Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med en Ford Sierra 2.0


_ZeTh_

Anbefalte innlegg

Har en Ford Sierra 2.0 (85 modell) med automatgir, den er kjørt ca 170000km.

 

Jeg kan svært lite om bil så forklaringen blir litt dårlig :blush:

 

I det siste har jeg hatt problemer under kjøring, det som skjer er at den nekter å akselerere. når jeg trykker inn gassen så begynner den å kjøre, men når jeg kommer opp i litt fart så "dør den liksom, den stopper ikke, den bare vil ikke gasse opp, men etterhvert så girer den ned og kjører på slik at jeg kommer opp i fart. Eller, enkelt sagt så oppfører den seg som om det skulle være mye kondens i bensin. Jeg har prøvd å fylle på med kondensfjerner, hadde tre flasker i men det hjalp ikke. Burde jeg ha mer i? eller kan det være noe annet?

Endret av _ZeTh_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du gir gass er det motoren som kutter på et vist turtall eller er det bare at girkassa ikke vil gire ned?

Er det motoren som ikke vil trekke ordentlig så kan det være alt fra fukt i en givert eller feil med innsprøytninga.

Er det kondens i bensinen vil du egentlig ikke mærke så mye til det annet en at motoren kan gå litt ujevnt når du gir gass.

Forresten er det en forgasserbil? (eldre en 1989)

Er det en forgasserbil vil vann gjøre at bilen ikke får nok bensin når du gir gass og det virker som motoren vil kveles.

 

Flere opplysninger om bilen vil hjelpe på slik at det blir lettere å finne ut hva som er feil.

Lenke til kommentar

Motoren trekker ikke ordentlig, når jeg begynner å kjøre så går alt greit, men etter en stund så gasser bilen ned selv om jeg har inne gasspedalen. Hvis jeg fortsetter å holde inn gassen så girer den ned og gasser opp, sånn går det fram og tilbake... Bilen er fra 1985 så det er nok en forgasserbil (har personlig ikke peil.). Det virker ikke som om bilen kveles, den går helt fint på tomgangen, på det laveste giret og når jeg ikke trykker inn gasspedalen. Kanskje verdt å nevne at jeg var å prøvekjørte den istad og da la jeg merke til at det lukta svidd. Håper ikke at det er automatgir kassa som er ødelagt! den er visst dyr har jeg hørt...

Endret av _ZeTh_
Lenke til kommentar

Er det en 85 mod har den vel forgasser ja. Må si det er litt vanskelig å få helt tak i hva som skjer, selv om jeg skjønner at du forklarer som best du kan.

Ut fra det jeg skjønner kan det jo være så mye, det du selv er inne på med kondens er heller ikke utenkelig. Hvis det først har gått så langt at du får slike problemer er det neppe noe poeng i å fylle mer kondensfjerner. Kondensfjerner er mer et forbyggende middel, enn reperasjonsmiddel.

Hvis vi går ut fra at det er kondens/vann som hindrer bensinflyten bør du prøve å bytte bensinfilter først. det er en nokså enkel jobb, og løser ofte problemet.

 

Det at det lukter svidd... (brekket på.. :blush: ?) Hvor lukter det svidd fra, og girer bilen normalt/går normalt når du bruker gassen veldig forsiktig?, er det samme om den er kald eller varm?

Lenke til kommentar

Tror at bensinfilteret ble skiftet for ikke lenge siden. Hehe, brekket er nok nede... Svi likten kommer på en måte fra hele bilen, merker den ikke når jeg kjører, men når jeg stopper opp kommer den. Det er ikke noe forskjell om jeg er lett på gassen, men merkelig nok så fungerer den fint når jeg kjører sakte (da er den vel i 1. giret), er vel forsiktig på gassen da. Bilen min er litt omvendt, den er verre når den er varm, hvis jeg starter bilen uten motorvarmer og det er kaldt ute så starter den med en gang, men hvis jeg har brukt motorvarmeren blir den treg å starte :/.

 

Når jeg tenker på det så skjer ikke problemet med motoren før at jeg har kjørt et stykke, ca. 2-5min...

 

Vel, vel jeg var med bilen på verksted i dag, får håpe de skjønner noe, men jeg sa til de at de får ikke ordne på noe før de gir beskjed til meg. Kanskje jeg kan fikse det selv, billig. Men kom gjerne med tips om hva det kan være, stoler ikke helt på bilverksteder, har nok sett for mye på tv2 hjelper deg :)

Lenke til kommentar

Motorproblemet ditt høres ut som en forgasserfeil, mulig vann eller rusk eller vannjustert forgasser.

Er det lenge siden eksosanlegget ble byttet?

Er det ikke så lenge siden kan det være lakken på eksosanlegget som lukter.

Bytta bakpotta på Laurellen min for 3 år siden og det tok lang tid før det slutta å lukte svidd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...