Gå til innhold

Raptor og varme spørsmål

pcp160

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har bestilt vannkjøling, og driver nå og planlegger hvordan det skal gjøres.

Jeg har 2*74GB WD Raptorer i raid0 og en WD 160 GB Caviar hd.

Så langt har disse vært bortsjemt med god plass seg imellom og vifte foran (i forkant av kabinett, som har dratt luft forbi diskene)

Sånn det ser ut til å måtte bli heretter, er at alle 3 diskene må ligge tett oppå hverandre, rett under dvd-spillere. Altså uten særlig med luft rundt seg, og uten vifte foran.

Er dette bekymringsverdig med tanke på temperatur, eller tåler disse det greit? (det vil jo fortsatt være litt luftflyt i kassa, men ikke mye rund hd'er)

Endret av pcp160
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, for å kanskje kunne gjøre meg opp en mening selv, spør jeg heller;

Hva er det teknisk som skjer med en harddisk når/hvis den blir for varm, hva går i stykker eller stopper?

Skrevet

Kjenner en tekniker som mener at det ikkje er varme som ødelegger disker, men oppvarming/nedkjøling mange mange ganger. Han bruker aldri å sette opp strømsparing på diskene, han mener de lever lengre om de har en jevn temperatur hele tiden.

Men kanskje du burde vurdert ett større kabinett?

Skrevet
Dastardly Skrevet 18/01/2005 : 18:00

Kjenner en tekniker som mener at det ikkje er varme som ødelegger disker, men oppvarming/nedkjøling mange mange ganger. Han bruker aldri å sette opp strømsparing på diskene, han mener de lever lengre om de har en jevn temperatur hele tiden.

Hmm, det var interessant vinkling, det er liksom en sånn "alle vet jo det" sannhet at hd må ha kjøling, så det hadde vært interessant å vite på hvilken måte de tar skade, kanskje er det som du sier..?

Men kanskje du burde vurdert ett større kabinett?
Det hadde udiskutabelt vært det letteste ja, men jeg liker knoting, og har lyst å prøve og stappe inn :p
Skrevet

Jeg og lurer på dette...

Kommer til og ha 2x raptorer i strikkoppheng...har ikke planlagt og ha noe vifte på dem, er heller ikke noe særlig luftflyt pga vannkjøling. For øyblikket har jeg plass slik at det er en til to 5.12 brønner i mellom de.

Noen andre som har meninger eller kunnskap om hvilken varme som er maks tempratur i drift av diskene. Vet at de tåler høye tempraturer. Men hvor høy tempratur kan de ligge på i 6mnd ++ uten og misstrives ...sånn ca?

Skrevet

mine disker hang i 5" 1/2 brønner i over et halvt år uten noen vifte kjøling. Selv om de hang med 1-2 cm klaring så ble de brennvarme og det var ikke mulig å ta på de før pcen hadde vert av en god stund.

de virker fortsatt fint, selv om jeg har hatt 1 disk krasj.

tror også det at varme disker krasjer letter, men de tåler det til en viss grad.

Skrevet

æsj...orker ikke flere diskkræsjer. Har skjedd meg og på min server, viftene tokk kvelden og diskene ble for varme. Jeg lot pcen kjøle seg ned før jeg rebootet og da hadde alt på maxtoren blitt "unknown partion" dilla en god stund med recovery programmer... jeg mista 10gb av 160gb.

Det kommer vel til og være en svak luftflyt i kabinettet...fra nederst til ut radiator på topp. Jeg har en del gamle kjøleribber...hjelper det og bare feste de på diskene ? :p (uten vifte). Jeg får vel investere i en vifte... 120mm og så skal jeg kjøre den på 1000rpm :)

Skrevet (endret)

Ja, at diskene tåler fint å sitte i kabinetter uten vifter og kjøling rett på seg er jeg da rimelig trygg på. Det fungerer jo utmerket i alle ferdigmaskiner feks. Så og henge diskene i strikk med luft rundt bør jo gå veldig greit, selv om man går jo da glipp av kjøle-effekten i selve kassa.

Det jeg er litt i tvil om er da hvis man har 3 helt oppå hverandre, og som bare er festet i kassemetall på en side. Når feks de to raptorene i raid da kjører feks virus- scan blir det vel hett...

Men er jo litt rart at alle vet de må ha kjøling, men ingen vet hvorfor..?

Endret av pcp160
Skrevet

Har et annet spørsmål jeg egentlig aldri har funnet ut...

Raptor diskene er på 10000rpm ....ligger den på ca så høyt hele tiden når den arbeider, eller er det peak ? Hvis jeg feks ikke gjør noe spesielt på maskinen...bare spiller solitare eller lignende, kommer diskene fortsatt til og spinne på 10k rpm eller justerer de seg ned ?

Skrevet

Ja, da har jeg funnet en måte og få inn vannkjølingen uten at det går utover de stakkars Raptorene, de står nå med litt mellomrom og har fortsatt en vifte foran seg om det skulle bli veldig varmt. Håper jo egentlig å ikke trenge å ha den på, da grunnen til vannkjøling først og fremst er for å bli kvitt støy. Nå er jeg spent på hvor mye de egenlig støyer kontinuerlig. De knattrer jo ganske heftig i raid når de jobber, men tomgangs-støyen har jeg ikke klart å høre før...

Ellers vil jeg gjerne fortsatt høre hva som teknisk sett skjer om en disk blir for varm, litt rart hvis ingen vet det, når det er så mye snakk om kjøling av de..?

Skrevet
æsj...orker ikke flere diskkræsjer. Har skjedd meg og på min server, viftene tokk kvelden og diskene ble for varme. Jeg lot pcen kjøle seg ned før jeg rebootet og da hadde alt på maxtoren blitt "unknown partion" dilla en god stund med recovery programmer... jeg mista 10gb av 160gb.

Det kommer vel til og være en svak luftflyt i kabinettet...fra nederst til ut radiator på topp. Jeg har en del gamle kjøleribber...hjelper det og bare feste de på diskene ? :p (uten vifte). Jeg får vel investere i en vifte... 120mm og så skal jeg kjøre den på 1000rpm :)

Faen, skjedde med meg og :p Min 160gb har kun 147GB nå :p Finner ikke resten :-(

( har nettopp kjøpt nytt HK ny prosessor nye disker og nytt kabinett osv osv)

FINNER IKKE RESTEN :p

Skrevet

Faen, skjedde med meg og :p Min 160gb har kun 147GB nå :p Finner ikke resten :-(

( har nettopp kjøpt nytt HK ny prosessor nye disker og nytt kabinett osv osv)

FINNER IKKE RESTEN :p

prøv flere forskjellige recovery programmer, jeg prøvde sikkert 20 stk før jeg fant den som fant mest hos meg :D

Skrevet

Skal se om jeg greier å forklare hva som skjer med harddiskene når de blir for varme :

La oss anta at du bruker kun en harddisk, dette er i seg selv ikke et problem selv om den står helt for seg selv uten noen form for kjøling (så lenge det ikke er alt for varmt i kabinettet) den holder kanskje en temperatur på 40-50C noe som absolutt ikke er kritisk.

Så putter du en harddisk til i Hd drevet og nå har du to disker som står tett opp mot hverandre og avgir varme til omgivelsene, i og med at de er så nærme hverandre så påvirker de temperaturen på hver enkel disk. Hvis du da ikke har noen form for kjøling på diskene så vil hver enkelt disk kanskje oppleve en temperaturstigning på 10C til 20C noe som selvsagt påvirker funksjonaliten til harddisken.

Hva denne temperaturøkningen i selve diskene påvirker kan nok være mange forskjellige ting som for eksempel : motor , elektronikk, platene som det skrives/leses på som igjen fører til feil. Husk den interne temperaturen er som regel en god del høyere enn den som er utvendig.

Gjorde selv denne tabben en gang med utfall blåskjerm (men ingen skade på selve disken), etter at jeg monterte vifte på diskene så forsvant dette problemet med ustabilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...