Gå til innhold

Hvor kraftig vifte trengs til XP-120

Spr0cket

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har tenkt å bytte ut boxedkjøleren på min iP4 3,0 (prescott) med en thermalright xp-120 og lurer på hvor kraftig vifte jeg trenger. Dette blir jo en avveining mellom temp og støy, men jeg ønsker å holde støyen på ca 20-25 dB. Har sett på Papst 4412F2GLL 18dB og Papst 4412FGL 26dB

Spørsmålet er om det holder å bruke 18db vifta eller om jeg trenger den som bråker litt mer, og evt om det er mulig i stille ned (regulere) sistnevnte slik at den normalt går rundt 20db men er i stand til å blåse en frisk bris dersom det trengs.

Relevant er vel også hva jeg bruker maskina til; video. konvertering og spill.

Synspunkter og forslag?

edit: har to 80mm Coolemate kabinettvifter som hver er på ca 20 dB og disse høres nesten ikke. I motsetning til boxedvifta som høres ut som en støvsuger.

Endret av Spr0cket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke så veldig bråkete vifte til den kjøleren.

Bare kjøp den 120mm vifta som skyver mest luft på lavest dB. ;)

Selve blokken kjøler en god del, er stor osv.

Skrevet

Men det er ingen som har en anbefalt cfm eller m3/h for denne prosessoren på den kjøleren? Vurderer å klokke, vil derfor vite at denne med god margin gir nok luft.

OG, noen som veit om papstvifter kan styres med f.eks speedfan på cpu-fan tilkoblinga på abit ic 7g?

Er alle slienxviftene så dyre(300+)?

Skrevet

Har selv omtalte kjøler på en Northwood 3GHz med en vifte som klarer 58 CFM / 98,5 m3/t.

Dette holder i massevis til en Northwood, og holder nok til din maskin dersom du har bra lufting i kabinettet (uten at jeg på noen som helst slags måte kan garantere dette)

Legger ved ett bilde fra speedfan der jeg har kjørt sp2004 x 2 (prime) i en times tid.

post-12-1107003157_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...