Gå til innhold

litt hjelp med kobling av leds


Anbefalte innlegg

hei, lurte på om noen kan hjelpe meg litt med kobling av leds? da trenger ejg helst og vite om man kan seriekoble fler farger, viss den samme strømmen er påtrykt alle ledsene, selv om den ikke har lik volt?

 

har ikke noen motstander her hjemme, så får bruke fantasien og lurte da på om det funker med to blå LEDs på 5v og en grønn på 2,2v og koble til 12v, strømmen er 30mA på alle LEDsa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
går fint det,bare seriekoble dem

 

 

- .____5v___..____5v____..____2,2v____. +

hehe merka at det funka, var ikke tolmodig nok til og vente :p

for vet jo at strømmen er den samme gjennom hele seriekretsen, men så leste jeg på en side at man adri måtte koble forskjellige farger, men takk

Lenke til kommentar

nå fikk jeg meg et lite sjokk er kan man si, kjøpte sånne "dyre" ultrabright leds fra sunbeam på 8000mcd men det jeg fant ut nå var at clas ohlson ledsa som går på 3.3 lyser bedre på 3 volt enn det sunbeamen gjør på 5v

 

trodde de sunbeamene var noe av det beste jeg, så finner jeg en pakke med 5 LEDs i som er billigere enn en sunbeam

Lenke til kommentar
En led på 5v _må_ ikke ha en motstand innebygd. Finnes blå led som må ha 5v.

 

Led kan også fungere uten motstand om innspenninga er 2.2v og lede'n skal ha 2.2v. Evt. sette 4 led på 3.3v i serie og tilføre 12v, man trenger fremdeles ingen led.

Hvis du tror at LED virker slik som en lyspære, at en 2.2V LED skal ha en spenning på 2.2V så vet du ikke hva du snakker om, sorry.

Man stiller ikke inn spenning til LED, man stiller inn strøm.

Lenke til kommentar
En led på 5v _må_ ikke ha en motstand innebygd. Finnes blå led som må ha 5v.

 

Led kan også fungere uten motstand om innspenninga er 2.2v og lede'n skal ha 2.2v. Evt. sette 4 led på 3.3v i serie og tilføre 12v, man trenger fremdeles ingen led.

Hvis du tror at LED virker slik som en lyspære, at en 2.2V LED skal ha en spenning på 2.2V så vet du ikke hva du snakker om, sorry.

Man stiller ikke inn spenning til LED, man stiller inn strøm.

ja jeg vet det, men den fikk ikke 30 mA men det gjør sunbeamen, skal måle på nytt etterpå og sjekke hvor mye den får

 

edit: og høyere spenning git jo høyere strøm!

 

for det er jo motstanden i LEDen som bestemmer spenninga, og motstanden er forskjellig etter hvor stor spenning den er beregnet på for og få riktig mengde strøm på den påtrykte spenningen, (right?)

 

masse leifer her gitt :S

Endret av stidz
Lenke til kommentar
..for det er jo motstanden i LEDen som bestemmer spenninga..

Nei, du kan ikke bruke Ohm's lov på dioder, det er akkurat der de fleste går fem på.

Dioder er ikke lineære elementer, du kan øke spenningen opp til et visst punkt uten at det går strøm, deretter øker ikke spenningen nevneverdig mens strømmen øker mye.

Så man kan ikke justere spenningen over en LED, man justerer spenningen over seriemotstanden, eller for å si det på en annen måte; man justerer strømmen.

 

Har du en seriekobling så er jo strømmen lik i alle komponentene, og da kan du ikke justere intensiteten på hver LED. For å kunne det må du koble i parallel, med hver sin motstand. Dette er forklart i de linkene jeg henviste til.

Lenke til kommentar
for det er jo motstanden i LEDen som bestemmer spenninga, og motstanden er forskjellig etter hvor stor spenning den er beregnet på for og få riktig mengde strøm på den påtrykte spenningen, (right?)

Ja du kan jo prøve å måle resistansen og se hvordan det går :roll:

Lenke til kommentar

hvis en ser på grafen for spenning og strøm i et LED (eller en diode for den del), så er det vell lettere å se sammenhengen...

 

hvis et LED skal ha 2,2 Volt og 30 mA, og du har en kilde på 2,2 volt bør det funke helt fint så lenge kilden kan levere så lite som 30mA, siden volt-strøm sammenhengen til LEDet er slik at det går en strøm på 30mA ved 2,2 V (f.eks.).

 

hvis kilden nå er 2,3V kan strømmen i dioden være mangedoblet, og det er et problem...

 

har ikke testet dette selv i praksis, men det funker i teori, og tydeligvis i praksis for mange også... men hvis kilden leverer en minimumsstrøm som er mer enn det en trenger må en ha en motstand for å begrense strømmen...

Lenke til kommentar
Kan du da si meg hvorfor ingen av ledene mine har tatt kvelden da, og hvorfor det er det lærerne mine så langt har sagt?

Skal jeg fortelle deg hva som skjer når du holder på med noe du ikke aner hvordan virker? Det er vel litt nyttesløst. Det er fullt mulig å få ting til å virke uten å skjønne hvorfor.

Hva vet jeg om hva lærerne dine sier, for alt jeg vet har du misforstått dem?

Lenke til kommentar

Ja det er vel derfor jeg gikk ut fra GK med 5.45 i snitt, og VKI med 5.25. Jeg vet bare at det fungerer og at jeg ikke kommer til å sette en motstand i serie med led som skal ha 3v og som får dette fra kilden.

 

Men om du vil svare meg så send meg PM. Det her har egentlig ikke noe med tråden å gjøre.

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar

Håpløs argumentasjon. Gode karakterer betyr tydeligvis ikke praktisk kunnskap.

All faglitteratur forteller hvorfor det er nødvendig å begrense strømmen. Hvis du ikke vil forholde deg til det, vel så er det ditt problem.

 

Man kan gjøre et enkelt Google søk så finner man dette: http://www.google.com/search?q=led+current...=utf-8&oe=utf-8

 

Hilsen elektroingeniør med mange års erfaring i å designe og bygge kretser med LED.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...