Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rister + olje for automat til Chevrolet G20


ricmik

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har et par spørsmål.

 

Jeg har en 1988 mod. Chevrolet G20 Beauville, 6.2l diesel som har gått 150000..

For det første; hvilken olje skal jeg bruke på girkassa?

Spørsmål 2:

 

Bilen kjører relativt fint helt opp til 90-100km/t, hvis jeg kjører fortere enn dette begynner bilen å vibrere. Dette skjer også hvis jeg f.eks. kjører i 90, og slipper gassen for å sakte ned til 80.. Da vibrerer bilen helt til jeg gir gass igjen, eller til jeg kommer under 80-85 km/t.. Noen som har noen idè om hva som kan være feil?

 

Jeg har nettopp byttet hjullager bak på den ene siden, men problemet var der før dette ble gjort.

Endret av ricmik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det med olje står vel i instruksjonsbok, eller på en lapp under panser, evnt på toppen av motor. Såvidt jeg kan huske er det helt vanlig ordinær rød automatgir olje på de bilene. Er dog litt rusten på dette og da jeg jobbet med amerikansk tror jeg vi brukte Mopar oljer, men med fare for å få amcar folket på nakken, vil jeg si det er samme ulla som det du kan få på bensinstasjoner biltema osv. Du får sjekke det opp litt mer, er som sagt ikke 100% sikker.

 

Den ristingen KAN jo være litt av hvert, det rimligste og enkleste stedet og begynne elimineringen er jo å avballansere hjulene. Generelt er det slik at risting i hele bilen kommer fra bakhjul, risting i ratt fra forhjul. Nå har vel kanskje du servo i good old american style, som ikke er kjent for å gi den beste responsen i rattet, så det beste vil jo være å få ballansert alle 4.

 

Andre ting som kan skape slike problemer er, ubalanse i mellomaksel, slitt midt- oppheng på mellomaksel, slark i endeledd og eller foringer i forstilling, og tildels samme bak. Som du selv nevner også hjullager kan gi risting, riv og røsk i alle hjul og kjenn etter slark alle veier.

Lenke til kommentar

Hvis du har en TH700R4 automat (4trinns med overdrive og lockup) skal den ha Dexron II eller tilsvarende.

 

Det står det iallefall i instruksjonsmanualene til andre biler med slik girkasse.

 

Tror det er slik girkasse du har. 4L60E (elektrisk styrt th700) kom vel senere.

 

Hvis automatoljen ser ganske brun ut, og i tilleg lukter verre enn urinen til naboens katt, er den kanskje moden for utskifting.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Dyp brumming fra undersida av bilen, vibrasjoner på 20-50Hz fra gulvet, avhenger litt av hvilket turtall som får akslingen ut av balanse.

Som utgangspunkt kan du gå ut fra at i 3 (4. dersom kassa har 4 gir) gir med overdrive så er utvekslingen på girkassa ca 1:1 noe som gjør at turtallet på akslingen er noenlunde det samme som motorens, som gjør at du vet litt mer om hvilken svingninger du skal høre etter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

I det herrens år 1998 tenkte jeg å kjøpe meg en 80 tals Chevrolet Suburban med 6,2Liter dieselmotor.

Under letingen på teks TV og i aviser merket jeg at nesten alle hadde nyoverhalt motor og girkasse, noe jeg syntes virket suspekt.

Samt at noen jeg kjente med erfaring fra Chevrolet kunne bekrefte det.

Så med dette som utgangspunkt kjøpte jeg ikke Chevrolet.

 

Jeg har ingen offisiell statistikk på dette så du får ta det som det det er, nemlig en ytring fra min side.

Lenke til kommentar
Dyp brumming fra undersida av bilen, vibrasjoner på 20-50Hz fra gulvet, avhenger litt av hvilket turtall som får akslingen ut av balanse.

Det er ganske seriøs vibrering.. Hele bilen rister liksom, så det virker litt skummelt å kjøre sånn!? Er det skadelig for bilen? Det rister, og bråker så mye at man så vidt kan snakke sammen.

Lenke til kommentar

Da er det ille og du burde seriøst finne ut av det.

Kjører du for lenge med mellomakselbrum så vil sluttlageret i girkassa og/eller lageret i kardangen slites unormalt fort samt at akslingen til slutt vil knekke i et kryss og ramle ut.

Ta en titt på denne siden, de overhaler også mellomakslinger, dersom det er det som er problemet med bilen din da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...