Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Sticky" girskift ved kald girkasse.


Anbefalte innlegg

Bilen: Peugeot 405 GRI 1989 km st. 220k

 

Kald bil: girskiftet fra 1. til 2. og opp til 3 er til tider "sticky" (henger fast i posisjonen, på en måte). Når motor og girkasse har nådd brukbar temperatur er alt ok (bortsett fra et "klonk" fra 2. til 3.)

 

Noen ideer?

 

Har fundert på å bytte olje, men kanskje noen har andre erfaringer med dette?

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker...

Clutchen er fin og tar der den skal.

 

Har vel tenkt på giroverføringa, men det er en ganske kronglete affære å få gjort noe med det. (kan justere et stag der under.....)

 

Nålelager aner jeg ikke hva er en gang, men har en mistanke om at de befinner seg inne i selve girkassa? Og da er det bare å glemme.

 

Nåvel, skal bytte olje i allefall når det blir vår og tørt i været.

 

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Bilen: Peugeot 405 GRI 1989 km st. 220k

 

Kald bil: girskiftet fra 1. til 2. og opp til 3 er til tider "sticky" (henger fast i posisjonen, på en måte). Når motor og girkasse har nådd brukbar temperatur er alt ok (bortsett fra et "klonk" fra 2. til 3.)

 

Noen ideer?

 

Har fundert på å bytte olje, men kanskje noen har andre erfaringer med dette?

 

T'Weed

Når motor/gearkasse blir varm blir olja tynnere og all mekanikken funker bedre. Bytt til tynnere gearolje, f.eks. syntetisk, og husk å ALLTID trykke klutchpedalen helt i bånn for hvert gearskift. Har til og med hørt at noen bytter til automatolje for å fikse de problemene du nevner.

 

En del biler (også min) har wire-overføring til gearkasse fra gearspake. Disse er ikke så presise, og kan gi noen av de samme symptopmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...