Gå til innhold

Olympus E-300 vs Canon EOS 300D


Anbefalte innlegg

Det jeg har ment å si hele veien er at mer støy ved lavere ISO øker behovet for større maks blenderåpning (for å unngå støy).

 

Lite støy ved høy ISO <-> mindre behov for større maks blenderåpning. :)

Jeg forstår det, og forsto det også slik sist jeg leste det, men jeg er fortsatt uenig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har hatt E-300 i noen uker og tatt flere tusen bilder med det. Kjøpte det som kit hos Japan Photo for kr. 6990,- på selveste julaften. Da var 14-45 mm objektiv

inkludert. CF-kort (1GB Lexar Professional) kom på kr. 1500 i tillegg.

 

Jeg er meget godt fornøyd med kameraet. Det tar skarpe, gode bilder. Tester viser at optikken (også den billige 14-45 mm) er veldig god, men den laveste kromatiske aberrasjon som jeg har sett i noen test av sammenlignbare kameraer.

 

Det sies at 4/3-systemet etter hvert vil kunne nå 30 Mpixel før støy og andre

begrensinger gjør seg gjeldende. Dette er altså et system man kan vokse med.

 

Det er ikke bare Olympus selv som leverer objektiver. Også Sigma lager optikk til

4/3-standarden. Likedan med blits.

 

dpreview.com har gjennomført en grundig test og det virker som E-300 kommer

godt fra det. Billledkvaliteten er bedre enn D70 og 300D og nesten på høyde med den dobbelt så dyre Canon 20D.

 

Støvfjerningen er et stort pluss. Ved å lese litt rundt omkring i diskusjonsfora

får man inntrykk av at støv på chip'en er et stort problem. Det er vanskelig

å fjerne støv, for man kan lett ødelegge sensoren hvis man berører den.

Olympus E-1 og E-300 er helt frie for dette problemet, og det betyr en god del.

 

E-300 er rask til å skrive til CF-kortet. Det er viktig med et raskt kort som holder

følge med kameraet. Derfor "investerte" jeg i et Lexar Professional med 80x skrivehastiget. Man kan knipse i vei, og mens kameraet skriver til CF-kortet i bakgrunnen kan man ta nye bilder.

 

I seriemodus kan man ta fire bilder med ca. 2-3 bilder i sekundet. Dette gjelder i full oppløsning (jpeg, raw, tiff). Går man ned til 5 Mpixel og jpeg kvalitet 1/4 kan

man bare skyte i vei med 2-3 bilder i sekundet til CF-kortet er fullt. Jeg tok ca.

700 bilder her om dagen i en hoppbakke, og mange av bildene ble veldig bra.

Men jeg burde ha hatt en kraftigere telelinse enn hva 14-45 mm gir.

 

Batterikapasiteten er veldig bra. Jeg har ikke gått tom for strøm i løpet av en

dag ennå. Lader opp kvelden før, og da kan man holde på i mange timer og ta

hundrevis (antagelig tusenvis) av bilder.

 

Kameraet er godt å holde. Det gir god kamerafølelse. Utløserlyden er proff og

ganske lydløs, men man hører det er kvalitet.

 

Jeg har ikke opplevd noe hikke (f.eks. err 99 som mange Canon-eiere klager over). Kameraet funker bare helt greit. Det tar 1.7 s å slå det på. Det er litt mer en

D70 (0.6 sek), men likevel helt akseptablelt. Utløserforsinkelse har jeg ikke

merket noe til.

 

Støy i bildene: Ikke synlig støy ved ISO 100. Veldig bra ved 200 også. Noe støy ved 400. 800 og 1600 er boost-modus, så her må du regne med støy. Jeg har tatt en del bilder ved iso 800 og støyen gjør seg gjeldende som korn, på samme måte som rask film. Dette kan fjernes i software uten å gå for mye ut over oppløsningen.

 

Optikken til Olympus får gjennomgående veldig god kritikk. Objektivene er nok

laget for å tåle mye mer enn 8 Mpixel. E-2 blir sikkert på 12 Mpixel eller mer.

 

Lykke til med valg av DSLR.

 

Beste hilsner fra

 

Geir

Lenke til kommentar

Jeg kikket på dpreview sammenligningen. Jeg likte ikke hva E-300 gjør med jpg bilder i det hele tatt. Alt for merkbar unsharp mask lignende artifakter rundt kantene. Men når man skyter RAW så er ikke det noe problem.

 

Og testen på høy ISO bekrefter det jeg mistenke, den er ikke så god når det gjelder støy.

 

Ellers er det småting som skiller. Og som jeg har sagt tidligere, med tanke på oppgradering i fremtiden ville jeg valgt system fremfor kamerahus. Med mindre man har spesielle krav som enkelte hus ikke tilfredstiller. (Slik som at 300D er for treig til å skrive til brikken.)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...