Gå til innhold

Billig PC til middelaldrende ektepar


Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

 

Jeg har noen venner som bruker PC'n til tekstbehandling, e-post, web. De har også gått til innkjøp av et digitalkamera.

 

De har i dag en PII 233MHz, 96MB RAM, 4GB harddisk. :cry: Ja, jeg fleiper ikke!

 

De har selvsagt store problemer med at maskinen går treigt. Spørsmålet er hvor billig PC man kan få - helt ferdig, eller om jeg heller skal bidra med noen komponenter og kjøpe resten. De har allerede oppgradert maskinen med CD-brenner.

 

Opprinnelig hadde jeg tenkt å skaffe dem et billig socket A hovedkort, pluss en Sempron ett-eller-annet. Men nå ser jeg at jeg kan få Socket 478 utstyr vel så billig!

 

Jeg har laget en "offentlig" handlevogn hos komplett HER, med HK med integrert grafikk, CPU og RAM. Jeg vil i såtilfelle bidra med harddisk og PSU fra mitt "reservelager".

 

EDIT: PC-eieren får Windows XP Pro OEM fra jobben. (Gratis.)

 

 

Hva ville dere gjort? Ser oppsettet greit ut? Jeg er takknemlig for alle innspill og forslag.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på PSdata. Velg en Aopen Barebone XC EZ18 White, og bruk denne som utgangspunkt.

 

Så plukker du med deg en AMD Sempron i bulk/tray-versjon. 2400+ gir veldig mye for pengene (450,-).

 

Så velger du 2x256MB PC3200 Geil Value RAM. En Samsung IDE harddisk med Noiseguard, 80GB er veldig billig.

 

Skal denne PCen kobles til en LCD-skjerm med DVI? Isåfall, kjøpe et så billig som mulig skjermkort med DVI. Hvis ikke er det integrert skjermkort i Barebonen som holder fint til VGA-bruk.

 

Trenger de DVD-brenner? Hvis ja, velg Aopen Chameleon eller NEC ND-3520. Hvis ikke, velg en billig DVD-spiller eller noe.

 

Tastatur, mus, eventuell skjerm og kanskje en floppy. Ikke glem å legge ved en 128MB USB-penn så folk skjønner at floppy virkelig er gammeldags.

 

Og en Windows XP Home OEM-versjon til 8-900,-

 

Da får du en veldig billig og ikke minst råstilig PC som er veldig pen og støysvak. Denne bygde jeg til min mor som skulle bruke den på kontoret, og det var såppass vellykket at jeg ikke har noen betenkligheter med å anbefale dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Helt enig i utsagnet om å heller oppgradere, slipper man ulemper som utgifter på kabinett (og forhåpentlighvis strømforsyning).

 

Ser ellers ut som et helt greit oppsett, men eneste jeg stusser over er at du sier de bruker den til bilder (filmer?) etc. Hadde det da ikke vært en idè med en litt større HD enn akkurat plass til XP?

 

Tar jeg ikke helt feil sitter det "Intel Extreme" som ikke er all verdens, men sikkert godt nok. Men hvis dette er et digitalt VIDEOkamera, dvs bruk til filmer etc så kjøp deg no billig 9500 eller noe i den duren.

 

EDIT:Vanskelig å forstå noe av det jeg skrev??? Skjønne seg...

 

 

MvH Daniel

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Hei, Playmofetish.

 

Som du ser i første post vurderer jeg det å oppgradere mot å kjøpe helt ny ferdig PC. F.eks Dell til kr 3000,-. Prisen på komponentene må komme godt under dette for at det skal være vits å oppgradere. De skal ikke ha en fancy maskin, lekker eller dyr.

 

Jeg glemte å nevne at PC-eieren får Windows XP Pro OEM fra jobben. (Gratis.)

Jeg tenkte å "resirkulere" diskettstasjon, CD-brenner og kabinett. (NB! Ikke PSU, der har jeg en FortronSource 250W liggende.)

Lenke til kommentar
Helt enig i utsagnet om å heller oppgradere, slipper man ulemper som kabinett (og forhåpentlighvis strømforsyning).

 

Ser ellers ut som et helt greit oppsett, men eneste jeg stusser over er at du sier de bruker den til bilder (filmer?) etc. Hadde det da ikke vært en idè med en litt større HD enn akkurat plass til XP?

 

Tar jeg ikke helt feil sitter det "Intel Extreme" som ikke er all verdens, men sikkert godt nok. Men hvis dette er et digitalt VIDEOkamera, dvs bruk til filmer etc så kjøp deg no billig 9500 eller noe i den duren.

Jeg skal presisere: Det er et Olympus stillbildekamera med 2,1 Megapixel.

 

I første post har jeg skrevet at jeg bidrar med ny harddisk.

Integrert grafikk er mer enn nok for dem. Men for å pirke enda mer, så er det SIS-chipsett på hovedkortet, og følgelig SIS sin integrerte grafikk-løsning. (Men sikkert akkurat like begrenset som "Intel Extreme Graphics".)

Lenke til kommentar
I første post har jeg skrevet at jeg bidrar med ny harddisk.

Integrert grafikk er mer enn nok for dem. Men for å pirke enda mer, så er det SIS-chipsett på hovedkortet, og følgelig SIS sin integrerte grafikk-løsning. (Men sikkert akkurat like begrenset som "Intel Extreme Graphics".)

Jeg fikk ikke med meg at du snakket om å bidra med ny HD, men uansett da er jo det problemet ute av verden.

 

Jeg skal presisere: Det er et Olympus stillbildekamera med 2,1 Megapixel.

 

Og da trenger man jo hvertfall ikke eget skjermkort da. Såvidt jeg har skjønt er Intel bedre til Multitasking enn AMD (men hvorvidt dette gjelder Celeron D vet jeg ikke), går man uansett etter den teorien er jo oppsettet ditt pøjfekt! ;)

 

:blush: *host* *kremt*... det med "SIS", øøøhm... :blush:

 

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Takk jarmo. Ser det blir ca samme pris.

QUOTE (ka1ser @ 11/01/2005 : 12:18)

Han sa de hadde kjøpt et digitalcamera, da kan det jo lønne seg å kjøpe en PC som er god nok til litt enkel redigern, ergo ikke det ALLER billigste man finner.. 

 

Don`t worry, be happy  Enkel bilderedigering går fint med begge alternativer...

 

Det kan man si ja! De gjør det jo i dag, med den møkkamaskinen de allerede har...

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...