Gå til innhold

Denne PC'n må være bra vel?


Anbefalte innlegg

her er mitt forslag...

Koster jo faktisk over 8k hvis du skal handle fra en butikk + frakt. :no:

Nja...om du handler fra mamoz ja, som er rimelig dyre....

 

Men, om du tar utgangspunkt i prisene fra pcutstyr så er det 5158,- pluss et MSI 6600GT til 1596,- minus et 512-kort på 658,- så er du i 6096,-...da har du 900,- til frakt og kabinett! :w00t:

 

Jeg synes ihvertfall at det er et mye bedre alternativ en de andre som er satt opp her... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er mitt forslag...

Koster jo faktisk over 8k hvis du skal handle fra en butikk + frakt. :no:

Nja...om du handler fra mamoz ja, som er rimelig dyre....

 

Men, om du tar utgangspunkt i prisene fra pcutstyr så er det 5158,- pluss et MSI 6600GT til 1596,- minus et 512-kort på 658,- så er du i 6096,-...da har du 900,- til frakt og kabinett! :w00t:

 

Jeg synes ihvertfall at det er et mye bedre alternativ en de andre som er satt opp her... ;)

Sannheten er at et socket 939 systemet yter ikke noe særlig bedre enn socket 754. Doble minnekanaler er den store forskjellen, og PCI-e yter heller ikke bedre enn AGP. Dette med fremtidsrettet.... Hvis man kjøper en PC som yter bra i dag, og skal beholde den en stund...Da er er plutselig alt man har avlegs igjen.

Ville selv bare kjøpt det som ga meg best ytelse/pris pr idag.

 

Og til trineM, ja nforce 3 HK er anbefalt av omtrent samtlige nettesteder osv...Ville uten tvil gått for et nforce 3 basert hk. Sjekk ut tester fra bla anandtech.com.

Men har du bestemt deg har du bestemt deg.

Lenke til kommentar
Sannheten er at et socket 939 systemet yter ikke noe særlig bedre enn socket 754. Doble minnekanaler er den store forskjellen, og PCI-e yter heller ikke bedre enn AGP.

Tja...mellom socket 754 og 939 er det kanskje ikke så store ytelsesforskjeller...men det er det absolutt mellom et 9600-kort og et 6600GT!

 

I tillegg forslaget er atskillig mer fremtidsrettet...både grunnet socket 939, PCI-E, mulighet for SLI, SATA2 osv...og jeg for min del synes det er et viktig moment...alle mine tidligere pc'er har blitt oppgradert rimelig ofte...og det er veldig greit å slippe å måtte skifte ut hovedkortet for å oppgradere cpu, skjermkort eller disk...(det er selvfølgelig ikke garantert at man må det ellers, men greiest å være på den sikre siden)...

 

...når dette forslaget ikke er noe særlig dyrere enn de andre så ser jeg liten grunn til å stusse...det er tross alt ganske mye penger som skal "invisteres"! ;)

Lenke til kommentar

Ja enig der, men har man et budsjett så har man et budsett. Ingen tvil at hun vil få best ytelse med et socket 754 system i forhold til budsjettet!!

Har en følelse av at ikke alle oppgraderer systemet sitt like hyppig som meg og deg f.eks :roll:

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Ja enig der, men har man et budsjett så har man et budsett.

Joda, men mitt forslag holder seg jo under dette budsjettet! ;)

 

Ingen tvil at hun vil få best ytelse med et socket 754 system i forhold til budsjettet!!

 

Jo, jeg er i tvil om det. Om man tar utgangspunkt i trådstarters siste oppsett så vil jeg tro du får et 939-kombinasjon til samme pris og like god ytelse! Riktignok satt jeg opp et litt dyrere hovedkort, men det er fordi jeg tror trådstarter ville vært tjent med et mer fremtidsrettet system samtidig som at PCI-E-utgavene av 6600GT er billigere enn AGP utgavene!

 

Har en følelse av at ikke alle oppgraderer systemet sitt like hyppig som meg og deg f.eks  :roll:

 

Det kan så være, men siden trådstarter er bevisst nok til å bygge et system selv så vil jeg tro at oppgraderinger kan forekomme.

 

Uansett, ser ingen grunn til å diskutere dette i det vide og brede...jeg har lagt frem min anbefaling ilag med mine argumenter, så får trådstarter ta stilling til de selv.

 

:)

Lenke til kommentar
Nå ønsker jeg ikke forvirre deg, men jeg synes dessverre forslagene her er litt crappy...

 

her er mitt forslag...riktignok litt over 7k, men om du ikke har råd så kan du begynne med bare en 512-brikke!

 

dette forslaget er basert på nForce4, socket 939 og PCI-E som er atskillig mer fremtidsrettet enn et 754-oppsett. I tillegg har jeg med et 6600GT som gir veldig mye bedre ytelse enn de forskjellige 9600-kortene...i tillegg er det corsair value-ram som funker glitrende!

Koster jo faktisk over 8k hvis du skal handle fra en butikk + frakt. :no:

Uff, ja. Jeg blir faktisk forvirra. Socket 939?.... Jeg har brukt ganske mye tid på å komme frem til det jeg har.

Det jeg er mest opptatt av er å få en PC med godt oppgraderingsmuligheter og et minimum med støy. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt på mer enn en oppgradering på den jeg har på 3000-4000, men fant fort ut at det sprakk. Derfor har det bare ballet på seg. Så under 7000,- er max inkl. frakt.

 

Men hvis noen mener jeg kan få en slik framtidsrettet maskin basert på socket 939 og brikkesettet nforce4, så tar jeg i mot forslag! :!:

 

Trodde liksom at den typen var mer for servere og for de som vil ha det nyeste av det nye. Det er ikke alltid det lønner seg. Man kan kjøpe det som ikke akkurat er på topp, men som ligger litt under og spare noen kroner, for så å gjøre en oppgradering seinere! Men det er min mening.... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Men er det ingen der ute som har gode erfaringer med MSI hk og twinmos minnebrikker da?

 

Joda. MSI takler ikke twinmos. Sliter med det samme problemet selv :(

Har tatt ut 1 crucial brikke fra serveren mens jeg venter på nye corsair brikker til MSI skitten for at systemet ska virke enn så lenge. Ikke kjøp twinmos

 

Edit:

 

Støtter forslaget til krister461. Bedre og til så å si samme sum. Løp og kjøp

Endret av Slettet-QqZexW9o
Lenke til kommentar
Så under 7000,- er max inkl. frakt.

 

Men hvis noen mener jeg kan få en slik framtidsrettet maskin basert på socket 939 og brikkesettet nforce4, så tar jeg i mot forslag! :!:

Har oppdatert mitt forslag...

 

det ser ut til at prisguiden er litt bug'ete, så jeg limer det inn her:

 

AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester'' [erstatt] 1359,-

Arctic Cooling Silentium T1 [erstatt] 787,-

ASUS A8N-SLI [erstatt] 1236,-

Corsair Value Select DDR400 512 MB [erstatt] 658,-

MSI GeForce 6600GT 128 MB PCI-E [erstatt] 1596,-

Nec ND-3520A [erstatt] 500,-

Western Digital Caviar SE 160 GB [erstatt] 747,-

TOTALT 6883,-

 

Alle prisene er fra pcutstyr. Har endret skjermkort, kabinett og minne fra sist forslag for å klare 7k grensen og for å få alt fra samme butikk.

 

Denne typen er ikke for servere, men riktignok for de som vil ha det nyeste og beste...men, siden det ikke er noe særlig dyrere enn de andre forslagene så er det absolutt noe å gå for, mener nå jeg! ;)

Lenke til kommentar

Hm lenge siden jeg har laget et forslag så jeg prøver meg litt.

 

hd 160 gb 700,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32

 

cpu pr 3Ghz 90nm 1300,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4839

 

hk 1000,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4671

 

minne 512mb 575,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=694

 

dvd brenner 600,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3377

 

R9600 XT vet at det er 256mb minne, som er teigere. men den gir mye ytelse for pengene 1400,- selv om jeg ville anbefalle å gå for ukenstilbud på 6600GT http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1888

 

Pris = 5575,-

 

så kan du mekke kab og PSU det vil gå så vidt over 6k. no name minne funker fint og det er billig som fy.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet ikke riktig. Skal bytte ut hovedkortet nå da, til et med nforce3. Nå er jeg av den typen som skal bygge for første gang. Dette blir min PC nr.3 . De to andre jeg har hatt har jeg kjøpt nye.

 

Det eneste jeg har gjort på den jeg har nå er satt inn en minnebrikke og et nettverkskort, så jeg er ikke av den som oppgraderer så ofte. Det blir vel helst hvert 3. år tenker jeg... :dontgetit:

 

Som student er det også begrenset kapital, og hvis en socket 754 gir meg best ytelse for pengene akkurat nå, så blir det nok det. Men, som sagt, etter hva alle sier, så blir jeg usikker.

 

Dette er det nye hovedkortet jeg har funnet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303469&view=detailed

 

eller dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301393&cks=PRL

 

Noen som har peiling på hvor gode oppgraderingsmuligheter det er med disse, i henhold til prosessor? Har søkt, men ikke funnet noe.

Endret av TrineM
Lenke til kommentar

Som jeg har prøvd å påpeke tidligere så er jeg langt fra overbevist om at 754 gir best ytelse...ei heller er det noe særlig billigere..her f.eks. har du et nForce3 hovedkort for socket 939 til 900,-....

 

...jeg vil tro at når du en gang ønsker å oppgradere prosessor så vil socket 939 være det (klart) beste valget...derfor mener jeg du gjør en feil om du velger 754...men, av en eller annen grunn er det visst flere som er uenig her da! ;)

Lenke til kommentar
Nå ønsker jeg ikke forvirre deg, men jeg synes dessverre forslagene her er litt crappy...

 

her er mitt forslag...riktignok litt over 7k, men om du ikke har råd så kan du begynne med bare en 512-brikke!

 

dette forslaget er basert på nForce4, socket 939 og PCI-E som er atskillig mer fremtidsrettet enn et 754-oppsett. I tillegg har jeg med et 6600GT som gir veldig mye bedre ytelse enn de forskjellige 9600-kortene...i tillegg er det corsair value-ram som funker glitrende!

Koster jo faktisk over 8k hvis du skal handle fra en butikk + frakt. :no:

Ser fin ut! Men du burde nok vurdere socket 939 som er bedre ;)

 

Foreksempel

 

Asus A8N SLI Deluxe 1400kr ca

 

AMD64 3000+ ADABIBOX Boxed 1300kr ca, denne kan du bare oppgradere når du har råd!

 

noname ram er aldri noe lurt!

 

Kjøp heller Corsair Value S! 1300kr for 1024mb

 

Club3d GF6600GT 1560kr

 

160gb SATAN ca 800kr

 

Netshops' viking kabinett m/ 350power 500kr ca

 

ADAPTER FRA 20pin TIL 24PIN!!!!!!!! 50kr

 

Dual layer DVD brenner 600kr ca

 

 

 

Totalt ca 6200kr + frakt = 6400kr ca

Endret av h0lg
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med å kjøpe f.eks Asus SLI HK med Artic kabinett med 350W og er det 17A på 12V railen?! Hun vil da ikke klare å kjøre SLI modus engang med en såpass "svak" PSU.

Hun nevnte også at hun kanskje oppgraderer hvert 3.år....Om 3 år tviler jeg på at hun kan oppgradere med f.eks en pc3200 ddr brikke.

Hun vil sikkert ha et system som kan holde lenge og yter bra i forhold til prisen.

Det systemet hennes vil da ikke akkurat holde så veldig lenge med èn 512 brikke.

 

Mitt tips: Kjøp deg et billig socket 754 nforce 3 HK....masse billige demovarer fra komplett.no og for all del skaff deg 1024 mb ram hvis du har planer om å ha det systemet en god stund. En 3200+ cpu yter like godt i socket 754 og 939!

Men for all del, de andre forslagene er bra de....Jeg bare kommer med mine tanker og forslag....

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med å kjøpe f.eks Asus SLI HK med Artic kabinett med 350W og er det 17A på 12V railen?! Hun vil da ikke klare å kjøre SLI modus engang med en såpass "svak" PSU.

Hun nevnte også at hun kanskje oppgraderer hvert 3.år....Om 3 år tviler jeg på at hun kan oppgradere med f.eks en pc3200 ddr brikke.

Hun vil sikkert ha et system som kan holde lenge og yter bra i forhold til prisen.

Det systemet hennes vil da ikke akkurat holde så veldig lenge med èn 512 brikke.

 

Mitt tips: Kjøp deg et billig socket 754 nforce 3 HK....masse billige demovarer fra komplett.no og for all del skaff deg 1024 mb ram hvis du har planer om å ha det systemet en god stund. En 3200+ cpu yter like godt i socket 754 og 939!

Men for all del, de andre forslagene er bra de....Jeg bare kommer med mine tanker og forslag....

h0lg: det er jo bortimot samme forslag som jeg har! ;)

 

fflex: hvoedgrunnen til at jeg foreslår det hovedkortet er ikke fordi det støtter SLI, men fordi det er basert på nForce4, og er stabilt og billigt...pluss at jeg har meget gode erfaringer med det selv! ;) Forøvrig så er 350w det som anbefales for å kjøre to 6600GT i SLI.

 

hun får mye mer igjen for pengene om hun bruker de på et 6600gt og 512 ram enn 9600 og 1024 ram...en ekstra ram-brikke er uansett ingen problem å hive i seinere når hun har nok peng....uansett så tror jeg nok at systemet vil holde lenge på en 512-brikke!

 

det er klart hun kan spare noen (usle?) kroner på å kjøpe demovarer og 754...men to-tre-hundrelapper er ingenting å være gniten på når man kjøper en maskin til 7k. Forslaget mitt er jo uansett under budsjettgrensen!:)

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med å kjøpe f.eks Asus SLI HK med Artic kabinett med 350W og er det 17A på 12V railen?!  Hun vil da ikke klare å kjøre SLI modus engang med en såpass "svak" PSU.

Hun nevnte også at hun kanskje oppgraderer hvert 3.år....Om 3 år tviler jeg på at hun kan oppgradere med f.eks en pc3200 ddr brikke.

Hun vil sikkert ha et system som kan holde lenge og yter bra i forhold til prisen.

Det systemet hennes vil da ikke akkurat holde så veldig lenge med èn 512 brikke.

 

Mitt tips: Kjøp deg et billig socket 754 nforce 3 HK....masse billige demovarer fra komplett.no og for all del skaff deg 1024 mb ram hvis du har planer om å ha det systemet en god stund. En 3200+ cpu yter like godt i socket 754 og 939!

Men for all del, de andre forslagene er bra de....Jeg bare kommer med mine tanker og forslag....

h0lg: det er jo bortimot samme forslag som jeg har! ;)

 

fflex: hvoedgrunnen til at jeg foreslår det hovedkortet er ikke fordi det støtter SLI, men fordi det er basert på nForce4, og er stabilt og billigt...pluss at jeg har meget gode erfaringer med det selv! ;) Forøvrig så er 350w det som anbefales for å kjøre to 6600GT i SLI.

 

hun får mye mer igjen for pengene om hun bruker de på et 6600gt og 512 ram enn 9600 og 1024 ram...en ekstra ram-brikke er uansett ingen problem å hive i seinere når hun har nok peng....uansett så tror jeg nok at systemet vil holde lenge på en 512-brikke!

 

det er klart hun kan spare noen (usle?) kroner på å kjøpe demovarer og 754...men to-tre-hundrelapper er ingenting å være gniten på når man kjøper en maskin til 7k. Forslaget mitt er jo uansett under budsjettgrensen!:)

Jeg vet ikke hva SLI er en gang! :blush: For det andre, tror jeg må fortsette dette prosjektet mitt i morra. Tilbake da, vil snart bli ferdig. Klart jeg vil ha mest mulig for pengene mine OG tenke framover med oppgraderingsmuligheter og det hele.... Kabinettet blir i alle fall Aopen H600B, dette er penest, støysvakt og har fått masse god kritikk!

 

Om jeg nå bestemmer meg for PC basert på socket 939 eller 754, får jeg ta opp igjen i morra. Trenger å sove på dette! :hmm:

 

Dessuten, det med minnebrikke, kan jeg jo kjøpe seinere, hvis det holder med 512 ram nå, hvis det grafikkortet som du, krister... anbefaler. Minne er det jo bare å oppgradere, mens et grafikkort skal vare litt lenger. Men jeg kan jo bare kjøpe 512 ram til s754 og, så sparer jeg enda mer penger... :thumbup:

 

Dere har nok gode poenger begge to, men jeg er fremdeles usikker. :dontgetit:

 

Dette føles som om jeg har lyst til å være på to steder på en gang og klarer ikke bestemme meg :ohmy:

 

Tilbake i morra, håper vi kan fortsette diskusjonen da :D

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at du kan få en A64 3000+ med 1024 mb ram og et 6600GT skjermkort...prøvde selv på komplett....dog med en 120 gb harddisk :p

Men det er sant, at oppgraderingsmulightene er ikke like store med et socket 754, nå snakker jeg ren ytelse her. Men spør deg selv om du faktisk kommer til å koste på deg noe på pcn, før du vil bytte ut hele greia? Hvis ikke socket 754, hvis ja socket 939. Det er ialfall mitt råd :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ser du har bestemt deg for et Aopen H600B kabinett.Jeg kommer likevel med et annet tips.

Jeg byggde pc til mine foreldre i helga.De hadde kjøpt et Arctic Cooling Silentium T1 kabinett.Det kabinettet er utrolig stillegående.Jeg har selv Antec Sonata og sytes det er stille,men Arctic Cooling kabinettet er mye mer stille.Faktisk så stille at jeg måtte åpne sidedøren for å sjekke at alle viftene gikk rundt.

Måten hardisken monteres på i dette kabinettet er også bra,hardisken blir nesten lydløs.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Skjermkort er vel kansje ikke det viktigste vis man skal spille sims2.

Jeg spiller selv dette med mitt gf4 mx440. Kortet er klokka endel, men alikavel. Resten av hardwaren min er heller ikke noe å skryte av

Alle komponentene på denne pc'en er kraftigere enn det man trenger for å spille sims2...men, det er ingen grunn til å kjøpe en slappere maskin av den grunn...jeg vil nok tro at maskinkraften vil komme til nytte til slutt!

 

Når det gjelder kabinett så tror jeg trådstarter blir Arctic Cooling Silentium T1 som jeg foreslo sist, og Aopen 600b som også har blitt foreslått! Begge to er veldig gode kabinetter som har fått mye skryt!

 

SLI betyr at man kan kjøre to skjermkort ilag og få mye bedre ytelse...i noen tilfeller når man skal oppgradere så kan det hende at det vil bli billigere å kjøpe et nytt av samme typen som man har istenfor å bytte ut skjermkortet...foreløpig er det noen "problemer" med SLI, men mitt tips er at dette har ordnet seg til du vurderer en eventuel oppgradering...uansett så vil et SLI-hovedkort funke glitrende, selv om du aldri vurderer to skjermkort! ;)

 

Du får tenke på det...uansett så får du en veldig god pc, så jeg tror ikke du kommer til å angre. Og jeg kan sove med god samvittighet siden jeg har kommet med min anbefaling! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...