Gå til innhold

Underklokke for å komme inn i windows?


eXZire

Anbefalte innlegg

Har et sært problem her...

 

Jeg må rett og slett underklokke CPU-en min for å kunne komme inn i windows. Dette er PC-en hos mamma, så ikke le av specsene ;)

 

1,4GHz AMD Athlon (Thunderbird) @ 1,2GHz AtTheMoment..)

Abit kt7a Hovedkort

GF4 ti4200 grafikkort

2x256MB SDRAM 133 (en Winbond, en Kingston)

120GB Seagate IDE

 

Nå, PC-en bare fryser TOTALT under logginn'en. Safemode går helt fint, men "normal mode", da fryser den på "velkommen" skjermen, rett og slett, ingen reaksjon what so ever.

Men problemet startet egentlig ikke slik. Det startet med at PC-en rett og slett bare restarta etter en stund med CS:S. Da det skjedde første gang tenkte jeg "hum, sært", restarta, og begynte å spille igjen. Dagen etter begynte det å skje så ofte at jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe for å få det til å stoppe, og det noe var å klokke ned CPUen til ihvertfall 1,2GHz, om ikke litt mindre også. DA gikk det. Etter dette testa jeg bittelitt. Feilene virket sinnsykt tifleldige. Det var aldri samme feilen, den stoppa aldri på samme sted, og jeg fikk aldri spilt CS:S like lenge. Noen ganger bare restarta den, andre ganger stoppa den opp med pipelyd i høytalerne.

 

Så da tenkte jeg at det kanskje hadde noe med minneplassering å gjøre, da jeg bare en uke tidligere hadde satt inn kingston-minnebrikken. (Satte samtidig inn 120GB-en, og installerte XP på den..)

Så jeg starta jo velvillig opp etter å ha bytta litt om, og hva skjer? Jo, jeg stopper på "velkommen" skjermen. Bytte om på nytt, ny kombinasjon. Samme feil. Prøvde et par kombinasjoner til, med bare en av minnebrikkene, den andre minnebrikken osv, samme feil, samme resultat. Den bare stopper i velkomstskjermen. Men hvis jeg klokker ned til f.eks 1200MHz, ja DA går det. Sært :hrm:

 

Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre? Kan hende dette hører inne i minne- eller hk- forumet, avhengig av hvor feilen ligger, men det vet jeg jo ikke ennå.. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som noe er halvsvidd, hehe. hadde det samme problemet (nesten, det kom masse funkye farger også). kjøpte nytt skjermkort og da funka det igjen. men uansett. det er sikkert ikke feilen. har du skjekka hvor varm prosessoren din er? kanskje du satt kjøleribba feil vei.

 

eller kanskje prosessoren spiller på siste vers...

Lenke til kommentar
høres ut som noe er halvsvidd, hehe. hadde det samme problemet (nesten, det kom masse funkye farger også). kjøpte nytt skjermkort og da funka det igjen. men uansett. det er sikkert ikke feilen. har du skjekka hvor varm prosessoren din er? kanskje du satt kjøleribba feil vei.

 

eller kanskje prosessoren spiller på siste vers...

Ikke vær frekk nå da :p Det er UMULIG å sette kjøleren feil vei. (Greit det er mulig, pga camboxen på prosessoren, men kjøleren er satt riktig vei, trust me.) Men du kan være 100% sikker på at varme ikke er problemet. Det var samme feilen både med den nye og den gamle kjøleren, og uansett skal ikke varme ha særlig å si. (Den ligger nå på 53 IDLE og 56 LOAD. (Har for svak vifte på kjøleren, derfor så liten forskjell mellom load og idle..)

 

Windows-feilen kom jo først da jeg bytta om på minnebrikkene, så man skulle tro at de to ikke passet sammen. Men nå har jeg prøvd begge to, alene i alle portene, og problemet er der fortsatt.

 

For øvrig: Det er neppe skjermkortet mitt når det fucker seg opp når jeg bytter på plassene til RAMen :p

 

Og Bundy: Vær så snill da, ingen Linux-fanboy prat eller anti-CS chat her, jeg skal RETTE OPP problemet, ikke ta verdens lengste og mest idiotiske vei rundt ved å bruke LInux :p

Lenke til kommentar

Hei Håkon! Har du prøvd memtest86? Da kan du jo kombinere en og en minnebrikke, og begge sammen for å finne ut om det er noen feil ute og går. Ellers er vel også PSU en mulighet. Hvis PCen fryser rett før Windows loader, er vel dette i et øyeblikk da det meste går for fullt, og dermed trekker en del strøm.

 

Du får ingen artifacts av noe slag før PCen skrur seg av? Det beste hadde jo selvfølgelig vært å ha tilgang på både annet minne, harddisk, PSU, skjermkort og CPU, men det kan jo bli litt vanskelig.

 

Jeg hadde ihvertfall sjekka minne først, aller først om det står PC100 på en av de, og så memtest86.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...