Gå til innhold

Feil ved oppstart av PC (WinXP).


Anbefalte innlegg

Etter jeg restartet pcen i kveld fikk jeg meget rar feilmelding. Denne feilmeldingen kommer når den er på vei inn påloggingsbildet. Svart skjerm i en liten stund,så går den i "blått" og restarter seg.

 

Den lyder som følger;

 

"Stop: C000021a (kristisk sytemfeil)

Systemprosesen WindowsLogon Process avsluttet uventet med status

0xc0000125

 

Systemet er avsluttet"

 

Er det noen måte å løse dette problemet på?, da jeg har viktig data på disken.

Har prøvd det meste av funskjoner på F8-menyen ved oppstart, men uten hell.

 

Håper at noen kan hjelpe meg, eventuelt komme med tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt bombesikker på årsaken, men jeg _tror_ det er fordi en/fler sektorer på systemdisken døde, og disse sektorene inneholdt uunværlig data som brukes under oppstart. Det at sektorer dør er vanlig.

 

Uansett så er ikke årsaken så veldig viktig, men hvordan problemet skal løses.

 

Jeg har opplevd dette to ganger gjennom min XP- og win2k-tid, og begge gangene løste jeg problemet med å ta windows repair.

 

Dette gjøres ved at du går inn i bios og setter 1st boot device (evt. noe lignende) til CD-rom'en. Så putter du inn Windows CDen og booter fra denne. Velg installèr windows, så sjekker den diskene og finner ut at du allerede har installert XP fra før, og spør så om du vil reparere installasjonen -> trykk Ja.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke helt bombesikker på årsaken, men jeg _tror_ det er fordi en/fler sektorer på systemdisken døde, og disse sektorene inneholdt uunværlig data som brukes under oppstart. Det at sektorer dør er vanlig.

 

Uansett så er ikke årsaken så veldig viktig, men hvordan problemet skal løses.

 

Jeg har opplevd dette to ganger gjennom min XP- og win2k-tid, og begge gangene løste jeg problemet med å ta windows repair.

 

Dette gjøres ved at du går inn i bios og setter 1st boot device (evt. noe lignende) til CD-rom'en. Så putter du inn Windows CDen og booter fra denne. Velg installèr windows, så sjekker den diskene og finner ut at du allerede har installert XP fra før, og spør så om du vil reparere installasjonen -> trykk Ja.

Har prøvd dette nå og etter den har kjørt reprasjonen får jeg bluescreen, med en gang Bootloaderen starter. Skal forsøke å installere Windows på nytt på den samme partisjonen.

Lenke til kommentar

Er mulig å få tilgang til mine dokumenter etter jeg lagt inn winxp på nytt. Måtte legge inn xp på nytt. Gikk ikke an å reparere. (Disken er ikke formatert). Når jeg prøver å reparere får jeg blåskjerm på nytt, når bootloaderen starter.

 

Har en del mail og dokumenter jeg gjerne skulle ha tatt vare på.

Lenke til kommentar

Sett disken i en annen maskin, dataene burde være lesbare derfra. Tror ikke man kan installere XP uten å formatere, men skal ikke si det helt sikkert. Når dataene er reddet og XP reinstallert hadde jeg tatt en grundig systemsjekk om jeg var deg. Først disken (bad block check med f.eks scandisk), så minnet (memtest86) og andre ting.

Lenke til kommentar
Sett disken i en annen maskin, dataene burde være lesbare derfra. Tror ikke man kan installere XP uten å formatere, men skal ikke si det helt sikkert. Når dataene er reddet og XP reinstallert hadde jeg tatt en grundig systemsjekk om jeg var deg. Først disken (bad block check med f.eks scandisk), så minnet (memtest86) og andre ting.

Jo, det er mulig å installere XP på samme maskin - bare å velge en annen katalog. Men problemet nå er at jeg ikke får tilgang til C:\Documents and Settings\BRUKER. Det er der dokumentene ligger. "Ingen tilgang" lyder medlingen.

 

Dette er en bærbar datamaskin, så det er lit vanskelig og bare ta ut disken å sette den i en annen maskin da det IDE 2,5 HD.

 

Takker til alle som gidder å svare :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...