Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

bytte av hydraulisk clutch


eab

Anbefalte innlegg

Ja, da er det min tur til å stille spørsmål!

 

La meg på latsiden og tvang fatter'n til å kjøpe en nr2 bil, slik at jeg kunne snuse litt mer rundt på bruktmarkedet før jeg kjøper meg bil igjen.

 

Han kom glad og fornøyd hjem med en 1987 Toyota Camry 1,8 XL, med en fisk, hvor det sto jesus inni, klistra på baksida. Det, og et klistremerke med røyking forbudt inne i kupeen, må jo være gode tegn :D

 

Den har nettopp passert 300.000km så det blir regreim-bytte på meg snart. Har fiksa eksosanlegget og no småprakk på det elektriske så langt. Men oppdaga at clutchen var moden for utskifting. Er hydraulisk clutch på denne, og da jeg aldri har vært med på å bytte slikt med lufting osv så lurer jeg rett og slett på hva som er den enkleste måten.

 

Har forsåvidt sett på noen som holdt på med det for en stund siden, men bet meg ikke merke i hva som ble gjort da jeg var opptatt med å polere istedet. Har tittet litt i haynesboka som fulgte med bilen, men om noen har noen tips og triks er det bare å spytte ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det clutchen som er moden for utskifting eller er det clutchpumpa?

 

Altså...slurer clutchen, kobler den ikke helt fri, eller er det et annet problem?:ermm:

 

Jeg har ikke peiling på Toyota Camry, men jeg har erfaringer fra hydraulisk clutch på Mazda og Lada. Mazda'n jeg hadde var noen ganger vond å få i gir, p.g.a. at clutchen ikke løste ut helt. Jeg måtte noen ganger pumpe flere ganger med pedalen, slik at det ble opprettholdt trykk. Jeg trodde først det var selve clutchen som var problemet, men det var et problem relatert til pumpa, en lekkasje som gjorde at trykket ikke holdt seg oppe.

 

Jeg kjøpte en Lada i fjor vår hvis tidligere eier var en gammal gubbe. :thumbdown: På vei hjem med bilen oppdaget jeg at clutchen slura noe helt j... Tenkte for meg selv, jaha, her må det byttes clutch... :wallbash: Jeg fant fram Haynes'en og la meg under bilen bare for å sjekke. I dette tilfelle viste seg faktisk at det bare var å justere klaringen mellom staget på pumpa og armen, sånn i første omgang i hvertfall da. (Må vel bytte etter hvert).

 

Har du prøvd å justere?

 

Hvis du er nødt til å bytte clutchen, er ikke luftinga av systemet noe du behøver å bekymre deg over. På ladaen er det slik at slavepumpa sitter montert fremme på girkasse, og sitter med to skruer. Jeg tror ikke det er nødvendig å lufte systemet hvis du bare skrur av pumpa og ikke løsner noen slanger.

 

Men igjen - jeg vet ikke hvordan det ser ut på en Camry.

Lenke til kommentar

Er ikke noen justeringsmuligheter såvidt jeg kan se ut fra boka her. Clutchen slurer ja. Tror clutchpumpa har samma reservoar som bremsevæska og der er det riktig mengde.

 

Clutchen tar når man har sluppet pedalen helt ut, snart er det ikke mer clutch igjen, for å si det slik. Kan stempelet "ramle" ut av sylinderen dersom clutchen slites for mye og det blir for lang vandring?

 

Ser ingen lekasjer rundt pakninger eller rør/slanger.

 

Forbanna japanere som skal lage så innovative og avanserte løsninger på alt. Hydraulisk clutch på en vanlig personbil må være det mest upraktiske som finnes. Mye enklere (dog kanskje litt tyngre) med wire.

 

Håper jeg ikke må ut med girkassa for å bytte :nei:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Luft clutchen på samme måte som du lufter bremsene. :thumbup:

 

Kan stempelet "ramle" ut av sylinderen dersom clutchen slites for mye og det blir for lang vandring?

Normalt sett så skal ikke slave-stempelet ha mulighet til å ramle ut nei.

 

I likhet med stemplene i bremsesylindrene kan også disse stemplene sette seg, sjekk at de beveger seg fritt i sylindrene(master og slave).

Lenke til kommentar
Forbanna japanere som skal lage så innovative og avanserte løsninger på alt. Hydraulisk clutch på en vanlig personbil må være det mest upraktiske som finnes. Mye enklere (dog kanskje litt tyngre) med wire.

 

Håper jeg ikke må ut med girkassa for å bytte 

Hei hei hei... rolig nå! Det er ikke særlig avansert egentlig, i tillegg til at det blir lettere å trå på er det selvjusterende. Og dermed på mange måter enklere enn mange bilfabrikanters innovative og avanserte løsninger på mekanisk selvjustering :p

 

Men fra spøk; det er jo som de andre sier, og det er hydraulikk i sin enkleste form, som en mopedbrems. og bytte pumpe (slave) er rett frem skruing, ikke vært noe spesielle triks med de Toyota jeg har vært borti. Den sitter vel der wiren er festet til vanlig, og har en luftenippel der på slaven. selve systemet er i stor grad selvluftende, det meste av luftbobler går opp i masterkammer, men er jo greit å ta noen tråkk for sikkerhets skyld, om det skulle være luft i selve slaven.

Prosessen er som Opus sier- samme som brems.

 

Bytte slave bør altså ikke være noen heksekunst, selve clutchen må du jo ut med kassa for. Det er slutt på clutchbytte på 1 time, etter at du bestemte deg for å vrake Ascona'en :p

 

Du har vel forresten en justering et eller annet sted i systemet...? Feks på selve manøverarmen ved slaven (ikke nødvendigvis akkurat pinnen ut av slaven men i overføringen et sted, eks arm festet på motsatt side), og eller noe ved pedal.

Skal ikke påstå du har det, hvis du sier du ikke har, men sjekk nøye alle! steder.

Lenke til kommentar
Ezekiel Skrevet 18/01/2005 : 14:40

  Det er nok noen justeringsmuligheter, men ingenting mer å justere på

Nja, nettopp, men da begynner det jo nesten bokstavelig talt å lukte svidd clutch her syns jeg.

Siden du ikke har sagt noe om det, og jeg vet du kan litt om bil, regner jeg med at pedalen kjennes nogenlunde normal ut...?

 

Det jeg ville gjort da, om du vil forsikre deg om at det er lamellbytte som må til, er å sjekke fysisk med hånden ute ved clutch- armen at den slaven din ikke presser nevneverdig på armen. trenger ikke nødvendigvis å være snakk om noe klaring, men du bør klare å "rikke" på den (armen) med håndkraft.

Evnt få med deg en som kan tråkke litt mens du ser. Og da samtidig sjekke at pedal går helt tilbake.

 

Hvis clutchen forøvrig fungerer normalt og konsekvent i bevegelsene er det lite her som tyder på at det er annet enn selve clutchen som er ferdig.

Forøvrig er det vanlig med disse hydrauliske clutchene at problemet er omvendt, som LADA 2103 beskriver. At den ikke løser ut skikkelig (luft/lekkasje), eller at bilen begynner å gå av seg selv i lyskryss feks (når man sitter med pedal inne over tid), pga indre lekkasje i master, eller lekkasje i slave.

Lenke til kommentar

Tok meg en tur ut ista, samtidig som jeg bladde litt i boka. Clutchen er selvjusterende, så den eneste justeringsmuligheten er pedalvandringen. Clutchen deler heller ikke reservoar med bremsevæska som jeg skrev tidligere.

 

Vet (99% sikker) det kun er clutch som må byttes, sjekka først hos mekonomen og de skulle ha 2000kr for et slikt clutchsett til den bilen. Etter litt ringing rundt omkring endte det på 1000kr +mva. Har også ordnet med garasjeplass med grav, så da er det bare å vente til helga

Lenke til kommentar

Fy søren, mellom 4 og 5 timer tok det. Nettopp ferdig, men syns pedalen fortsatt tar litt vel langt ut, får vel justere litt pedalvandring en av de første dagene.

 

Fant jo ingen som hadde sentreringsverktøy å låne bort, så det ble endel ekstra prakk med det. Av og på med girkassa flere ganger før vi traff riktig.

 

Tok av slavestempelet (som jeg nå har lært meg navnet på :p ) og slapp dermed å lufte noen ting, selv om det kanskje har vært litt lurt å gjøre. Etterpåklokskap er en fin ting.

 

Og det var clutchen som var finito. Hadde gått i oppløsning og rett og slett løsnet på innsiden mot trykkplata. Lå pulverisert clutch i hele clutch-huset.

 

Egentlig en ganske god følelse når du er ferdig, ikke har noen skruer til overs, og alt virker på første forsøk :thumbup:

Lenke til kommentar
Ezekiel Skrevet 22/01/2005 : 18:59

  Fy søren, mellom 4 og 5 timer tok det. Nettopp ferdig, men syns pedalen fortsatt tar litt vel langt ut, får vel justere litt pedalvandring en av de første dagene.

Så bra! Har gjort en del øyemålsentreringer selv, og det er ikke alltid like festlig. Selv om jo Toyota er veldig grei å jobbe med er det jo selvsagt noe ganske annet enn du er vant med fra Ascona, den er jo i særklasse genial (sammen med noe eldre Saab m rette verktøy) når det gjelder enkelt clutchbytte.

Hvis du mener at du skrudde vekk hele slaven, er det etter min mening "rette" måten du har gjort det på, skal ikke være nødvendig med noe lufting pga clutch-bytte. Kun om du bytter slange, slave, master (blir som bremse og klossbytte)

Når du sier deg fornøyd med pedalen vil du også se hvorfor hydraulisk clutch er fint, aldri noe mer å tenke på, før clutchen er utslitt igjen. :thumbup:

 

(Hvis du syns dette var drittjobb, kan jeg anbefale deg clutch bytte på Citroen CX, DET er ingen spøk hjemme på gårdsplassen...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...