor ADSL, men så fikk jeg UPC og nå sist Lyse bredbånd (10 mbits!!!) Uansett så beveger jeg meg i sirup i forhold til folk fra tyskland, england, sverige og danmark.. En gang opplevde jeg at en polakk langt ned i Polen hadde mye raskere linje enn meg når vi spilte på en server i sverige.

Jeg har en AMD 64 3000+ prosessor klokket til 2300mhz, ATI 9800XT grafikk, 1024 ram, 250 gig hd, så det står ikke på maskinvaren. Maskinen er direkte koblet til bredbåndsboksen og ping-en er nede i 30-40, men jeg ser at den varierer en del.

Er problemet rett og slett at alle norske internettleverandører har dårlige/svake linjer ut i verden, og at det er der flaskehalsen sitter??? Har noen det samme problemet? HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har full kontroll på hva som kjører på maskinen, har tilogmed re-installert Windows uten at det hjelper. Problemet synes å ligge utenfor maskinen og serveren til ISP-en. Det går lynfort frem i Lyses nett, men videre går det ustabilt.

Men er jeg den eneste som merker dette? Kan andre spille mot folk f.eks i tyskland og ha jevne forhold?

Lenke til kommentar

Når jeg spilte UT (originalen) var jeg misfornøyd med en ping på 40+

Vanlig ping lå på mellom 10-30.

 

Det er i hvertfall ikke hardwaren din som er problemet, hvis vi ser bortifra bredbåndsrouteren din da. Det kan være noen innstillinger på den som vil hjelpe. Som en annen sier i tråden : Ta kontakt med "Lyse" og forklar problemet så er det opp til dem å finne ut om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Sikker på at du har satt opp all instillingene i spillet riktig?

Og at de du spiller mot har satt dem opp riktig?

 

Ved feilinnstillinger kan spillere virke som om de er lenger unna enn de egentlig skal være.

Er jo bl.a. en del CS servere som kicker på for lav rate, som kan ha noe lignende effekt (svjv)...

 

Hvordan er det når du spiller på en norsk server mot norske spillere?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, folkens! Jeg har stilt inn spill og div. etter alle kunstens regler og kontaktet både Telenor, UPC og Lyse, men de skjønner ikke/vil ikke skjønne dette med ping og spill. De mener at når du får de 1/2/10 mbs du har betalt for så bør du være fornøyd! Men selv om Lyses linje er den beste, så merker jeg små forsinkelser som gjør at jeg taper de fleste dueller osv. Av og til er det så ille at jeg kan fyre av en kanonladning midt i trynet på en stakkar, for så å bli skutt hodet av med kruttlapp-pistolen hans! Selv på norske servere har jeg opplevd å blitt skutt i filler av SVENSKER, noe som i seg selv er nok til å gi opp hele nettspillinga.....

Det irriterende er at det hjelper lite at du er god til å dukke, rulle rundt, hoppe skyte osv. når andre "plukker" deg ned som en leirdue..

Når jeg pinger eller kjører tracert så får jeg alt mellom 10 og 24, noe som ikke er katastrofalt dårlig,men heller ikke spesielt bra. Av og til klokka 3-4 om morgenen og noen ganger på formiddagen "løsner" det, og da kan jeg spille jevnt med de beste, men stort sett ligger jeg altså noen millisekund etter. Noe som har slått meg, er at det kanskje er en form for juks ute og går, kanskje noen spammer ip-adressen min el. lignende osv. men er dette mulig og kan jeg eventuelt oppdage dette på noen måte??

Lenke til kommentar

Mulig at du har blitt stilt spørsmålet her før, og at du har svart, men jeg har litt dårlig tid nå, så jeg spør selv: Har du noen andre i huset som bruker av internettet?

 

Og om det er andre i huset som bruker av samme nett, er du sikker på at de ikke laster ned?

 

Hva er pingen din i nett-spill? er den skyhøy? (200-1500), eller er det bare at spillene lagger, selv om at pingen er lav?

Nedlasting suger til seg alt av ressurser nettverket ditt måtte ha. Selv om at du muligens bare laster ned på 5-20kb/sec, kveler selve nedlastinga nettet ditt.

Lenke til kommentar

Tracert minnet meg på en ting, hvor mange hopp er det mellom deg og serveren?

 

Jeg har opplevd å spille på servere med en ping på rundt 40 uten å kunne treffe noe, da det var godt over 25 hopp mellom meg og serveren. Spilte jeg derimot på en server med ping rundt 100, men med under 10 hopp, var det en utrolig god flyt...

 

Så hvor mange hopp er det unna de serverene du spiller på?

Lenke til kommentar

kan evt være verdt og spørre om det er bare du som lagger. Spiller et mmorpg til vanlig, og internettet er fullt av flaskehalser som lager kvalme for de fleste brukere på det...

 

Evt. hadde jeg et problem med ekstremt lag for litt siden. Årsaken var da at jeg hadde en prosess som gikk i bakgrunnen som tok opp 97% cpu hele tiden. Ble mye bedre etter det :p

Lenke til kommentar

Jeg slet med "lag" (eller jeg sliter vel enda)

 

Men jeg fant ut at det skyltes packet loss, og problemet satt i Gatewayen.

 

Gateways er nokså grom, men siden jeg har 3/4 PCr bak den + noen switcher, ender jeg opp med packet loss på mange nett spill.

 

Vet ikke om du kanskje har noe av det samme.

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle gode tips og innspill! MEN nå har jeg prøvd alt og her er fasiten:

 

Pc-en min er sjekka og ok!

Nettet mitt er sjekka og ok!

Nettet ut i Norge er stort sett ok, men noen ganger er det for mange servere og for mange hopp som gjør det tregere.... (sjekka m tracert)

Nettet ut i verden er PROBLEMET, med en gang spillserveren står i utlandet går pingen opp i fra 10-25 til 40-70 (sjekka m tracert)

Poenget mitt er da at både UPC, Telenor og Lyse ikke har skikkelig kapasitet på linjene sine ut i verden. Det er nok dyrt å ha raske linjer m nok kapasitet til utlandet, men det blir jo liten vits m nettspill når du bare kan spille mot folk i Norge. Jeg hadde tenkt å koble Xboxsen til nettet , men ser liten vits i det nå.

En annen ting som irriterer, er at folk i utlandet tydeligvis har gode linjer inn til Norge, for det skjer ofte at tyskere, dansker og svensker vinner stort på norske servere.... De norske internettleverandørene vet nok dette, men siden gamere ikke er prioriterte, så kan det nok gå lenge før vi får linjer som duger... :(:(

Lenke til kommentar

Vel, Complexion, det er mulig du har rett, MEN det er også mulig at du ikke har sjekket godt nok! Jeg har nemlig pinga og brukt tracert fra en rekke fysisk forskjellige installasjoner/steder nå! (med min laptop) Fasiten er den samme: ALLE leverandører i Norge sparer det de kan på linjer ut av landet. Noen har linjer som er bedre enn andre, men måler du, finner du ut at du ligger noen millisekund etter. Det kan være at du ikke merker dette, at du klare å vinne likevel, men måler du ser du nok at andre har bedre linjer ut enn deg......

Lenke til kommentar
Takk igjen for alle gode tips og innspill! MEN nå har jeg prøvd alt og her er fasiten:

 

Pc-en min er sjekka og ok!

Nettet mitt er sjekka og ok!

Nettet ut i Norge er stort sett ok, men noen ganger er det for mange servere og for mange hopp som gjør det tregere.... (sjekka m tracert)

Nettet ut i verden er PROBLEMET, med en gang spillserveren står i utlandet går pingen opp i fra 10-25 til 40-70 (sjekka m tracert)

Poenget mitt er da at både UPC, Telenor og Lyse ikke har skikkelig kapasitet på linjene sine ut i verden. Det er nok dyrt å ha raske linjer m nok kapasitet til utlandet, men det blir jo liten vits m nettspill når du bare kan spille mot folk i Norge. Jeg hadde tenkt å koble Xboxsen til nettet , men ser liten vits i det nå.

En annen ting som irriterer, er at folk i utlandet tydeligvis har gode linjer inn til Norge, for det skjer ofte at tyskere, dansker og svensker vinner stort på norske servere.... De norske internettleverandørene vet nok dette, men siden gamere ikke er prioriterte, så kan det nok gå lenge før vi får linjer som duger... :(:(

40-70 i ping er jo fremdeles lavt?!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...