Gå til innhold

cd/dvd iso 100% lik kopi


Anbefalte innlegg

er det mulig å kopiere cd'er og dvd'er til iso-filer uten å ta hensyn til kopi-sperrer i det hele tatt?

Det var noen som til og med sa at det var mulig å kopiere krypterte dvd'er på denne måten.

Er det for eksempel mulig å lage en eksakt kopi av min egen musikkcd?

Noe ala CloneCD, bare at det var helt 100% problefritt så lenge cd'plata ikke hadde riper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste brenneprogrammer jeg har prøvd har en innebygget funksjon for kopiering av cd'er. Da blir det en eksakt kopi.

Er ikke det du er ute etter kanskje?

 

Husk også at det bare er lov å ta en sikkerhetskopi til seg selv. Alt annet er så vidt jeg vet, ulovlig.

 

EDIT: Ahhh, det er iso du skal ha ja, sorry... da ble vel saken en litt annen. Hmm.

Endret av huf
Lenke til kommentar

En veldig enkelt kommando:

 

dd if=/dev/dvd of=foobar.iso

 

Denne kommando fungerer bare på DVD'er som ikke bruker hardware "kryptering", På DVD'er har man noe som heter CSS kryptering. CSS krypteringen ligger i software og har ingen innvirking på om man kopierer DVD'en eller ikke. Men den siste tid har DVD'er begynnt å fått samme hardware kryptering som CD'er har. Denne kryptering gjør at man ikke kan mounte DVD'en, kopiere filer fra den eller noe annet utennom å spille av DVD'en. En enkel men ikke så elegant metode er å bruker MPlayer sin output til å ta kopi, men det blir ingen ISO av det.

 

Når det gjelder CD'er så er ting litt mer vanskelig. Man kan ikke ta en "vanlig" ISO av en CD fordi den ikke har et filsystem. Man kan bruke et program (husker ikke navnet) som følger med de "vanlige" cd-brenningsprogrammene til å ta en binary ISO. ISO'en som blir laget kan ikke brukes til så mye annet en backup siden man ikke kan mounte ISO'en, men man kan brenne den. Alt dette forutsier at ikke hardware krypteringen ødelegger for kopieringen.

Endret av olear
Lenke til kommentar

takk!

Jeg antar da at dvd'er med "cd-kopisikring", i tillegg er sikret med css.

Da er det vel ikke stort man kan gjøre? (dett burde jeg kanskje testet før jeg spurte, men så sparer jeg noen dvd-plater)

 

Men for dvd'er som kun bruker css, kan jeg bare bruke komandoen over.

Det samme kan jeg for eventuelle spill-cd'er, fordi de har et filsystem.

 

Hvis jeg vil kopiere en musikk-cd, som bare er sikret ved at den ikke har noe filsystem, bruker jeg rett og slett k3b eller nero som vanlig.

Lenke til kommentar
En veldig enkelt kommando:

 

dd if=/dev/dvd of=foobar.iso

Denne kopierer bare filsystemet til en iso fil, iso filendelsen betyr ikke at det er et cd eller dvd image, bare at innholdet i filen er et iso9660 filsystem som blandt annet brukes på cd og dvd og er på ingen måte rådata slik de er på platen. TOC og subchannel data er ikke en del av filsystemet slik at man må alltid brenne slike filer i TAO (noen programmer tilbyr DAO, men da genereres TOC og subchannel-data på forhånd, kan ikke hentes fra image).

 

Skal du lese rådata rett fra en plate kan du bruke cdrdao, f.eks:

cdrdao read-cd --device /dev/cdrom --read-subchan rw_raw cd.toc

Denne vil lese hele platen med subchannel data (uten feilsjekking) inn i filen data.raw og toc inn i filen cd.toc. Brenner man en ny cd med denne toc filen skal resultatet være en helt identisk plate med orginalen.

 

De fleste bruksperrer på musikkplater er enten feil i toc, korrupte subchannel data eller en kombinasjon, hvis cdspilleren din ikke klarer å lese toc vil den ikke kunne finne ut hvor dataene begynner og slutter og vil naturligvis ikke kunne lese platen. En del spillere nekter også å lese rå subchannel og kan ikke overse feil (de stopper opp uansett). Litt ekspirementering med de forskjellige drivere og driverflagg (les readme filen til cdrdao) kan løse en del problemer. (de fleste driverene fungerer med alle spillere, du trenger ikke ha en plextor for å bruke plextor driveren).

 

Spillere fra Liteon og Plextor går for å være de som er minst kritisk til avvik på plater, har aldri vert borti en plate som Plextor'n min ikke har klart etter noen forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe dokumentasjon om TOC eller TAO og jeg har lyst til å vite mer, hvor kan jeg lese om det? :)

 

Edit:

Denne kopierer bare filsystemet til en iso fil, iso filendelsen betyr ikke at det er et cd eller dvd image, bare at innholdet i filen er et iso9660 filsystem som blandt annet brukes på cd og dvd og er på ingen måte rådata slik de er på platen.

Det er ikke bare iso9660 filsystem-delen som blir kopiert, resten blir også kopiert, men det finnes ingen info (som du sa) for at cd-leseren skal lese den biten av data.

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Takk :)

Har prøvd å tatt en backup av et PS2 spill, sitter nå med 2 iso filer på 4,4GB, går det ann å sette inn de to dvd platene igjen og ta dump av TOC for å så brenne en tro kopi?

Edit: leser cdrdao manualen nå og tror faktisk at det skal gå :)

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

read-cd kommandoen gjør det automatisk, det siste argumentet skal være filnavnet til toc filen.

 

Du kan gjøre det etterpå slik:

cdrdao read-toc --device /dev/cdrom <filnavn>.toc

 

EDIT: Filene du har er ikke ISO filer siden de ikke inneholder et ISO9660 filsystem, men rådata rett fra platen, det er vanlig å bruke .bin eller .raw som endelse på slike 'ekte' image filer.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
EDIT: Filene du har er ikke ISO filer siden de ikke inneholder et ISO9660 filsystem, men rådata rett fra platen, det er vanlig å bruke .bin eller .raw som endelse på slike 'ekte' image filer.

file sier at det er en iso-fil fordi ps2-spill inneholder et x kb iso9660 filsystem i begynnelsen av dvd'en

so3-dvd1.iso:        ISO 9660 CD-ROM filesystem data 'STAROCEANTET                   '

resten er annen data :)

btw. dvd'en er rippet med

dd if=/dev/cdrom of=so3-dvd1.iso

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Brenn med

growisofs -dvd-compat -Z /dev/dvd=image.iso

fra dvd+rw-tools.

 

Cdrdao+read-raw er best på cd'er i min erfaring. Ellers funker både dd og readcd (som er en del av cdrtools tror jeg) til å lese dvd'er. Readcd har den fordelen at du kan sette lavere lese-hastighet for bedre presisjon på vanskelige plater, i noen tilfeller har dette resultert i forskjellig md5sum fra dd-lesingen. Jeg har ikke klart å lese toc med cdrdao på ps2-spill, men det har heller ikke vært nødvendig.

 

Du kan teste å mounte iso'en din med

mount -o loop,ro image.iso /mnt -t udf,iso9660

dersom du har loop-device støtte i kernelen da.

Endret av drall
Lenke til kommentar
file sier at det er en iso-fil fordi ps2-spill inneholder et x kb iso9660 filsystem i begynnelsen av dvd'en

Jeg tror du misforstår meg litt, men det er et par fundamentale ulikheter mellom måten man lager image med dd, mkisofs, cat, whatever kopieringsprogram og cdrdao.

 

Datasporet på en cd/dvd inneholder mer enn bare data som vi ser på applikasjonsnivået, for hver datablokk på en cd følger det en subchannel blokk med blandt annet paritetsmaske og en synkroniseringskanal (r, w, q og s kanal).

 

Når du leser direkte fra f.eks /dev/cdrom vil du lese bare data delen av det som ligger på platen, resten blir brukt av firmware og driver til å synkronisere bursts og sjekke paritet for så å bli filtrert bort før det når applikasjonslaget.

 

Når man leser med cdrdao i raw_rw modus blir hele strømmen skrevet, subchannel inkludert. Selv om datasporet er iso9660 vil det altså filen du har lest inneholde subchannel og ikke være lovlig iso9660 før du pakker ut datadelen. (prøv å montere opp en av filene du har laget så ser du at det ikke går). cdrdao leser også hele platen i et jafs, den bryr seg ikke med å dele inn sporene (fysisk på cd'en er alt en lang blokk uansett), men lagrer bare start og slutt i en TOC fil slik at man kan lage en ny plate med nøyaktig samme TOC som den gamle. Det betyr at selv om det første sporet på platen er iso9660 vil imaget du leser inneholde hele platen, også alt som ikke er det.

 

Hvis du setter deg inn i forskjellen på å brenne i DAO-, TAO-modus, hva en iso fil er og hvorfor man trenger en cue/toc fil for å brenne i DAO modus så skjønner du at dataene du leser ikke kan være de samme.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
file sier at det er en iso-fil fordi ps2-spill inneholder et x kb iso9660 filsystem i begynnelsen av dvd'en

Jeg tror du misforstår meg litt, men det er et par fundamentale ulikheter mellom måten man lager image med dd, mkisofs, cat, whatever kopieringsprogram og cdrdao.

 

Datasporet på en cd/dvd inneholder mer enn bare data som vi ser på applikasjonsnivået, for hver datablokk på en cd følger det en subchannel blokk med blandt annet paritetsmaske og en synkroniseringskanal (r, w, q og s kanal).

 

Når du leser direkte fra f.eks /dev/cdrom vil du lese bare data delen av det som ligger på platen, resten blir brukt av firmware og driver til å synkronisere bursts og sjekke paritet for så å bli filtrert bort før det når applikasjonslaget.

 

Når man leser med cdrdao i raw_rw modus blir hele strømmen skrevet, subchannel inkludert. Selv om datasporet er iso9660 vil det altså filen du har lest inneholde subchannel og ikke være lovlig iso9660 før du pakker ut datadelen. (prøv å montere opp en av filene du har laget så ser du at det ikke går). cdrdao leser også hele platen i et jafs, den bryr seg ikke med å dele inn sporene (fysisk på cd'en er alt en lang blokk uansett), men lagrer bare start og slutt i en TOC fil slik at man kan lage en ny plate med nøyaktig samme TOC som den gamle. Det betyr at selv om det første sporet på platen er iso9660 vil imaget du leser inneholde hele platen, også alt som ikke er det.

 

Hvis du setter deg inn i forskjellen på å brenne i DAO-, TAO-modus, hva en iso fil er og hvorfor man trenger en cue/toc fil for å brenne i DAO modus så skjønner du at dataene du leser ikke kan være de samme.

Jeg leste faktisk om det samme igår, men takk for informasjonen :p

Det eneste problemet er at PS2 disker nekter meg å lese subtrack data (både rw og rw_raw) så jeg kan ikke rippe i --read-raw eller vanlig :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...