Gå til innhold

Erfaringer med nVidia & andre


Rafael

Anbefalte innlegg

Jeg endret topic'en sånn at det går å ha en seriøs debatt om dette - det kan sikkert komme mye matnyttig ut av det. Lykke til! =)

PS: Egentlig kunne jeg stenge denne, men her skal jeg være rund i kantene - det er ingen uvane jeg planlegger å fortsette med. :smile:

 

Yummy, moderator

--------------------------------------------

 

Poenget mitt var ikke å provosere.

 

Det er mange av dere som er store i kjeften og sier at nVidia er best og dere har ingen problemer. Det er bare en liten pekepinne på at de ikke er de beste. De får kanskje frem det beste ut av 3d i spillemaskinene, men det gjør dem ikke den beste.

 

Bare flame, jeg bryr meg ikke.

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-11 15:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier som en annen sa på et av de andre innleggene dine. Det er flere som har nVidia enn ATI.

Derfor så sier det seg selv at det oxo er flere som har problemer med dem. Så når du legger ut en sånn tråd bør du finne ut hvor stor prosentdel (les litt rundt på forskjellige forum osv) som har nVidia og hvor mange av de som har problemer, oxo gjør du det samme med ATI. Først da kan du forvente en seriøs debatt om de to produsentene.

For det vil alltid være folk som mener nVidia er best og motsatt.

Jeg har et Creative GeForce2 MX400 32mb har ikke hatt noen problemer med det siden jeg kjøpte det (har hatt det i litt pver et år) og har nå bestilt et Gainward GeForce4 TI4400 128mb. Håper jeg unngår problemer oxo med dette kortet!

Lenke til kommentar

Quote:

Det er mange av dere som er store i kjeften og sier at nVidia er best og dere har ingen problemer. Det er bare en liten pekepinne på at de ikke er de beste. De får kanskje frem det beste ut av 3d i spillemaskinene, men det gjør dem ikke den beste.


 

Les hva du skriver da mann. Du sier at mange sier de ikke har problemer med nvidia, og det skal liksom bety at det er problemer med nvidia?!

 

De som kjøper skjermkort i dag bryr seg mye om 3d-ytelsen i spill, og når nvidia er best på dette så betyr det at mange velger dem og at de er de beste på dette viktige området! Basta.

Lenke til kommentar

erfaringer fra win2k

 

problemer jeg har hatt med nvidia (tnt1, gf2mx) - og fikser: mus-problemer (skru av v-synk), 60 hz i spill (installere en eller annen refresh fix), dårlig fps i counter-strike (installere 7.52 istedenfor f.eks 28.32 og andre nyere drivere)

 

problemer en kompis har hatt med ati (radeon) - og fikser: dårligere drivere i diverse spill som fører til blåskjerm og annen moro.. (ingen fiks, driverene har blitt bedre, men ikke bra nok, fortsatt bugs i div spill)

 

så.. jeg har dillet endel med nvidia, men har alltid klart å løse problemene, kompisen min har ikke samme erfaring med ati. han kjøpte nvidia skjermkort når han skulle ha nytt.

Lenke til kommentar

har dårlige erfaringer med ati,funker dårlig med skjermen min hver gang jeg logger inn i windows så må jeg skru av og på skjermen fordi bildet er strukket helt til høyre,mange spill hakker,ræva drivere.

men gode erfaringer med nvidia selv om det var gf2mx så hakke få spill,driverne var utmerket og bildet var alltid rett når jeg logger inn i windows.

Lenke til kommentar

Dere skal gjøre det så vanskelig. Det er mange som er storkjefta om at nVidia er best fordi de får mest ut av spill og fordi de har så gode drivere og ingen problemer. Uansett om det er en del flere folk som bruker nVidia eller ikke så synes jeg ikke de fortjener all den skryten som folk gir dem.

 

Dere bare flamer, det er det eneste dere klarer. Skjerp dere. Dere kan ikke komme her og si at jeg snakker bs fordi jeg ikke vet hvor større del av folket som nvidia eller ikke, det er dårlig sagt.

 

Patetisk er denne diskusjonen..

 

 

*minne seg selv på å ikke ta opp små meninger på forum*

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ett ati radeon kort, funket helt greit det, i windows vel og merke.. i linux dog, så, vel.. er det ikke noe og skryte av.. så derfor skaffet jeg meg et nvidia gf3 ti200, og jeg har nå bedre 3d ytelse i linux enn i windows med de siste nvidia linux driverne :smile: (vel og merke i linux native spill som Quake 3 Arena/Team Arena, RTCW, osv osv).

 

Så, for de som er interessert i bra 3d ytelse i linux, må rett og slett velge nvidia, da ingen andre produsenter har/eller har bra linux drivere for sine kort i det heletatt. Får håpe Matrox kommer med saftige drivere til sitt Pharelia kort under linux, tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Den 2002-06-12 05:55, Kai-Rune skrev:

Jeg har en god og gammel, vel, ikke så gammel da men en trofast komponent i min maskin som jeg er stolt av og som ikke har gitt meg problemer. Den skal få en permanent hedersplass i mitt hus og skal fortsatt få tjene men kanskje ikke så mye når den går av med pensjon om en uke.

 

Jeg jobber litt i photoshop, after effects, illustrator og premiere til grafisk fremstilling og rørlige bilder.

 

Jeg bruker ATI Radeon 7000 VE 32mb på Abit kt7-Raid med 1200mhz og 512 ram. Dette kortet er det beste jeg har hatt. det fungere brilliant til 2D men ikke SÅ bra til 3D som man skulle ønsket, Joda det funker, jeg spiller SOFII, Jedi Outcast II, RTCW. Alle disse bruker QUAKE engine og funker fint på 1024 oppløsning, iblandt blir det crappy framerate når det er masse busker, gress og mange bevegelige deler i spill, tåke og slikt, så da setter jeg ned oppløsningen. Hva ATI Radeon 7000/7500 kan ha problemer med er andre engines som til eksempel GTA3 som er ute nå, det er bare forferdelig på mitt kort.

 

Så jeg kan forstå at folk klager litt på ATI, men ATI har ikke gitt seg helt henn til spillemarkedet, ATI satser på kvalitet hva gjelder MEDIA fremstilling, IKKE spill .. PRIMÆRT! Det er desverre blitt slik at det er spillerne som styrer markedet og da betyr det mer å ha bra 3d ytelse enn å ha flott reproduksjon i photoshop.

Jeg har bestillt et kort fra nVidia nå. ABIT GeForce4 ti 4400. Det skal bli spennende å sammenligne dette kortet med mitt nåværende, å se hvordan det jobber med hardkjøring i photoshop after effects og premiere. For ATI kortet klarer dette fint. Hva jeg ser frem mot er ett kort som balanserer her. Like god spilleytelse som GeForce4, like god grafisk fremstillelse som ATI... Kanskje det er det nye kortet til Matrox vi skal titte etter?

 

Dessuten tror jeg nok at nVidia GeForce4 banker opp ATI hva gjelder spill. Men det en person som jobber med media ser etter, er ikke den beste blodspruten i Quake III.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-12 00:19, Roella skrev:

Hva slags ati-kort var dette? Ikke et 8500 antagelig.


 

det var et ATI Radeon 32MB DDR :smile:

 

men uansett, Nvidia herjer når det gjelder linux drivere.. for og si det slik, får bedre fps i Quake 3 Arena/Team Arena og RTCW i linux (nativt) enn jeg fikk i Windows XP med 29.42 driverne, og bruker 2960 driverne for linux.

 

DRI systemet fungerer greit, men utnytter ikke kortet på langt nær så bra som det kunne ha blitt utnyttet.

Lenke til kommentar

Nvidia, VIA og AMD har ikke vært noen god kombinasjon for mitt vedkommende, får ikke overklokket og tweaket systemet uten at BSOD'er ødelegger moroa.

Nei, tenker tilbake til "The good old days" med Celeron 566@850 og Voodoo 3@183, det var i hverfall stabilt.

 

mvh

Lenke til kommentar

Jeg har et ATI 8500 64MB kort, og jeg må si jeg er veldig fornøyd! Greit nok det at Geforce4 TI serien er bedre på spill, men jeg har ikke merket at ati kortet mitt sliter i noen spill ennå.

 

Det er sant som dere sier (en eller annen), at ATI ikke primært satser på spill, men på multimedia, det var derfor jeg kjøpte dette kortet. Bruker tv-ut hele tiden på min 32" sony 100Hz tv og bilde er uslåelig!

 

Jeg har også en 21" Eizo skjerm, og dette krever god 2D, tilfeldigvis er også ATI best på 2D!

Lenke til kommentar

Det vises dårlige erfaringer og synspunkter når det gjelder drivere og annet software som er inkludert. Dette er sikkert fordi vedkommende ikke følger opp oppdateringer osv. Det KAN være "problemet" i mange tilfeller. :>

 

Generelt så lønner det seg i grunn aldri å iallefall installere driverne som følger med i retail pakken. Da lønner deg seg heller å finne en fersk driver på nettet.

 

Håper ingen føler seg provosert ... ;>

Lenke til kommentar

Jepp det er sant, det er mange der ute som ikke er så flinke med driverne sine. Holde seg oppdatert. dessverre er det jo også slik at selskapene ikke er så flinke å oppdatere driverne sine heller. ATI Radeons drivere som jeg bruker til mitt kort er fra 2001. Sikkert bra men det hadde nok trengt en oppdatering etter Windows XP kom på markedet med DirectX 8.1 incorporert i systemet.

 

Hva man også kan teste er Beta drivere fra det respektive selskapet, der har ATI vært flinke å legge de ut for testing til massene. Jeg lastet noen drivere til mitt kort, beta versjonen av den jeg har nå i final som var bra, merket en betraktelig økt prestasjon, så let etter de fra deres respektive selskap. det er jo også slik at det finnes "independent" drivere der ute. Merk at DivX Codec egentlig var en hacket versjon av "liten-myk`s" codec til Windows media player. DivX er nå såpass velutvikklet og spredt at Microsoft egentlig har lyst å incorporere det i sine systemer men de har jo en ære de må beholde og vil ikke gi den spesiell erkjennelse, men de skuer slukøret mot denne codecen nå.

 

Hva jeg vil frem til med dette er å eksperimentere med drivere. det kan hende at det finnes en eller annen nerd i Taiwan som har skapt drivere til akkurat ditt kort og som er bedre en den originale.

 

SWEEET!

Lenke til kommentar

hmm eneste jeg erfaring jeg har med nvidia kort er som regel gode drivere,kan variere da.Grei nok speed for serien og være,men jeg eida da et geforce 2(hercules).

Dårlige med det er jo at kortet døde etter 1 år...og dårligere billedkvalitet

 

 

ATI radeon 8500(buildt by ATI)

driverne har kommet seg betydelig,siste 60716093 er gode drivere(hvis du ser på hva som var da).Bra billedkvalitet,fps i spill er høy ok så er det en del spill som har problemer med radeon8500,men hvet ikke om jeg skal skylde på driverne eller folkene som lagde spillene.Feks spiller I-war2 og det spillet er laget med dx8 motor,men mitt DX8.1 kort kan KUN kjøre det i dx7...motoren ble jo laget med NV tech så er jo egentlig ikke overasket.

Forskjellen mellom dx7 og dx8 i dette tilfelle er at i dx8 mode så kjøres vertex og pixel shader i hardware accel,mens i dx7 så er det softwaremode..det har litt og si på fps......men uansett var ikke ment som noen flaming av NV eller lignende,var bare ut i fra mitt synspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...