Gå til innhold

Raid(0) - Bios finner ikke diskene


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har montert alt av hw og alt er helt som det skal(ny maskin). Har to ganger Raptor disker(34GBx2) og én Seagate 200GB S-ata disk. De to raptor diskene skal i Raid(0) for ytelsens skyld og 200GB disken er kun for lagring av stæsj. Om jeg trykker Ctrl+I under oppstart så har jeg satt de to raptor diskene i raid der. Om jeg setter det til Raid i Bios så blir ikke diskene funnet. Settes det til IDE så funker det, men det vil jeg jo selvsagt ikke bruke. Jeg får ikke lagt inn S-ata driverne som fulgte med hovedkortet via floppy da den ikke vil laste de inn(ikke vet jeg hvorfor) Har lest i S-ata guiden på toppen her at jeg visstnok ikke trenger å legge inn disse til mitt hovedkort så da glemmer jeg det problemet foreløpig. Jeg har lest masse masse tråder på forumet og søkt litt rundt på google også, men har ikke blitt stort klokere.

Jeg føler nå behovet for litt hjelp :cry:

 

Hovedkortet mitt har innebygd Raid kontroller så det skal jo funke. Hvorfor blir ikke diskene funnet i Bios ? :(

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så veldig mange tråder her på forumet, og jeg har seriøst søkt mye rundt på nettet i natt og fra jeg stod opp og til nå. Noen sier at jeg MÅ innstallere S-ata drivere og andre steder står det at det ikke trengs. Blir ganske forvirra her. Har sjekket at kabelen til floppy er satt i riktig vei, da jeg prøvde og snu den men da ble det feil så jeg snudde den tilbake. Vet ikke om kanskje floppy'n har blitt ødelagt under transport, men hva har dere å si ? Må da være noen som kan hjelpe meg der ute. Jeg hører jobbing fra floppy'n en kort syklus under innstallasjon av XP når jeg blir bedt om å legge inn third party drivers, men jeg kommer bare tilbake til samme bildet etter å ha trykket Enter.

Første punkt må da være: Trenger jeg å innstallere disse driverne som fulgte med på disketten til hovedkort ? Om ikke så kan jeg drite i floppy'n inntil videre.

 

Da blir spørsmålet: Hvorfor blir ikke diskene funnet når jeg setter de i Raid(0) ? :(

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å hjelpe deg litt.

(Må først si jeg ikke helt forst hva som funket når du satte til IDE, er ikke både raptorer og Seagaten SATA?)

 

Jeg slet veldig med å finne ut av dette første gangen selv. Jeg har ikke helt samme HK, men ser ut til å være samme komponenter.

Men, det jeg ser ut fra dine bilder ser greit ut så langt, du har fått satt opp RAID0, og bare pass på at den tar med det bildet der du kan trykke Contr-i ved hver oppstart (husker ikke hvor det var, men har du mulighet til å gå inn på raid oppsett hver Boot, har du det riktig.)

 

Det du må trykke F6 for under Win innstall, er ikke SATA (den er native hos deg ICH6R), men du må innstallere "Intel 82801FR SATA RAID Controller" denne må da ikke forveksles med "Intel ITE 8212 ide raid" (Som er til RAID i IDE)

Hos meg var dette en godt sjult hemmelighet, på cd til HK var det en "Make RAID Floppy" funksjon, men det er da ikke den jeg trengte. Intel 82801 FR kan du enten laste ned fra Intel, eller utforske cd til hk etter den.

 

Når det er gjort skulle du komme videre i Win installasjonen, og Raid Volume_0 dukke opp.

 

Hos meg var det dog slik at jeg når så Windows var innstalert, måtte jeg kjøre ITE 8212 driver and application fra HK cd, for at mine andre harddisker skulle dukke opp i XP (men det var da for å kunne bruke alle ide kanalene) Hos deg bør det være nok og få fatt i "Intel 82801FR SATA RAID Controller", så bør du være i gang. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...