Gå til innhold

Hvilken prosjektor til film?


Anbefalte innlegg

Jeg skal (til sommern) kjøpe meg prosjektor for å ha i stua til å se på film, både fra DVD-spiller og fra PC'en.. Maxpris er 15k, men aller helst ikke mer enn 12k siden jeg enda må ha takfeste, lerret osv..

 

Jeg har virkelig svært lite peiling på prosjektorer, og prøver nå å gjøre litt research, er det noen som vet av gode guider? Har prøvd å google litt, men ikke med verdens beste hell..

 

Det er ca 6 meter fra der hvor prosjektøren er tiltenkt og til veggen, hvoprdan vil det gå? Vil jeg risikerer at bilde rett og slett kan bli for stort (og kornete)? Og hvordan vil det bli siden prosjektoren henger i taket? Vil bildet bli noe spesielt skjevt av dette, eller er det vanlig å kunne stille inn på prosjektorer hvor stort bilde skal være, og justere formen på det?

 

Siden jeg ikke vet helt hvordan størrelsesen på bildet vil komme til å være (og pga. estetikk) har jeg lyst å bygge mitt eget lerret på ei ramme. Vil dette være mulig? Jeg tenker da spesielt på om veg vil måtte kjøpe et spesielt lerretstoff å kle det med, eller om jeg eventuelt kankjse bare kan spenne lerret(stoff) rett på veggen, eller kle veggen med slett tapet og male den hvit?

 

Og så lurer jeg på hvordan det vil være smart å gjøre det lydmessige med hensyn til at jeg også skal se tv på prosjektoren, er det vanlig med innebygd tuner og lyd-ut på prosjektorer? Hvordan skal jeg eller løse dette?

 

Har lest på en tidligere tråd å sett på HiFi klubbens BenQ 5120 og HiFi klubbens Toshiba MT200

 

Innspill er SVÆRT velkomne fra dere som har peiling! :thumbup::hmm:

Endret av Palpantine
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Vuderer selv prosjektor til film og litt spilling, og har et par venner som annbefaler Benq PE 5120.

Jeg tror jeg går for den, i og med at den er rimelig.

Har maks femten lapper og bruke jeg også, så jeg tror denne passer for oss begge med hensyn til prisklasse.

Takfeste og lerret kommer jo i tillegg, og jeg vil tro at du havner på under 15 da.

 

Lykke til med kjøpet! :yes:

Lenke til kommentar

Alle projektorene som er nevnt her er meget bra. Til filmbruk er det spesielt to kriterier man bør merke seg:

 

Så høyt kontrastnivå som mulig, jo høyere, jo bedre.

Lysstyrke bør ikke overstige 13-1400 ANSI lumen (da dette går ut over sortnivå og kontrast), men jo lavere lysstyrke du har, jo mørkere må det være i rommet.

 

 

Bruker selv BenQ PE7800 som regnes for å være blant de aller beste under 20.000,- , denne krever dog at du har det forholdsvis mørkt i rommet for å oppnå best resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...