Gå til innhold

Noen spørsmål om minne


Anbefalte innlegg

Hepp.

 

Kjøpte idag en 512 MB DDR PC3200, i tillegg til den samme jeg har fra før. Før viste både torsmo, phpsysinfo og /proc/meminfo ca 500mb +-, men nå viser Torsmo 885 MB og meminfo 906 MB... er det noen grunn til at de viser forskjellig, og ikke viser noe som ligner mer på 1 GB? Eller skal jeg egentlig ikke bry meg noe særlig om hva de viser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan dette er organisert i Ubuntu, men dersom kildekode er installert, og konfigurasjonsfila er satt opp slik som systemet er konfigurert, så er det ikke så vanskelig.

 

Det første du gjør er å installere kildekoden hvis det ikke er gjort. Bruk ubuntus pakkesystem, dersom det har noe slikt.

 

Så åpner du et terminalvindu, resizer det passe stort, og:

cd /usr/src/linux

make menuconfig

 

Bla deg ned til Processor types and features.

Bla deg ned til High Memory Support og velg 4GB.

velg Exit to-tre ganger og lagre ny konfigurasjon.

 

Skriv:

make

 

Vent en god stund.

skriv

make modules

make modules_install

 

Så må du oppdatere bootloader til å kunne bruke den nye kjernen. Herfra kan ubuntu-folket ta over. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har 2.6.8.1-3-386, men fant ikke noe kernel-source for den i APT...drar ned kernel-source-2.6.7, og ser om jeg finner ut noe fornuftig. Vet ikke om jeg tør å sette i gang med dette :p

Det er helt ufarlig,

 

Der du kan drite deg ut er når du er ferdig med kompileringa og skal innstallere kjernen. Du må sørge for at den gamle blir liggende og tilgjengelig og at bootloaderen har mulighet for å fortsatt starte den dersom den nye kjernen ikke virker.

 

Derfor må du ikke kopiere den nye kjernen oppå den gamle, og heller ikke herpe konfigurasjonsfila til bootloaderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...