Gå til innhold

Hvor stor høyttaler kan jeg ha tilkoble hk mitt ?

Ozelot

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vel, det har seg sånn, at jeg har 2 høyttalere som jeg ønsker å koble til pc`en.

De har en impedans på 6 Ohm, og det gikk greit å koble disse via en liten innebygd forsterker i en av de labtec høyttalerene som ligger og slenger her.

Usikker på hvor mye watt de drar, men vil ikke eksperimentere med å bruke de, hvis det viser seg, at de kommer til å svi av det integrerte lydkort på mitt Abit NF7.

Endret av Ozelot
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel, det har seg sånn, at jeg har 2 høyttalere som jeg ønsker å koble til pc`en.

De har en impedans på 6 Ohm, og det gikk greit å koble disse via en liten innebygd forsterker i en av de labtec høyttalerene som ligger og slenger her.

Usikker på hvor mye watt drar, men vil ikke eksperimentere med å bruke de, hvis det viser seg, at de kommer til å svi av det integrerte lydkort på mitt Abit NF7.

6ohm er ikke mye, veldig lite faktisk, skal ikke være noe problem, kjører et headset som drar 300ohm på lydkortet , intregert nå, riktignok får jeg ikke full styrke, men det funker til jeg får meg et annet kort:)

Skrevet (endret)

Fy som dere blander!

1Ohm er kjempemye (nesten kortsluttning)!og 300Ohm er lite!, og sier noe om motstanden i systemet hvor strømmen skal gå!

Utgangen på et hovedkort er vel basert på å skulle koble på et lite headsett eller en ekstern forsterker! Ville ikke ha eksperimenter med å koble til høyttalere!

Endret av tomviktor
Skrevet
er det bare meg, eller er det noen som blander sammen litt her? litt watt, ohm, ampere osv..

Ser ut som noen blander litt, ja. lavere impedans (ohm) = høyere strøm ved samme spenning. Høyere strøm ved samme spenning gir høyere effekt. Men et vanlig lydkort er jo ikke beregna på å dra mer enn hodetelefoner. Dvs noen milliwatt.

Skrevet

fleste forsterkerkretser har inne bygd "protection" så kortet vil ikke gi ut mer enn det er beregnet for, det eneste som vil skje at lyden blir ekstremt dårlig.

hvorfor ikke bare bruke den Labtec forsterker delen?

Skrevet
fleste forsterkerkretser har inne bygd "protection" så kortet vil ikke gi ut mer enn det er beregnet for, det eneste som vil skje at lyden blir ekstremt dårlig.

hvorfor ikke bare bruke den Labtec forsterker delen?

Vel..er eh..den virker ikke lenger.

Åpna Labtec`en og prøvde å koble til et par høyttalere, funka fint det, men da jeg hadde kobla på noen kontaker på enden på høyttaler-enden, var det noe so mhadde daua på det kretskortet som var inni labtec`en.

Skrevet

hmm, fikk inntrykk at til mer Ohm nominal impedance var på, des tungere drevet var headsettet, og det er det eneste jeg finner logisk :S

www.sennheiser.com HD497 (low end model) Nominal Impedance: 32 Ohm

mens mitt HD650 (high end model) sett har Nominal Impedance på: 300 Ohm, noen som kan forklare litt nærmere? :S

Skrevet

Duh, nå forstår jeg, tenkte litt kort istad tror jeg:

1Ohm = nesten 0 resistans

300Ohm = mye resistans, dermed krever det mer av lydkortet/mer strøm? :)

Jepp, vet det om følsomhet:)

Skrevet

Nei, omvent. Større motstad = mindre strøm

Man kan koble høytalere rett på lydkortet hvis man er forsiktig.

Jeg kobblet ett par 16 Ohms høyttaler på, gikk helt greit så lenge jeg ikke spillte høyt.

Skrevet

U=R*I

P=U*I

U=Spenning(Hastighet/Transport) --> Volt

R=Motstand(Resistans) --> Ohm

I=Strøm(Styrke) --> Ampere

P=Effekt(Forbruk) --> Watt

For vekselstrøm blir formlene noe annerledes og mer omfattende, men grunnprinsippet mitt er at du må ha to nevnere for å kunne avgjøre hva som passer sammen, hvor mye som trekkes av strøm, hvor høyt forbruket er eller hva et element tåler.

Skrevet

Ikke finn på å koble høyttalere direkte på lydkortet.

Du kan være heldig og ikke ødelegge noe, men uhellet kan fort skje.

Hva med å koble en gammel forsterker på utgangen, for så å koble høyttalerne på den?

Skrevet

Nei, omvent. Større motstad = mindre strøm

Man kan koble høytalere rett på lydkortet hvis man er forsiktig.

Jeg kobblet ett par 16 Ohms høyttaler på, gikk helt greit så lenge jeg ikke spillte høyt.

Hmm, men siden resistansen er høyere, er det ikke logisk at det vil kreve mer strøm for å få samme effekten som noe med 32ohm?

Noen som vet hvorfor "high-end" headset opererer med såpass høy "Nominal Impedance"? :)

mvh.

Snabben

Skrevet

øff...

desto lavere impedance (ohm) en høyttaler har, desto mer strøm (les: ampere) vil en forsterker måtte levere for å dra høyttaleren. En liten nisseforsterker vil ikke klare å levere mye strøm, så derfor er det en fordel med høyttalere med "høyt" impedance nivå på en liten forsterker (innen rimelighetens grenser). Derfor vil en 8ohms høyttaler virke mer lettdrevet enn en 4ohms høyttaler.

Det er også derfor at headset opererer med høyere motstandsnivå på høyttalerene, da en hodetelefonforsterker vil kunne levere serdeles lite strøm.

Skrevet

Er vel bare å teste er det ikke? Det værste du kan oppleve er at høytalerene dine bare får nok støm til å spille veldig lavt (noe jeg kan tenke meg om den impendansen stemmer...).

Du kan tross alt ikke trekke mer strøm på utgangen enn det kortet faktisk leverer deg. Regner nok med at du trenger en forsterker her.

-Stigma

Skrevet

Hvis det er snakk om en høyttaler koblet direkte på lydkortutgangen, vil jo dette automatisk gi sine begrensninger. Såfremt du ikke kjører en lav-impedance høyttaler (3 ohm eller mindre) så tviler jeg på at du klarer å svi av noe på lydkortet. Det var jo vanlig før i tiden at høyttalere for PC ikke hadde egen forsterker, og kun ble drevet av forforsterkeren i lydkortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...