Gå til innhold

Beste ultraportable laptop?


bj0rnar

Anbefalte innlegg

Det er ikke tvil i H.... om hva som er best. X40!!!!

 

Dell maskinen er jo plastic fantastic. Knirker når man klemmer på den. IBM har også et vanvittig bra tastatur. Jeg er i hvertfall ikke i tvil. Apple PowerBook 4 12" er også ikke verst, men veier litt mer pga intern CD/DVD-ROM/DVD-brenner. Ville gått for en av disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående skjermen på P7010'en så er den veldig klar og fin. Jeg anbefaler at du tar en tur til en butikk som har den inne og ser selv. Den er av den nye "glossy" typen, i motsetning til "Normale" matte LCD skjermer. Dette gir etter min syn en overlegen kontrast og klarhet/skarphet. Oppløsningen er 1280*768 widescreen, enkelte kan nok synes at 10.4" blir i minste laget for denne oppløsningen men for min del synes jeg det er helt greit. "Internet browsing" og vanlig "kontorbruk" fungerer bra på denne og til DVD titting er den suveren. Men jeg vil tro at skjermen er mer følsom for "gjenskinn" ved sollys etc siden den ikke er matt.

 

Når det gjelder gigabit ethernet så ser jeg ærlig talt ikke poenget med dette på en bærbar i uoverskuelig fremtid. I hvertfall ikke for mitt bruk som er for det meste "på veien", da blir gigabit ethernet totalt uinteressant. For "desktop erstattere" kan jeg se poenget men for det bruket hadde jeg uansett valgt en helt annen PC.

 

Angående pris med CD brenner og 80 GB disk så sjekk de "vanlige" web butikkene, flere av disse har denne modellen.

 

Men uansett, du bør absolutt *prøve* noen forskjellige modeller før du bestemmer deg for en ultra-portabel så jeg anbefaler ikke å kjøpe denne typen PC fra en netbutikk uten å ha prøvd den først.

 

Men IBM X40 er nok også et sikkert valg. Men selv valgte jeg bort denne av grunner jeg nevner lengre opp i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lite plass til å ha flere vinduer opp samtidig. Noe man gjerne har på et skrivebord.

1280x800 gir selvsagt plass til like mange vinduer på en 12,1" som på en 15,4".

Det skjønner jeg også. Men den Tundra'en jeg så på, hadde ikke i nærheten av den oppløsningen, og det var 10" widescreen.

Lenke til kommentar
Lite plass til å ha flere vinduer opp samtidig. Noe man gjerne har på et skrivebord.

1280x800 gir selvsagt plass til like mange vinduer på en 12,1" som på en 15,4".

Det skjønner jeg også. Men den Tundra'en jeg så på, hadde ikke i nærheten av den oppløsningen, og det var 10" widescreen.

Har Tundra 1551 noensinne hatt mindre enn 1280x800 pixler altså? Når var dette?

Lenke til kommentar
Lite plass til å ha flere vinduer opp samtidig. Noe man gjerne har på et skrivebord.

1280x800 gir selvsagt plass til like mange vinduer på en 12,1" som på en 15,4".

Det skjønner jeg også. Men den Tundra'en jeg så på, hadde ikke i nærheten av den oppløsningen, og det var 10" widescreen.

Har Tundra 1551 noensinne hatt mindre enn 1280x800 pixler altså? Når var dette?

Det kan selvfølgelig være fordi han som hadde den hadde installert Linux på den. Har aldri sett den i drift i windows.

Lenke til kommentar
Lite plass til å ha flere vinduer opp samtidig. Noe man gjerne har på et skrivebord.

1280x800 gir selvsagt plass til like mange vinduer på en 12,1" som på en 15,4".

Det skjønner jeg også. Men den Tundra'en jeg så på, hadde ikke i nærheten av den oppløsningen, og det var 10" widescreen.

Har Tundra 1551 noensinne hatt mindre enn 1280x800 pixler altså? Når var dette?

Det kan selvfølgelig være fordi han som hadde den hadde installert Linux på den. Har aldri sett den i drift i windows.

Men du er sikker på at det var en 1551 og at selve skjermen var 10"? Jeg har aldri hørt om en 1551 med noe annet enn 12,1".

 

L I N K

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orket å lese hele tråden (...) Om ingen har nevt det enda så kommer IBM med en oppgradering til sin X40 i slutten av Mars. Har prøvd å finne mer informasjon om den, men har ikke kommet over noe enda... Den kommer med den nye Intel Sonama plattformen, skal visst bli tablet pc..

 

Selv har jeg en X40 nå - DEN ROCKER! Og designet er nydelig, elegant og sexy!

 

Sammenlikner du batteritiden på Dells X300 og X40.. veeel...utklassering!!!! X300 med sitt plastic fantastic chassis kan gjemme seg i kroken.

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
Som jeg har sagt mange ganger før: skal jeg ha en ultraportabel laptop, er jeg ikke i tvil om at det beste valget vil være IBM ThinkPad X40.

Men vent til de nye Sonoma prosessorene kommer!

Håper ikke Sonoma vil påvirke batterikapasiteten i negativ retning. Men IBM finner sikkert på noe lurt da og.

Lenke til kommentar
Håper ikke Sonoma vil påvirke batterikapasiteten i negativ retning. Men IBM finner sikkert på noe lurt da og.

Ifølge Intel skal batterikapasiteten bli noe bedre, ytelsen øke med ca. 5% i tillegg til at hastigheten på prosessorene økes. Masse godt i Sonoma.

Lenke til kommentar
Håper ikke Sonoma vil påvirke batterikapasiteten i negativ retning. Men IBM finner sikkert på noe lurt da og.

Ifølge Intel skal batterikapasiteten bli noe bedre, ytelsen øke med ca. 5% i tillegg til at hastigheten på prosessorene økes. Masse godt i Sonoma.

I så fall høres dette bra ut. Leste jo en artikkel her på hw.no for en tid siden at IBM uttrykte bekymring for at det nye Sonoma-brikkesettet ville bety lavere batterikapasitet.

Lenke til kommentar

Noe av det beste med Sonoma (syntest nå jeg) er oppgraderingen i grafikkortet. Skal visst bli 95% raskere! Noe som er et veldig pluss for ultraportable! (kanskje ikke klar for Unreal enda...men det er da en oppgradering!)

Endret av Lanes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...