Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP telefoni, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger:

 

a) en internettforbindelse

b) en

1) IP-telefon

2) IP-telefon-adapter

c) en IP-telefonileverandør

 

Fordeler er vel stort sett pris, vil jeg tro.

Ulemper:

- Mer som kan gå "galt": ADSL, routere, nettverk, ip-telefon-leverandør

- Kan vel være litt problemer med "hakking" hvis man bruker mye av kapasiteten på linja.

 

Hva man betaler avhenger av ip-telefonileverandøren.

Lenke til kommentar

Jeg har 4/4mbit fra Lyse (fiberlinje). Det er egentlig faren min som skal ha dette, og han bruker sjeldent mye linjekapasitet. Jeg derimot bruker litt når jeg er her annenhver helg. Vil det forekomme hakking da?

 

Kan man koble opp ISDN telefon til adapteren? Jeg går ut i fra man kan koble opp flere analoge telefoner mot den?

 

Edit: Leste igjennom erfaringene dine Arcus, og det så jo veldig lovende ut. Det jeg lurer på er om at man trenger å forwarde porter til IP-adapteret?

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Tror 4/4mbit skal holde godt, og hvis du setter opp Qos (Quality of Service), så reserveres minimum båndbredde av IP telefon adaptret. Men noen ganger er det tregt nett utenfor din ISP som kan lage litt trøbbel.

 

Det har ikke skjedd meg ofte, men noen gang kan det være litt ekko. Ikke værre en på mobil.

 

Pr idag tror jeg kun du kan bruke Analoge telefoner på adaptrene (men er ikke sikker), men mener jeg har lest at Siemenes skulle komme med en adapter til Gigaset seriene. Her er det sikkert andre som kan fortelle mere

 

 

Det jeg lurer på er om at man trenger å forwarde porter til IP-adapteret?

 

Det jeg måtte gjøre i mitt tilfelle var å forware noen porter fra routeren/firewallen min direkte til IP telefon adaptret. Dvs at når det kommer en forespørrsel på den porten, så sender routeren den direkte videre til ip adressen til IP telefon adaptret mitt.

 

 

Edit .. Ekko istede for echo ... Er fortsatt i php modus :)

Endret av Arcus
Lenke til kommentar
Edit .. Ekko istede for echo ... Er fortsatt i php modus :)

Hehe, kjenner til det. Fant meg selv skrive ; bak linjene jeg skrev på IRC en gang ;)

 

OK, det høres greit ut. Har et spm til.

 

Først litt bakgrunn:

Jeg har bredbånd fra Lyse. De har ordnet det slik at alle i en gate (eller noe, hvertfall en del folk) har en IP mot internett. Når man kobler seg til hjemmesentralen fungerer det som en switch som er koblet til en router (Lyses router). Da får man en 10.x.x.x IP. Man har da ingen tilgang til portstyring. For å unngå dette må man bestille fast IP, noe jeg har gjort, dvs jeg har kontroll over portene.

 

Mitt nåværende nettverk ser slik ut:

hjemmesentral -> Server-pc -> PC

 

Hvis jeg bestiller en Fast IP til, kan jeg da sette adapteret i den andre porten på hjemmesentralen, sette opp fast IP på adapteret og fortsatt bruke QoS? Eller må jeg la internett gå igjennom adapteret?

 

Legger til en tegning hvis dere har problemer med å forstå meg

post-61-1105273604_thumb.jpg

Lenke til kommentar

...forsiktig med telio - kundeservicen lukter ille hvis du får noen tekniske problemer - prøv ip24 - rimeligere er de også.

Har hatt telio siden mars - mye trøbbel og lite hjelp - går over til ip24 nå. Telio nekter imidlertid å portere over nr de har delt ut, har de lov til det?

 

edit: mer info

Endret av stalemate
Lenke til kommentar

Azton : For å bruke Qos må IP adaptret stå først, foran maskinene dine (server pc'en). Men med en så grei linje, og som du sier den har liten belastning tror jeg ikke kaspasiteten blir et problem.

 

Adaptret jeg fikk, har en kontakt for analog telefon, + 3 porters 10/100 switch og en port for internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...