Gå til innhold

Betaling for webdesign


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har tenkt til å starte en liten bedrift, der vi designer websider, logoer osv. Når man har tenkt til å tjene litt penger, må vi ta oss betalt for dette. Men hvor mye er det normalt å ta seg betalt for f.eks. en komplett side med alt ferdig, uten noe super-avanserte ting, med et enkelt og godt design og god hjelp også etter at sida er ferdig?

 

Ps.: Hvis jeg har posta feil, så er det bare å skrike ut, er veldig i tvil om hvor jeg skulle poste denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Dersom dere skal designe websider, bør dere sette dere _skikkelig_ inn i hvordan HTML og CSS fungerer. Videre bør dere kunne et scriptspråk som f.eks. PHP (lurest å velge - blir bare mer og mer populært), gjerne sammen med MySQL for å kunne designe dynamiske sider.

Mange kunder er interessert i å kunne oppdatere sidene sine selv, på en enkel måte, helst på selve sidene. Dette bør dere kunne tilby.

 

Videre bør dere være klar over at det allerede finnes litt for mange slike firmaer, så om det lønner seg er litt tvilsomt. Det koster litt å registrere seg i Brønnøysundregisteret, og det er en del regler å sette seg inn i der.

 

Dere bør også eie lisenser på de programmene dere bruker. Som firma kan dere lett få besøk av noen karer som kanskje ikke bør få innsyn i maskinene deres. Jeg beskylder dere ikke for noe, bare nevner det...

 

Selv driver jeg med dette litt på si. Jeg tar det hele som hobby - inntekt, og da har du lov å tjene noen tusen på det før likningskontoret begynner å spørre. Det kan være lurt å snakke med dem først. Jeg fikk selv beskjed om at jeg fikk se hvordan jeg skulle gjøre dette, og så evt. snakke med likningskontoret dersom det skulle bli spørsmål. Det kan være greit å ha gjort en liten research på forhånd.

 

Prismessig bruker jeg å ta rundt 500 kroner timen, noe som er vanlig takst for slikt. Dere bør sette sammen et tilbud, som f.eks. ferdig designede sider komplett med innhold: 10.000,-

Samme som over, med 2 års fri support: 30.000,- (det går som regel med noen timer...)

 

Som sagt: dere bør _kunne_ websider. Det er ikke bare å smelle til med photoshop eller liknende, Frontpage eller DW og tro at dette blir bra. :wink:

Dersom CSS, SSI, HTML, XHTML, DOM, inline CSS, PHP og ASP er noe dere ikke vet hva er, bør dere lære dere dette.

 

Et tips: det er utrolig hvor mye en kan lære av å bruke NEWS. no.it.programmering.php, no.alt.hjemmesider osv. er steder der dere kan hente mye info. Bare husk på én ting: vi som snakker på de gruppene er HTML - geeks. Vi _vet_ hva vi snakker om, så ikke kom med en kjepphøy holdning. Da får dere høre det, det kan jeg love dere. :wink:

 

Ta en titt på http://groups.google.com/ og kikk i de forskjellige norske gruppene:

no.alt.hjemmesider

no.it.programmering.php

no.it.tjenester.www.design

no.it.tjenester.www.diverse

no.it.tjenester.www.html

no.it.tjenester.www.programmering

 

Mvh. Vidar Fagerjord.

 

_________________

Project SU

http://hinux.hin.no/~vidarf/

Skribent for overklokking.no

Moderator

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-15 05:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


det spørs vel egentlig hvor mange kunder dere har hatt og hvilkene extratjenester dere tilbyr.


Ingen kunder, er i startgropa. Er ikke sikker på hva du mener med ekstratjenester, er det god service skal det være en selvfølge (er det noe jeg ikke liker er det de som gir f*** når pengene fra en kunde står på konto).

 

yummy: Kan det jeg trenger å kunne av html/css/php/ssi osv. for å sette sammen sider, men alltid greit å lære mer! (og nei, det er ikke bare å fyre opp DW å så håpe på at alt blir bra :smile: )

 

Vi har som sagt ikke planer om å leve av dette, så vi kan legge prisnivået litt lavere enn gjennomsnittet, det er jo like mye en hobby som inntekt. Kjenner en del som har et prekært behov for noen som kan litt design til å lage sidene sine, så vi var kjapt et par kunder.

 

Har forska på det med registrering i Brønnøysund osv., men skal vel ikke trenge å registrere seg der før man har tjent en viss sum?

 

Å ha lisenser må vel nesten være en selvfølge når man skal selge det man lager med programmene.

 

Å komme med en kjepphøy holdning på et sted man er ny generelt er vel ikke noe sjakktrekk nei, men takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-06-15 09:55, thomasr skrev:

yummy: Kan det jeg trenger å kunne av html/css/php/ssi osv. for å sette sammen sider, men alltid greit å lære mer! (og nei, det er ikke bare å fyre opp DW å så håpe på at alt blir bra :smile: )


Y: Men kan du det godt nok? :wink:


Vi har som sagt ikke planer om å leve av dette, så vi kan legge prisnivået litt lavere enn gjennomsnittet, det er jo like mye en hobby som inntekt. Kjenner en del som har et prekært behov for noen som kan litt design til å lage sidene sine, så vi var kjapt et par kunder.


Y: ØYH! Ikke ødelegg markedet for andre! :wink:


Har forska på det med registrering i Brønnøysund osv., men skal vel ikke trenge å registrere seg der før man har tjent en viss sum?


Y: Det kan bli nødvendig før du aner det. Har med regnskap, regninger til firma osv.


Lenke til kommentar

Kan aldri nok om webdesign, det ville jo vært naivt å tro, men poenget mitt var at jeg ikke bare har brukt frontpage i 2 dager, og så sa til meg selv "jøss, dette var jo gøy, jeg må vel greie å tjene litt penger på det her?".

 

Greit at det blir nødvendig sånn ganske fort, men kan i alle fall få laga en side eller 2 før vi må registrere oss.

Lenke til kommentar

Registrere seg i Foretaks-registeret, kan være veien til mer "seriøse" kunder også. Ettersom det blir mer og mer vanlig at bedrifter som vil ha tjenester gjort, forlanger at foretaket er registrert. Og at man kan framvise firmaattest(er).

 

1. Du kan ikke tjene opp til en viss sum før du registrerer deg. Det er sikkert Mva registeret du tenker på da.

 

2. Det er MASSE papirer ;D Du kan likegodt begynne nå med en gang!

 

 

3. Prøv å snakke med en bedrifts rådgiver. Vi har en her hvor vi holder til, som er veldig hjelpsom med alle faser man må igjennom. Og så er det gratis tjeneste! Og alt som er gratis er gøy :grin:

 

Ang. registrering før du har nådd en viss sum tjente penger: Det er 30.000,- før man er registrerings pliktig i mva registeret. Når man registrerer seg der, har man muligheten til å kreve mva. tilbakebetalt for de varer og tjenester du kjøper for bruk i bedriften. Men du må også huske på skikkelig regnskap! nr1!.

 

Føler du at du ikke mestrer regnskapsføringen www.bedin.no, bør du kontakte en.

 

Vil bare ønske dere lykke til. :smile:

 

Mvh

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-06-15 10:44, thomasr skrev:

Kan aldri nok om webdesign, det ville jo vært naivt å tro, men poenget mitt var at jeg ikke bare har brukt frontpage i 2 dager, og så sa til meg selv "jøss, dette var jo gøy, jeg må vel greie å tjene litt penger på det her?".


Y: LOL, nei DET hadde nok sett fint ut!


Greit at det blir nødvendig sånn ganske fort, men kan i alle fall få laga en side eller 2 før vi må registrere oss.


Y: skulle gå fint. MEN: Problemet er når kundene begynner å murre? Dere kan jo alltids ta det svart... Nei, det sa jeg ikke.... :razz:


Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hadde vært fint å se litt "samples" av hva dere folkens kan siden dere snakker så mye om webdesign. Selv er jeg en tenåring som har drevet med webdesign i over 4-5 år og oppdaterer regelmessig en side som har fått ca. 100,000 besøk på to år, noe som kan regnes som nokså høyt for en ikke-komersiell site.

 

Har drevet å tenkt litt på dette med eget webdesign foretak i et år nå, og har kontaktet likningskontoret. De sier at det må tjenes opptil en viss sum før det er vits i å registrere noe som helst (ca. 10-15000 er vel et greit tall).

 

Nøkkelen til suksess er vel egentlig at du tilbyr nøyaktig det kunden trenger til en BILLIG penge, uten alt for mye "eye-candy". Lykke til alle sammen, har forstått at det er ganske mye konkurranse.. :smile:

Lenke til kommentar

Unnskyld hvis jeg trenger meg inn i denne flotte diskusjonen. (WEb sider er gøyt å holde på med), men jeg har lyst å gi dere et tips.

 

http://www.whoswe.com

 

- Hvor enn jeg surfer på nett, vinner sider som er spikka i flash, ALLEr best. Se på den siden... eller, det er ikke noe side, DET ER ET SPILL (med innhold på linje med en valig webside).

 

Noen ser på flash som leketøy, jeg tenker business.

Lenke til kommentar

En generell bedrift tenker ikke på slikt, de tenker funksjonalitet og pris, den flashsiten tok en stund å loade (på 10mbit) pluss musikken ødela min.

 

Når du igjen tenker timepris og hvor lang tid det faktisk tar å lage det der så blir det relativt uaktuelt for de fleste.

 

Hva funksjonaliteten gjelder så funker ikke den siten på ganske så mange maskiner, enten pga bw mangel eller f.eks arbeidsplasser som ikke gir de ansatte tilgang nok til å innstalere plugin.

 

 

Når det gjelder yummy så gikk jo du helt off topic i første posten, han hadde et lite spørsmål som du forsåvidt halveis svarte på, men også på en hel hau med annet som han ikke spurt om.

Lever du i en illusjon som tilsier at alle er fullstendig dumme i hue inntil det motsatte er bevist?.

Du trekker slutninger om at fyren er fullstendig imkompetent på områder som ikke hadde noe med spørsmålet å gjøre.

Når han da svarer på dine slutninger trekker du hans svar i tvil ved å si noe sånt som "kan du det nok"?.

V

Blir sikkert banna eller no for denne her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...