Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe SDSL Modem, hvilket ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du hadde så mye peiling på SDSL/SHDSL så må jeg bare legge til at dette var en ren router (dvs ikke noe modem) ... Hadde vært litt mer behjelpelig om du hadde sagt det istedet for og hakke på SDSL/SHDSL.

 

Men, fant iallefall ett modem så saken er løst ...

Lenke til kommentar

Her var det mange nyttige svar.

 

Nå går det vel stort sett i SHDSL og ikke SDSL lenger, men det er jo viktig å sjekke først da det er forskjellige teknologier. "Bokser" som tar alt, f.eks. adsl, shdsl, cable er gjerne rutere med ethernet grensesnitt ikke DSL-grensesnitt som den Billion boksen var.

 

Misledende poster som hainz (som tydligvis ikke har peiling) og meningsløse poster som Nikkor kommer med forringer kvaliteten på forumet her. Dersom du ikke har peiling, trenger ikke trådstarter ENDA en som gjetter eller i verste fall (og som dessverre skjer ofte) kommer med informasjon som er regelrett feil. Han spør for å få svar, ikke sosialisere. Dersom du er usikker, skriv det. F.eks.;

 

Jeg tror ikke SDSL er tillatt i Norge. Mulig noen har dispensasjon for dette, men det er ikke mange. Er du sikker på at det ikke er SHDSL? SHDSL-modem/rutere;

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306052&view=detailed

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23234

 

Edit: Ikke vondt ment mot de overnevnte, jeg skjønner at de har gode hensikter men det gjør mer skade enn det hjelper.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
Lurer på ett billig SDSL modem. Skal ikke ha noen fancy modem, bare ett så jeg kommer meg på nett (dvs ett billig ett). Noen som vet om dette er ADSL/SDSL ell bare ADSL ??

 

 

Billion Broadband (xDSL/Cable) IP-Router (BIPAC-640SE) m/4stk 10/100 Lan

BIPAC-640SE er da en rein router uten noe som helst slags xDSL-modem og er avhengig av at du allerede har et modem og plugge den til.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er SDSL?

 

Vedr. SDSL så burde jeg vel ikke sagt noe etter posten min, men det ble ikke tillatt fordi det ikke var noen operatøraksess spesifikasjoner på den kodingen den brukte. Dvs det fantes noe som Telenor mente man måtte følge men som ikke var så lett med SDSL. (Nå snakker jeg om lov til å benytte teknologien på telenors aksessnett.) Husker ikke helt detaljene her men det var ikke lett å få SDSL utstyr godkjent ihvertfall. Deretter kom SHDSL og det fikk sin egen spesifikasjon da det benytter en annen teknologi som forøvrig er bedre enn SDSL.

 

Jeg mener å huske at Catch først kjørte SDSL men gikk deretter over til SHDSL etter at dispensasjonen deres gikk ut, men her er jeg absolutt ikke sikker. Man kan uansett se på utstyret til Catch at det står SDSL mens det kjører SHDSL.

 

Dette var noen år siden så det godt mulig det har kommet spesifikasjoner på dette i ettertid, men siden majoriteten av markedet kjører SHDSL fremfor SDSL er det også rimeligere og derfor mest sannsynlig at det benyttes.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er SDSL?

 

Vedr. SDSL så burde jeg vel ikke sagt noe etter posten min, men det ble ikke tillatt fordi det ikke var noen operatøraksess spesifikasjoner på den kodingen den brukte. Dvs det fantes noe som Telenor mente man måtte følge men som ikke var så lett med SDSL. (Nå snakker jeg om lov til å benytte teknologien på telenors aksessnett.) Husker ikke helt detaljene her men det var ikke lett å få SDSL utstyr godkjent ihvertfall. Deretter kom SHDSL og det fikk sin egen spesifikasjon da det benytter en annen teknologi som forøvrig er bedre enn SDSL.

 

Jeg mener å huske at Catch først kjørte SDSL men gikk deretter over til SHDSL etter at dispensasjonen deres gikk ut, men her er jeg absolutt ikke sikker. Man kan uansett se på utstyret til Catch at det står SDSL mens det kjører SHDSL.

 

Dette var noen år siden så det godt mulig det har kommet spesifikasjoner på dette i ettertid, men siden majoriteten av markedet kjører SHDSL fremfor SDSL er det også rimeligere og derfor mest sannsynlig at det benyttes.

Stemmer, det er et Catch Sdsl modem på skolen våres. :p

Ganske kjappt også, 8/8mbit tror jeg.

Anyway, nok offtopic. :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...