Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan installere nettverk i veggstøpsel


Anbefalte innlegg

Hvordan installerer man datanettverk i en isdn kontakt? Inne i kontakten er "festene" (den man bruker kroneverktøyet på, vet ikke hva de heter) nummerert fra 1 til 8. Jeg har laget en rj45 kontakt i andre enden slik som de kaller t-568A her: http://www.aptcommunications.com/ncode.htm så tenkte jeg at man begynte med de grønne på pin 1 osv på vegguttaket også i samme rekkefølgen.

 

Det funket ikke så jeg måtte lese helt til enden av artikkelen :blush: og der står det noe om color codes for punchdowns. Er det slik man skal koble pinnene i kontakten? selv om det er en plugg i andre enden?

 

Håper noen som har gjort dette kan svare for nå er kabelen blitt så kort etter hvert at det er lite rom for å prøve og feile....

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om jeg forstår problemet ditt helt, men viss du har en CAT5-kontakt (den du kaller ISDN), så kommer det an på produsenten av kontakten hvordan du skal "kople" ledningene med kroneverktøyet inne i kontakten.

 

Forstår jeg det rett ser koplingen din slik ut (merket " "):

 

Switch/Hub e.l. --->"RJ45 plugg ------ CAT5 kabel ------ Kontakt" <---- RJ45 plugg.

 

Det enkleste er å se rekkefølgen på RJ45-siden av koplingen din, den skal ifølge en AT&T kontakt jeg sitter med her, være:

 

1. White-Orange

2. Orange

3. White-Green

4. Blue

5. White-Blue

6. Green

7. White-Brown

8. Brown

 

I samme rekkefølge (ELLER nummerering; kommer an på produsent av kontakten) skal du bruke kroneverktøyet til å "kople" lederene inne i kontakten din.

 

Vet ikke om det hjalp, men følger du tabellen over skal det fungere!

Lenke til kommentar

beklager vist jeg rotet med beskrivelsen, i den ene enden er det rj45 kontakt (skal inn i ruteren) men i den andre enden skal det være et veggstøpsel, sånn type som man bruker til isdn telefoner med 2 porter. Jeg tror jeg har koblet feil i støpselet, skulle prøve dette for første gang nå men det er helt dødt.

 

 

edit: ja akkurat som gophy tegnte det

Endret av Toffa
Lenke til kommentar

Viss du har en ISDN kontakt, er rekkefølgen i kontakten muligens annerledes enn den ville vært i en CAT5 kontakt. Det som du også må være obs. på er at en ISDN kontakt KAN inneholde en terminator (50 ohms motstand) som kan "aktiveres" eller "deaktiveres". Dette fordi en ISDN rekke (kjede med kontakter), skal, "etter boken" termineres på enden, slik:

 

---> ISDN boks --10m.--> ISDNkontakt --10m.--> ISDNkontakt ----> ISDNkontakt Terminert.

 

Mitt tips: Gå for en CAT5-kontakt for å være sikker på at signalet ditt kommer frem dit det skal - om det vil fungere med en ISDN kontakt i det hele tatt (uansett hvordan du kopler lederene (med kroneverktøyet) er jeg jammen ikke sikker på - ikke testet dette selv. En CAT5 kontakt derimot er bygget opp slik at du overholder CAT5-standarden mtp. ledningspar o.l.

Lenke til kommentar

Kunne ikke dy meg -. veggstøpsel????? I en vanlig installasjon - det være seg 230volt eller nettverk er støpselet det du har mellom beina, hvis du er gutt. Jentene har stikkontakten. I vanlige installasjoner sitter altså "jenta" fast i veggen. Skjønner du sammenligningen? Støpsel er den løse enden, den du stikker inn i stikkontakten. Derfor finnes det aldri(meget sjelden) noe veggstøpsel.

 

Telenor har (eller har hatt) hele 3 forskjellige ISDN-kontakter med 3 forskjellige konfigurasjoner/terminerionger for kabel. Hvis du skal bruke en slik kontakt til et Cat 5 nettverk vil jeg anbefale deg å måle deg ut for å finne ut hvilke pinner/kontakter de forskjellige trådene skal kobles til. Dette er helt forskjellig fra Cat 5-kontakter. Dette vet jeg etter meget bitter erfaring - og fått det skriftelig fra ELKO som laget kjontaktene for Telenor. Det går fint an å bruke en slik kontakt, men da må du som nevnt passe på å koble riktig og fjerne motstanden. På nyere kontakter er det lett å koble ut motstandene - bare å skyve over en glidekontakt.

Lenke til kommentar

og hvis du har en eldre kontakt er det bare å klippe vekk motstandene......ikke så enkelt å sette de på igjen da men.....

 

Tar du dessuten ut selve kretskortet fra kontakten skal det være mulig å "trace" hvilke tilkoblinger som går til hvilke pinner.

Endret av hval
Lenke til kommentar

ja jeg tenkte å prøve å få ut kretskortet for å se, men dette er ikke hos meg. Skulle hjelpe noen, men de har dratt på hytta et par dager så må vente til de kommer tilbake.

 

Jeg tenkte på noe annet nå, kanskje jeg bare skulle koble dette som telefon og flytte routeren opp i andre enden så kan jeg gjøre slik det ser ut her hos meg.... dvs...

 

isdn boks - splitter - telefonkabel (i rør) - støpsel (kontakt) - telefonkabel - adsl modem - router etc...

 

 

 

Men.... det har seg altså sånt at de nummrene fra 1-8 der man fester kablene ikke nødvendigvis samsvarer med det som blir kontaktpunktet på rj45 kabelen?

Lenke til kommentar

på en ISDN RJ 45-kontakt samsvarer koblingspuktene IKKE med koblingspunktene til en CAT RJ 45-kontakt. Ettersom det finnes 3 forskjellige utgaver av ISDN-kontakten er det også forskjellige koblingspunkter innbyrdes her også. Kan bli mye virrvarr av slikt, men det går an å måle seg ut.

 

isdn boks - splitter - telefonkabel (i rør) - støpsel (kontakt) - telefonkabel - adsl modem - router etc...

 

Er du sikker på at det jeg har uthevet ikke er en stikkontakt?? Hvis det er rett det du skriver er det vel i beste fall et støpsel og ikke et veggstøpsel. Hva er et veggstøpsel? Vil tro det er mye lurere å montere en stikkontakt der og ikke et løst støpsel.

 

Du kan godt lage opplegget ditt som du har skissert hvis det er lettere for deg.

Lenke til kommentar
isdn boks - splitter - telefonkabel (i rør) - støpsel (kontakt) - telefonkabel - adsl modem - router etc...

 

Er du sikker på at det jeg har uthevet ikke er en stikkontakt?? Hvis det er rett det du skriver er det vel i beste fall et støpsel og ikke et veggstøpsel. Hva er et veggstøpsel? Vil tro det er mye lurere å montere en stikkontakt der og ikke et løst støpsel.

 

Du kan godt lage opplegget ditt som du har skissert hvis det er lettere for deg.

Det er en sånn som dette jeg mener (men en annen type): http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304997&cks=PRL

 

 

Den siste rekkefølgen vet jeg virker for jeg har det slikt selv, da kan jeg gjøre likt som her bare for å bli ferdig (brukte mange timer på det her :thumbdown: ). Men, meningen var egentlig å bruke nettverkskabel i veggen: isdn boks - splitter - adsl modem - router - .... og så inn i veggen kat5 kabel til den kontakten som jeg ikke får til - ny kat5 kabel mellom kontakten og til pc

Lenke til kommentar

Det du har linket til er en stikkontakt - ikke støpsel. Støpselet stikker du inn i stikkontakten.

Har du plass i røret kan du godt trekke en Cat 5 kabel mellom modem/router og 2.etg. Da setter du bare en slik kontakt som du har linket til i begge ender og en dropkabel - en kort nettverkskabel mellom router og veggkontakt og i 2 etg en lik kabel mellom stikkontakten i veggen og pc'en Ikke noe problem dette hvis du kobler riktig. Deler får du kjøpt billig på f eks

Biltema nettverksuttak

eller

Clas Ohlson's nettverksuttak

Edit: Begge disse steder har alt du trenger til en billig penge for å få nettverket ditt "opp å gå". Biltema er litt billigere enn Clas Ohlson.

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Ok så er det en kontakt da, har alltid sagt motsatt jeg men så er jeg ikke elektriker heller :blush:

 

Uansett så virker det nå, fikk plutselig en lys ide. Jeg målte ohm (er det spenning??) mellom de punktene i kontakten der man fester lederne og til lederne på en kat5 kabel jeg klippet av og satt i kontakten. Da klarte jeg å måle meg frem til hvilket feste som svarte til hvilken pin på kontakten. Nummereringen av festene svarer definitivt ikke til pin nummereringen på en rj45 plugg. Den BLOG regelen var heller ikke riktig så de snakker vel om en annen type kontakt i den veiledningen jeg linket til. Etterpå var det jo enkelt å flytte lederne til riktig pin.

Lenke til kommentar

Riktig det.. Måling må til for å bruke telefonkontakt.. Var jeg deg ville jeg spandert 45 kroner på en Biltemakontakt, så opprettholder du cat5 standard. Et alternativ er å lage en ende ut av veggboksen som er lang nok. Så presser du på en rj45 modulærplug..

Endret av aron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...