Gå til innhold

Oppstart problemer etter anskaffelse av mer minne


Plukk

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har et hovedkort som støtter PC2100 minne orginalt.

Han skal kjøpe seg ny pc senere, men hadde behov for mer minne. Jeg anbefalte han derfor å kjøpe raskere minne, så han slipper å kjøpe dette ved senere anledning. Han gikk for 2 x 512MB PC3200 minne, og slik jeg har forstått skal minne underklokkes til PC2100 hastighet. Hans gamle minnebrikke er 512MB PC2100 minne.

 

Når han skal starte opp så finner bios 1,5 GB minne, og windows starter opp fint. Men når han skal starte programmer låser maskinen seg og blåskjermen er et faktum. Han napper ut de nye minnebrikkene og alt fungerer fint igjen.

 

Fungerte det ikke å sette PC3200 minne i et hovedkort som støtter PC2100? Vet at hastigheten vil bli 2100 uansett, men trodde nå det skulle gå greit. Har selv en pc hvor jeg bruker PC3200 på et hovedkort som støtter PC2700, så trodde det skulle gå fint.

 

Hovedkort: Ukjent med SiS645DX chipsett

Gammelt minne: 512MB PC2100 (noname?)

Nytt minne: 2x 512 PC3200 Twinmos CL 2.5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulig løsning:

- Reset CMOS (en jumper på hovedkortet, slå opp i manual)

- Ovestyr timingsene til det PC2100-brikken tåler, f.eks 2,5-3-3-11 eller 3-4-4-11 (ikke "By SPD" ihvertfall)

- Skjekk med Memtest86 om det er feil på noen av minnebrikkene (prøv med både én og én, to og to, og alle på en gang)

 

Om det fremdeles ikke funker:

- Napp utav de nyeste brikkene og flash BIOS til den nyeste.

 

Skjekk også om spenningsverdiene er som de skal (på minnet vDimm), tre brikker krever en del av både brikkesett (minnekontroller) og strømforsyning.

Ta f.eks AMD64, der må Command Rate uansett settes opp til 2T ved bruk av tre eller flere brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...