Gå til innhold

Ny data i mårå men står mellom 2 hovedkort. HJELP


2peewee

Anbefalte innlegg

Når det først går off topic...

Kablene er en god grunn, men nå som NCQ kommer så skal det gi bedre ytelse så vidt jeg har forstått.

 

Men jeg skjønner ikke helt dette hvis en raptor har en overføringshastighet på max 72 MB/s, hvorfor har man SATA da? Griet nok at markedskreftene vil ha oss til å kjøpe nytt da..

Og hvorfor så man aldri 10k rpm disker til P-ATA da hvis den var mer enn rask nok til slike disker?

 

En annen ting: Kjørte en test i PCmark 02 like etter jeg fikk min Seagate SATA. En kamerat hadde akkurat samme disken, men i PATA. Begge maskinene var nyformaterte, og satadisken hadde en god del mer poeng (husker ikke tallet men det var såpass mye mer, at det ikke var bare tilfeldighet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
First-generation Serial ATA interfaces have a bandwidth of 150 megabytes per second (MB/s) — or 1.5 gigabits per second (Gbit/s) — only slightly higher than that provided by the fastest PATA mode, UDMA-133. However, while further increasing PATA bandwidth is somewhat impractical, the relative simplicity of a serial link and the use of LVDS should allow SATA to scale easily. Serial ATA II (available as of 2004, with the release of Nvidia nForce4 chipset) doubles the maximum throughput to 300 MB/s (3 Gbit/s), and 600 MB/s (6 Gbit/s) is planned for around 2007. Still, the need for such a high speed interface is currently questionable; the (rarely reached) maximum transfer rates of the fastest magnetic hard drives are currently well under 100 MB/s, and any additional bandwidth benefits only transfers from the disk's cache.

 

SATA has several practical advantages over the parallel signaling (also called Parallel ATA or PATA) that has been used in hard drives since the 1980s. SATA cables are more flexible, thinner, and less massive than the ribbon cables required for conventional PATA hard drives. SATA cables can be considerably longer than PATA ribbon cables, allowing the designer more latitude in the physical layout of a system. Because there are fewer conductors (only 7 in SATA as compared with 40 in PATA), crosstalk and electromagnetic interference (EMI) are less likely to be troublesome. The signal voltage is much lower as well (250 mV for SATA as compared with 5 V for PATA).

 

Altså virket SATA rent subjektivt på meg som en overgang som primært ga produsentene en enklere standard å forholde seg til.

 

For øvrig står det en generell innføring her: http://www.hardware.no/guider/harddisk/index6.html

Lenke til kommentar

Tror du kan kjøpe ASUS... Jeg spiller nå på at det er anerkjennt, og man har som regel "draget" med seg når det er noe som gjelder. Gode internettsider som er lett å finne frem i, konservativ når det gjelder BIOS, kompatibel med "allt mulig" osv.

 

Lykke til og gratulerer hva det måtte bli. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg bestilte selv asus a8n-sli deluxe igår. tror det er billigst hvertfall, og de fleste jeg har lest har anbefalt det. men så en tråd i går fra en som hadde fått asus kortet, at han klagde på viftehastigheten. den var vistnok veldig støyende, og gikk på 8500 omdr/min. du finner sikkert tråden om du søker på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...