Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av WLAN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Nå trenger jeg litt hjelp/tips til oppsett av trådløst nettverk.

Jeg har en D-Link DI-624 (så vidt jeg har skjønt, har jeg ikke plus-utgaven). Den ene av de to påmonterte antennene, er skrudd av, og der har jeg koblet til en antenne som står utendørs. Denne antenna peker bort til en kompis, som har trådløst USB-adapter. Bruker også bærbar PC i huset her via den påmonterte antenne som står på D-Link’en. Dette har fungert problemfritt fra dag èn i over ett år.

En annen kompis av meg skal nå koble seg til mitt trådløse nettverk, og har bedt meg finne noe utstyr. Har vært hos han med bærbar PC, USB-adapter for WLAN og ekstern antenne. Signalet ser ut til å være godt nok, med den eksterne antennen jeg allerede har (som for øvrig peker i nesten samme retning for ”kompis 1” og ”kompis 2”).

Kompisen min trenger et aksesspunkt, med to antenner, som er mulige å skru av. Dette da han har en stasjonær PC og en bærbar. (Planen er altså å skru av den ene antenna, og koble til en ekstern antenne på samme måte som jeg har gjort her hjemme).

Problemet ”oppstod” her for et par dager siden da jeg drev å lette etter utstyr. Fant fram til en Linksys WRT54G, som også er anbefalt av barbara.no. Sendte mail til mpx.no, og forklarte planen min, og spurte hva de trodde. Den Linksys’en jeg fant har, så vidt jeg har funnet ut, to påmonterte antenner som kan skrus av, den har 4-port switch og prisen er overkommelig. Sånn sett skulle den passe fint, og jeg var i ferd med å bestille her men jeg ble litt usikker da jeg fikk svar på mail fra MPX.

Denne Linksys-saken er en ”trådløs router”. (Noe min DI-624 også er, for den saks skyld. Jeg er forresten av de som enda må slite med ISDN, og har aldri brukt router-delen i denne). I følge salgsavdelingen på MPX kan ikke en ”trådløs router” kobles opp mot en annen ”trådløs router”. Jeg må ha et ”trådløst aksesspunkt”.

Jeg har nå hele tiden trodd at en trådløs router er et trådløst aksesspunkt – bare med router-del for å dele internett. Men det er det altså ikke?

Merker meg også at MPX selv på web omtaler denne som et ”Trådløst Aksesspunkt/Gateway”.

Er det noen som har formeninger om dette?

Mvh

Vegard Johansen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et aksesspunkt er mer som en trådløs switch, mens en router som regel også har funksjonalitet som brannmur, NAT og DHCP. Det er riktig som MPX sier, å koble sammen to trådløse routere trådløst vil være problematisk/umulig, og spesielt nettopp disse merkene. Både D-Link og Linksys har proprietære løsninger for å utvide trådløs dekning. Anbefaler derfor at du først ser på D-Link-produkter. Men jeg har to spørsmål:

1. Du sier du har en DI-624-router med to antenner. Spesifikasjonene til D-Link sier at denne routeren har kun en antenneutgang. Kan du sjekke helt nøyaktig hvilken router du har, og hvis det er DI-624, hvilken versjon? D-Link har en tendens til å endre spesifikasjoner, uten å endre modellnummer.

2. Trenger du virkelig en ekstern antenne hos denne andre kameraten, siden den første høres ut som han greier seg uten? Hvis ikke, så har D-Link et produkt som er laget nettopp for denne typen bruk, nemlig DWL-G800AP. Som du ser, så er det kompatibelt med DI-624 Rev. C (hvis det er det du har).

En mulig alternativ løsning, hvis begge de to maskinene til den andre kameraten din skal ha trådløst nett, er å koble et aksesspunkt i switch hos deg, og koble på en ekstern retningsbestemt antenne som du retter inn mot den andre kameraten din også. Dette aksesspunktet trenger da ikke å ha mer enn en antenne, og kan være av hvilket som helst merke, bare det har avtagbar antenne. Om dette er en Linksys WAP54G, så kan du om du trenger enda bedre signal, plassere enda en WAP54G med retningsbestemt antenne hos den andre kameraten, og konfigurere denne som en repeater.

Et annet alternativ, er å bruke en Linksys WET54G (ren trådløs bridge) med en ekstern antenne hos den andre kameraten, og koble et aksesspunkt bak denne igjen.

Når det gjelder den nevnte Linksys WRT54G, så kan den etter det jeg vet ikke konfigureres som aksesspunkt, og vil i dag kun kommunisere trådløst mot en annen WRT54G eller en Linksys WAP54G.

Forøvrig hadde det vært greit med opplysninger om avstand, og om du har fri sikt. Jeg anbefaler deg også å sende en epost til D-Link, med opplysning om hvilken router og versjon du har, og om de har et aksesspunkt med to avtagbare antenner som støtter repeating mot din router.

Skrevet

Hei!

Takker for informativt svar!

Begynner å forstå litt mer nå, ja.

1. Hvis det er en ting som virkelig kan forvirre meg, så må det nok være D-Link. Det er vanskelig å finne noe info om DI-624, som faktisk kan ligne på den jeg har.

Men, jeg fant en test her på hardware.no. Under "Annet" på "Spesifikasjoner" står det: "og mulighet for kraftigere antenner (Reverse SMA)". Ettersom de snakker flertall her, så ser det ut som de også har testet den med to antenner.

2. Innlegget mitt ble nok litt rotete. Kompisen min trenger nok antenne, ja. Det jeg mente, var bare at jeg ikke trenger å sette opp en retningsstyrt antenne mot han. (Den antenna som peker mot den andre kompisen min ser ut til å spre signalet såpass at det skal gå bra å få begge med. Om signalet blir for dårlig, får jeg vurdere ekstra antenne her)

D-Link har flere produkter jeg tror skulle kunne kommunisere (etter det jeg har lest), men det er dette med to antenner... Jeg kunne selvfølgelig utvidet her med ekstra aksesspunkt osv, men håper å slippe det.

Skjønner at dette kan virke noe rotete. Skal prøve å lage en skisse, eller noe, å legge ut her. Et bilde sier mer enn 1000 ord, heter det.

Mvh

Vegard

Skrevet

"problemet" om vi kan kalle det noe slik er at DLink bruker opp igjen modellbetegnelser så det finnes en gammel DI-624 og den nye DI-624 som kan kjøre på dualchannel opp mot 108Mb .

En annen ting å tenke på at på de gamle versjonene med 2 antenner var den ene antennen brukt til å Motta mens begge antennene sender signal . Dette kan skape problemer .

Om dere nå greier å opprette forbindelse mellom de to husene så er det nok best med to bokser løsning . Ett D-Link accesspunkt som er koblet til en antenne og en Dlink accesspunkt koblet til det punktet som mottar sammen med en switch som sitter mellom det punktet som mottar som mulligjør at den stasjonærer pc`n også får nett .

Enda mer rotete post .

Skrevet

Jeg har en annen D-Link-modell liggende i en hylle, og på den står det hvilken revisjon det er etter H/W: en bokstav og et nummer både på lappen under, og utenpå esken.

Jeg gikk igjennom produktene på den amerikanske siden til D-Link i natt, og da fant jeg følgende aksesspunkt for repeating mot DI-624:

DWL-900AP+ - DI-624 Rev. B (en antenne)

DWL-2100AP - DI-624 Rev. B & C (en antenne)

DWL-G800AP - DI-624 Rev. C (en antenne)

DWL-7100AP - DI-624 Rev. A & B & C (har ikke avtagbare antenner)

DWL-G710 - DI-624 Rev. C3 (en antenne)

Alle disse har etter det jeg kan se enten enkel antenne, eller ikke avtagbar antenne. I USA finnes det også et aksesspunkt med to avtagbare antenner, DWL-7200AP, men har ikke funnet det i salg i Europa. Antagligvis fordi det ikke har firmware som tilfredsstiller frekvensbestemmelsene i Europa. Jeg har heller ikke funnet ut om dette aksesspunktet faktis støtter repeating mot DI-624.

Det mest lovende er faktisk DWL-7100AP, hvis du føler deg fristet til å modifisere det med en utgang for avtagbar antenne. Det kan også være at noen av en-antenneboksene kan ha en ikke aktiv/skjult utgang på innsiden. Men det er bare spekulasjoner.

Skrevet
En annen ting å tenke på at på de gamle versjonene med 2 antenner var den ene antennen brukt til å Motta mens begge antennene sender signal . Dette kan skape problemer .

Hallo!

Var også borti dette da jeg kjøpte denne. Butikken jeg kjøpte fra (husker ikke hvilken i farta) sa den sendte og mottok på begge.

Ihvertfall har det funket ypperlig med 1 ekstern antenne og 1 påmontert i over et år.

sofTest:

Flott oversikt!

Skal sjekke hvilken revisjon jeg har. Denne saken står plassert oppe på "mørkeloftet", så jeg skal komme meg opp dit med det samme og sjekke.

Mvh

Vegard

Skrevet

Hallo igjen!

Har nå gått gjennom lista til "sofTest" og har også kommet fram til at DWL-7100AP er det beste alternativet med sine to antenner - men nå skal det sies at jeg ikke har noen form for peiling på hvordan det skal modifisere med utgang for avtagbar antenne, så det er kanskje best å la være...

Men, må aksesspunktet være D-Link, selv om jeg har D-Link? Han kompisen min som allerede har trådløs forbindelse til meg, forsøkte en gang å koble et Mustek Aksesspunkt til den eksterne antenna si - og det fungerte. (Men han solgte aksesspunktet, da det var en del andre ting han ikke var så fornøyd med).

Er det noen her som vet hvor mye det har å si at enhetene må være av samme merke? Er det ikke nok at de støtter 802.11b/g?

Mvh

Vegard

Skrevet

Bridging og klientmodus mellom merker er mulig, men uten at begge enhetene støtter WDS, har jeg ikke sett repeating mellom merker. Da jeg lagde listen ovenfor, var det ett eller to aksesspunkt som ikke hadde støtte for repeating av noen versjon av DI-624, som jeg ikke tok med i listen. Repeating er en funksjon som ikke alle aksesspunkt har, selv innenfor samme merke. Men foreslår du sender en PM til bludern og agvg, og spørre om de kan ta en titt på tråden din.

Skrevet

Bridging / repeating mellom merker går som oftest greit når det er snakk om WDS-kompatibelt utstyr. Jeg vet at DWL-AP2000+, 2100 og 7100 benytter seg av WDS, så det er rimelig å tro at DI-624 støtter WDS, men kun som WDS "klient".

Jeg vil egentlig anbefale deg å se på Linksys WAP54g og sette denne som repeater. Om du bruker HyperWAP firmwaren kan du også få høyere sendestyrke enn det som er som standard for å være sikret en god tilkobling. http://www.hyperdrive.be/hyperwap/

Det er også mulig å si hvilken av antennene som skal gjøre hva, eventuelt skru den av.

Ifølge D-Link sine representanter i Norge skal DI-624+ og DI-624 støtte WDS som "klient" slik at det lar seg gjøre å bruke andres utstyr. Jeg har heller ikke hatt noen problemer å koble opp utstyr basert på de forskjellige brikkesettene som benyttes i produktene som er nevnt her (DI-624 - atheros, DI-624+ - Ti, WAP54 - broadcom).

Jeg vil ikke anbefale deg å bruke DWL-7100 pga den også har interne antenner, en utvendig og en innvendig for 802.11a og det samme for 802.11b/g

Skrevet

Aha, litt etter litt begynner jeg å skjønne dette nå.

Har nå sjekket Linksys WAP54G. Det eneste "problematiske" jeg ser med denne, er at den kun har èn ethernet-port. Det er ønskelig med en enhet som har innebygd switch. Kan jo selvfølgelig ha en switch ved siden av, men...

Så, det er altså helt umulig å bruke en Linksys WRT54G? Vil ikke denne fungere som et "aksesspunkt" når router-delen ikke er i bruk?

Skrevet

Har nå sjekket Linksys WAP54G. Det eneste "problematiske" jeg ser med denne, er at den kun har èn ethernet-port. Det er ønskelig med en enhet som har innebygd switch. Kan jo selvfølgelig ha en switch ved siden av, men...

Så, det er altså helt umulig å bruke en Linksys WRT54G? Vil ikke denne fungere som et "aksesspunkt" når router-delen ikke er i bruk?

Den kan brukes som bridge ja, men kun som "klient" på samme måte som DI-624. Du kan eventuelt bruke Asus WL-500g som også har mulighet til å fungere som repeater, og øke sendestyrken. Den har kun en ekstern antenne, men den har også en intern antenne som kan brukes innendørs.

Husk også at antennekontaktene på Linksys ikke er RP-SMA.

Skrevet

Vet ikke om det hjelper deg mye, men jeg har DI-624 rev. C og har koblet opp en Asus wl500g slik at den kobler opp mot D-link'en. Da har jeg 4 porter på switchen i Asus'en der jeg kobler inn xbox og evt. andre pc'er. Dette fungerer ihvertfall :)

Skrevet

Den kan brukes som bridge ja, men kun som "klient" på samme måte som DI-624. Du kan eventuelt bruke Asus WL-500g som også har mulighet til å fungere som repeater, og øke sendestyrken. Den har kun en ekstern antenne, men den har også en intern antenne som kan brukes innendørs.

Husk også at antennekontaktene på Linksys ikke er RP-SMA.

Okey, da er jeg med. Går nok for en WAP54G da.

Så neste problem: Antennekabler. Hvilken pigtail trenger jeg, og hvor kan jeg kjøpe den billigst?

Såvidt jeg husker (fant ikke i farta) så er antennetilkoblingen på WAP54G "RP-TNC" og på antenna er det N-kontakt.

Må RP-TNC-kontakten være male eller female? Klarte ikke å finne noe info om dette. Om noen har peiling, så post gjerne en link til aktuell pigtail.

Vegard

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...