Gå til innhold

Beste pc til 10k til en jente!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med denne:

MS XP Home Norsk

116245 AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz OEM

121189 Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB

114948 Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 512MB PC3200

123079 MSI MEGA 180 LUX PC Barebone PC Socket A

120304 PowerColor Radeon 9800PRO 128MB DDR

300723 NEC DVD recorder ND-2510A IDE Bulk

122990 Norman Internet Control, 1 year license

122537 Ortek OfficeMedia Elite Tastatur Sort NO

Med 3 års garanti.Koster 7550 kr og Eizo 17" LCD FlexScan L550 til 2500 kr.

Lenke til kommentar

10k er budsjettet, og stasjonær er valget.

 

Jeg har slengt sammen et lite oppsett som er basert på ditt, datating.

 

Har kun byttet hovedkort, skjermkort og harddisk:

 

Hovedkortet, basert på nForce4 SLI, skulle jeg mene gjør PC'en litt mer fremtidsrettet og greiere å oppgradere.

 

Skjermkortet er egentlig det samme, men i PCI-E versjon.

 

Harddisken er SATA, jeg har hørt mer godt om Seagate enn om Samsung, og jeg liker ikke tanken på systemdisk større enn 120 GB.

 

Lykke til med valgene. ;)

Lenke til kommentar
Hun skal bruke pcen til surfing, skolearbeid og noen spill, men ikke sånn som doom3 grafikk... ;)

 

Tenkte at AMD64 er det beste, med Corsair ram, men resten er jeg ikke så sikker på.

 

---

 

DVD-BRENNER: NEC 3520+ til kr. 595

 

CPU:AMD 64 3000 + til kr. 1290

 

DISKETT:Sony floppy til kr. 149

 

HARDDISK: Samsung 160gb 8mb cache til kr. 750

 

HOVEDKORT: Abit Av8 til kr. 949

 

KABINETT: Chieftec LBX-03 til kr. 949

 

RAM: Corsair Value S til kr. 1365

 

SKJERMKORT: Sapphire Radeon 9600XT til kr. 1329

 

SKJERM: 17" LCDEizo L550K til kr. 2795

 

Total sum: 10.171 kr.

 

Dette no bra kanskje?

Jeg synes valget ditt er helt greit, men som andre nevner er S-ATA et greit valg og 1GB RAM er MYE... 512MB holder lenge. Jeg har selv den Eizo LCD-skjermen og må si at den er perfekt til kontorarbeid. Du sier at busjettet er max 10k. Hvis du skal ha råd til portoen så må du jo komme litt under. Gå ned til 512MB RAM og bytt til S-ATA utgaven av disken

Lenke til kommentar

Enig med TheMasteR, en iBook er noe så og si alle jenter digger. Ellers er jo den nye Mac mini dritstilig, spesielt med tanke på design (er halvparten så høy som en iPod!), har nettop bestilt meg en sånn selv.

 

Hvis du skal gå for vanlig x86_64 så er nok AMD 64 det beste valget, men hold deg til socket 754. Socket 939 er dyr og har ikke noen finesser som en vanlig databruker har bruk for. Prosessorene er også dyrere. En GB ram er å anbefale, jeg ville strengt talt sagt det var minimum, men kanskje TwinMOS hadde vært noe å vurdere i stedet for corsair?

 

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid - 925,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs - 1249 ,-

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz - 1290,-

 

Noe i den dur burde holde. Men jeg ville heller gått for en iBook, Mac mini eller kanskje en iMac hadde vært et bedre valg, med innebygget skjem og allting. Alle jenter digger Mac.

Lenke til kommentar
lalala

Likte det oppsettet, men til skolearbeid er det alltid hyggelig med floppy. Ser du har tatt med usb stick, men det er jo ofte slik at skolene har så fæle pcer (har jeg erfaring med) at usb-drives trenger drivere for å kunne brukes, om de da funker i det hele tatt. Floppy passer ikke i det kabbiset, men det kan ordnes på 2 måter: kjøpe annet kabbis eller kjøpe en slik.

Lenke til kommentar

bærbar er for pingler *knis knis*

og jeg tør ikke tenke på mac en gang *å fysj og æsj*

 

Et lite midi tower, eller et barbone er tingen. Har du vurdert m-atx?

Som dette: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123372&cks=PRL

Med et slikt hovedkort:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=303463&cks=PRL

 

Selvsagt er ATX best, men jenter er jenter...

 

Når vi først snakker om jentedataer: ...jeg har sett etter rosa kabinett, men jeg fant bare dette:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123200&cks=PRL

og det blir vel litt dyrt...

Kabinett med pels fant jeg heller ikke :) :)

Lenke til kommentar

Ser folk anbefaler Raidmax og andre kabinetter som visstnok skal være stilige og kule. Vel, det er de ikke.

 

Mac mini

indextop20050111.jpg

accessorytopphotowin20050111.jpg

(skjerm, mus, tastatur o.l. ikke inkludert.)

 

 

 

iMac

indextop20040831.jpg

 

Finnes vel knapt noe mer stilrent enn en Mac. OS X er utvilsomt det beste skrivebordsoperativsystemet utviklet til dags dato, med røtter i UNIX og Apples stilrene og funksjonelle design kan det vanskelig slå feil.

 

Hvis man verdsetter design, og det ikke fins tvil om at x86 er veien å gå (pass på å ikke kjør MS Windows da, værre spywarebefengt dritt finnes ikke.), ja da anbefaler jeg Lian Li. Lian Li lager kabinettene sine hovedsakelig i aliminium, noe som igjen gjør at de veier veldig lite, ser flott ut, samtidig som de ikke tar opp alt for mye plass. Noen vil kanskje si at kabinettet ikke er viktig, at man heller burde satse på kraftig hardware. Her vil jeg si meg veldig uenig, da hardware lett kan byttes ut (oppgradere prosessor, oppgradere minne, oppgradere disk, opgpradere skjermkort), mens kabinettet er noe man har over lengre tid, akkurat som skjermen. Just my $ 0.2.

Endret av Tias
Lenke til kommentar
Hun trenger ikke 9600XT (men 5700LE eller noe billig)

Er uenig der! The Sims 2 er et spill som ofte er veldig populært blant jentene og det krever faktisk litt. Siden hun skal ha en LCD-skjerm med en nativ oppløsning på 1280x1024 så hadde det vært fint å ha et skjermkort som klarer denne oppløsningen i de aktuelle spillene.

Sims 2 skolearbeid?

 

Jeg kjørte det spilelt glatt med 4200.

Lenke til kommentar
enig med warillion. bærbar er det beste alternativet for en jente.

Øy!.. Bærbar er det beste alternativet for alle ;) (til de nevnte oppgavene vell og merke)

Mann må ikke være jente for å ha bærbar pc liksom..

 

Innlegg skrevet av gutt med bærbar pc :)

Lenke til kommentar

Kan si meg helt enig i ar'kritz sitt oppsett. men dropp den floppygreia.. det greiene der er jo 20 år gammalt! man trenger ikke sånn idag! en usb-penn da ikke så mye mer? og hvis man der er kravstor, SÅ HENT EN PÅ DYNGA!!! :D:yes:

 

Men det er en ting jeg reagerer på. alle sier at s939 er mer fremtidsrettet. men man kjøper jo ingen deler som et s939 får utnytta fullt ut i et slikt system! kjøp nå heller et s754, for det så mye å spare. Før eller siden hopper du over en eller annen form for utgift og alt blir "litt" dyrere enn det du hadde tenkt deg...

 

"Fremtidsretta" mener jeg er for de som kjøper seg dual opteron, x800/2x6800U, 4GB ram, 80GB raptor, 4x400GB HD, 2xDVD-Brenner, og en 3x1000W F/S PSU... men hvem i huleste kjøper noe slikt??? det holder jo ganske sikkert i 3-4 år!! det koster litt for mye penger tror jeg...

 

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...