Gå til innhold

Scandisk har nå kjørt i 2 dager på en harddisk...


Anbefalte innlegg

Har en harddisk her som jeg tenkte jeg skulle formatere. Kom opp mange sånne merkelige tegn på alle mapper og filer i den harddisken så da tenkte jeg skulle kjøre scandisk for den retter jo opp slike navn. Problemet er at scandisk bare kjører og kjører.

 

Det kommer opp "Feil på koblinger i tapt kjede i klynge x er rettet opp". Denne startet på 1 og har nå stått og gått i 2 dager og kommet opp i 3.4 millioner. Altså "Feil på koblinger i tapt kjede i klynge 3435100 er rettet opp" står den på akkurat nå. Hvor mange slike "klynger" er det på en 120 GB harddisk?

 

En sektor er vel på 512 byte og en sektor inneholder flere klynger. Er klynge ett norsk ord for byte? I så må den kjøre til ca 120 milliarder? Eller hvor mange "klynger" er i en sektor. Hadde vært litt kjekt å vite så jeg får regnet ut hvor lang tid dette tar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Har jo tenkt til det, men volum navnet på harddisken er jo bare tull. Så får ikke formatert den i DOS. Så har tatt backup av alt på harddisken siden den skulle formateres. Tror det er like så greit at jeg dropper scandisken ihvertfall, for den tar jo en halv evighet. :(

Lenke til kommentar

Stemmer det. Nå avbrøt jeg scan greine for tok altfor lang tid. Virker ut som det er noe virus av noe slag for noen av de andre harddiskene begynte å kødde de også når denne harddisken er tilkoblet.

 

Var noe som skjedde for 2-3 år siden. Hadde 8-9 harddisker tilkoblet og plutselig en dag begynte 6 av harddiskene å kødde.

 

En kom ikke opp i oppstarten engang,

en annen vistes i oppstarten men ikke i DOS eller WIndows.

Tre harddisker vistes kun i DOS og ikke i Windows (navnene på mappene og filene disse ble også tilfeldige bokstaver, MERK bokstaver og ikke merkelige tegn).

Enda en annen kom selve harddisken opp i windows, men kom opp feilmeldinger når jeg skulle gå inn på diverse mapper (noe med "det har oppstått en semaphorisk tidsavbrudd. Operasjonen kan ikke utføres" når jeg skulle gå inn i enkelte mapper).

 

Helt siden det så har jeg ikke orket å styre med de harddiskene. De som vistes kun i DOS fikk jeg formatert og har vært i orden siden. To regner jeg som direkte døde, den ene som fikk feilmeldinger regner jeg med som ustabil og halvveis død (noen ganger kommer den opp i windows, andre ganger ikke).

 

Den harddisken jeg holder med på nå var en av de som det ikke skjedde noe merkbart med den gangen og plutselig nå har den begynt å kødde. Var sikkert noe virus som gikk inn på harddiskene den gangen og virkningen har vært forskjellig. Er vel bare en harddisk som har funket problemfritt dengang, og det er hoveddisken med OS.

 

Er kjedelig for er tross alt snakk om mellom 1200-1400 GB med lagring som ikke er helt til å stole på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...