Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrenset eller ingen tilgang på nettverket


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort så ramser jeg bare opp alt jeg har gjort, så kan dere kommentere å se om det er noe som jeg har glemt.

 

Har forøvrig win xp m/sp2

 

- Innstallert lite kontor/hjemmenettverk

- Lagt inn tcp/ip protokoll

- Ip og dns står på motta automatisk

- Lagt inn klient for microsoft nettverk

- Nettverkskort er rett inntallert osv.

- Ja, det er lys i nettverkskortet

 

Har samme oppsett på to stasjonære maskiner og da funker det helt fint, men den bærbare vil ikke på nettet.

 

Noen tips?

 

Har lest gjennom nettverksguiden

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

Når det står begrenset eller ingegen tilgang på nettverk i xp, så er det som regel at du ikke har motatt ip adresse... du har antakeligvis ei ip adressee 169.x.x.x

 

kan du skrive litt om hva slags utstyr du har koblet sammen? har du ruter, dhcp ???

 

hva slags ip adresse har de andre maskinene dine?

hva slags ip har xp maskinen?

 

ikke lett og vite hvor man skal begynne for å hjelpe deg, når det er litt for begrenset med info om nettverket ditt :D

Endret av Stjeletor
Lenke til kommentar

Hei igjen, burde nok hatt med litt mer info. Skrev posten i en fei, hadde holdt på en stund.

 

Ipen min starter med 195.

 

Har vel et slags trådløst nettverk, har antenne på veggen som tar imot signal som går til en liten boks, denne boksen har ikke noe innebygget ruter, er vel en radiogateway/radiomottaker.

 

Fra denne mottakeren går det en krysset tp kabel som jeg plugger i nettverkskortet og det er det hele. Når jeg har to maskiner på samtidig bruker jeg naturlig nok en ruter, cnet cnig-914. Brannmuren på den dreper skype osv så jeg bruker den bare når 2 pcer må være på nett samtidg. Ligger en post ute om det.

Ruteren har dhcp.

 

Den kryssa kabelen er plugget i den bærbare pcen, kan egentlig bare glemme ruteren var bare en digresjon.

 

Har ikke noe fast ip, så den står på motta automatisk slik som den alltid har gjort.

 

Forøvrig så mottar de to pcene ip automatisk når de står i nettverk.

 

Håper det var nok info.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Den kryssede kabelen som jeg har forsøkt å koble den bærbare pcen til funker fint med min stasjonære.

 

Den bærbare får ikke kontakt med den stasjonære i et nettverk. Pcen har allerede vært inne hos netshop som tok en titt på den og de kom seg på nettet med en gang.

 

Siden jeg stoler på netshop, forstår jeg ikke hva som er feil. Har også snakket med netshop flere ganger, med disse folka som skal ha peiling på nettverk og de har ment at det burde funke slik som jeg har satt det opp. Foreslo at det kunne være et software problem, men det får jeg heller ikke til å stemme.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

har samma problemet med 2 laptoper, på den ene er det drivere som mangler, den andre har jeg ikke peiling på hvorfor ikke vil koble seg opp...

 

men det som er interesant og gjøre er og teste knoppix og se om du kommer på nett med den... den ene funka det på med en gang, så det er nok no instillinger i win, ell no...

Endret av caarlmoo
Lenke til kommentar

Har samme problem her. Sitter på NTNU-nettet og har koblet en switch i nettuttaket og kan få en stasjonær-PC og laptoppen min på nett uten problem med kabel i switchen. Dersom jeg setter inn en 3Com OfficeConnect wireless ap i switchen og forsøker å komme på nett, så vil den ikke motta ip-adresse fra ntnu's dhcp-server. Aksesspunktet mottar både ipadresse, gateway etc, men den klarer ikke å videresende til den bærbare.

 

Får en automatisk konfigurert ip-adresse som begynner på 169. ......

 

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har klart å lese meg fram til skyldes det spyware som endrer register oppsettet. Når man kjører f.eks Ad-aware røsker denne opp i register verdiene som spywaren har lagt inn (overskrevet), men uten å få tilbakestilt til normal.

 

Har lest at winsockfix eller LSPFix kan gjøre jobben i noen tilfeller.

 

Etter flere forsøk med BEGGE disse og en god del restarter kom maskinen endelig på nett igjen. :-)

Endret av ivarhoff
Lenke til kommentar

tror ikke det er sp2 altså, ettersom den ene laptoppen jeg ikke kommer på net med ikke har sp2... bare grunn installasjonen til xp pro...

169 adresser er vel windows sin "feil" addresse, komme vertfall opp når ting ikke funker... som sagt tidligere, kan det være greit og teste med knoppix.. funker det med knoppix veit man vertfall at det ikke er no galt med fysiske kontakten eller nettverkskort...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...