Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Selv frasier jeg meg garanti på det meste av datautstyr dag1 jeg har tingene, river av kjølere, fjerner heatspreader, klipper pinner osv. Er man med på leken, må man tåle steken :whistle: (bokstavelig talt)

Men prøver jo og gjøre det på en slik måte at det kan settes tilbake i orginal stand da.

 

 

Eneste gangene jeg sender noe tilbake er hvis jeg har kjøpt noe som ikke funker i første omgang.

 

Skal jeg måtte sende in ting for rep/garanti for å så vente på å få igjen ville jeg nok fått krupp i mellomtiden. har gjerne derfor et par hovedkort liggende hele tiden i reserve ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gabs Skrevet 05/09/2005 : 17:58

  Noen her som har fått ny vifte fra Asus? Leste på noen engelske forum om samme problem, der var det ihvertfall en som hadde fått erstatningsvifte..

 

Ja, jeg fikk beskjed om dette fra Asus support- skaff vår nye vifte fra din dealer. Men da hadde ikke Komplett noen anelse om når den ville komme. Pleide vist å ta sin tid fra Asus. Men dette begynner å bli en stund siden, så kanskje det har skjedd noe mer nå. Syns det er litt rart det har tatt så lang tid, dette problemet begynner jo og bli gammelt.

 

Men selv fikk jeg altså ny vifte av samme type, den lille tiden jeg brukte den var den ikke særlig støyende syns jeg. Faktisk vil jeg kalle den helt lydløs når jeg nå kjører den ute i friluft. Helt utenkelig at man vil kunne høre den inne i et kabinett. Men det er mulig at det rett og slett er et balanse problem med selve viften, som da montert på hk skaper resonanser/vibrasjoner, og som i sin tur også gjør at halvparten av de begynner og støye kraftig etterhvert.

Selv den minste ubalanse@9k rpm vil jo gjøre at den rister seg i filler, begynner å gå tregt i oppheng/lager, eller slå i sidene av blikket.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Bruker Zahlmann passiv kjøler, men den ble veldig varm når jeg tok på den. Har bare en 80mm stille kabinettvifte, så sirkulasjonen er så som så. Løsningen ble å pakke ut ASUS vepsen (viften) og plassere den ved kjøleribben via ledningen (som bare leder strøm). Vips ingen disabling av vifte, ingen støy og kjempekjøling.

Lenke til kommentar
Pygar Skrevet 06/09/2005 : 18:54

Løsningen ble å pakke ut ASUS vepsen (viften) og plassere den ved kjøleribben via ledningen (som bare leder strøm). Vips ingen disabling av vifte, ingen støy og kjempekjøling.

Hmm, litt interessant Pygar. Så da har du forsjåvidt samme erfaring som jeg sier når jeg påstår at viften i seg selv i friluft er "lydløs" da eller?

 

Er ikke helt sikker på om jeg forsto helt det du sier om ledningen :blush: Mener du da "som bare leder strøm", som i: "som ikke leder resonans/lyd", og at den ikke er i mekanisk kontakt med noe?

Lenke til kommentar

Artig idé Pygar. Det der måtte bare prøves.

 

Her er hva jeg gjorde:

1. Jeg demonterte den originale "vepsen"

2. Så brukte skruene fra dekselet til vepsen, men pga avstanden mellom ribbene på zalman'en så ville de ikke gjenge seg fast.

3. Fant frem en rull med gjengetape, rullet på ca 10-15 lag på skruen, slik at den ble tykk, god og myk. Passet på at skruene hang godt fast i viftehullene. Kappet av overflødig tape. Deretter var det bare å trykke vifta på plass på zalman-ribba.

 

Vifta sitter forbausende godt fast med denne metoden, selv om det bare er friksjon som holder den på plass.

 

Vel, jeg koplet spenning til vifta, men syntes fortsatt av vepsen bråkte for mye for min smak. Vel, ja den var veeeldig mye stillere, men fortsatt ikke lydløs.

 

Ca 10min roting i min o-store-bunnløse-pc-reservedeler-eske fant jeg frem til en gammel zalman vifte-styring. Så jeg koplet til denne og reduserte hastigheten til jeg ikke hørte vifta lengre (les: til vifta var overdøvet av alt annet i pc'en). En kjapp avlesning i bios avslørte at innstillingene mine hadde gitt meg en veps-hastighet på 5000 rpm akkurat! :)

 

Så...til det store spørsmålet: Hjalp det noe på temperaturen?

 

(Før jeg gir dere svaret så vil jeg minne dere på mitt innlegg på side 112 i den store asus tråden (pcp160 vet hva jeg sikter til :)) For å oppsumere hva jeg målte den gangen: Ambient/rom-temperatur: 25.2 grader, Kabinett temperatur: 28.6, Vist NB-temperatur Asus Probe: 42.4, Faktisk temperatur på NB: 60.1).

 

...og svaret er ja, det hjalp ganske mye:

Nye målinger viser:

Ambient/rom-temperatur: 25.6 grader

Kabinett temperatur: 29.0

Vist NB-temperatur Asus Probe: 41.4

Faktisk temperatur på NB: 48.2

 

Det er et resultat på 12.3 grader lavere. Ikke verst!

 

Legg også merke til at NB-temperaturen i asus-probe knapt har forandret seg, hvilket nok engang bekrefter våre erfaringer om at målepunktet IKKE er på NB.

 

(Resten av oppsettet har ikke forandret seg fra forrige gang. Jeg prøve med vepsen montert på alle sider av zalman'en, samt på toppen. Lavest temperatur fikk jeg når vifta var montert på toppen, slik at den blåser rett inn på ribba).

 

Takk igjen for tipset Pygar!

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Artig lite kloningseksperiment med Zalman/veps det der Hakrist. Så gjenstår det å se hvor lenge deg varer da...

Men den vepsen du bruker, er det en som ikke hadde begynt å lage støy, som altså er lydløs om du kjører den i "friluft"?

I så fall, hvis min uballanseteori stemmer, ser jeg ikke bort fra at den muligens kan ha et vesentlig mye lenger liv ved lavt turtall, enn de har vist seg å ha på fullt. Såfremt den altså ikke allerede har begynt å vise tegn til ulyd når turtall senkes, da er det nok for sent...

Hvis det er andre grunner til at den går i stykker er det vel derimot uansett bare et tids spørsmål før du igjen er plaget av ulyd.

Vel, hold oss gjerne oppdatert på dette da.

 

Vedrørende dette med Probe, kunne det med fordel ha stått noe om dette på forsiden av både denne og den store A8N tråden syns jeg. Det kommer stadig nye folk til, og det synes som om de fleste av en eller annen merkelig grunn gjerne vil tro at Probe måler akkurat der. Jeg føler meg som en litt kjip gledesdrepende politimann hver gang jeg gjentar at dette er feil.

Og forøvrig gjelder ikke dette bare A8N, har også et S775 915p Intel hk her, der Probe MB heller ikke er NB temp. På MSI neo har jeg også klart å finne ut hvor det faktisk måles- på super i/o som er den brikken rett ved siden av bios. Vet desverre ikke om det også er korrekt sted på A8N, men det er i såfall da den brikken mellom clear cmos og bios.

 

Kanskje feks du Hakrist, som har måler, for morro skyld kunne prøvd en dag, og måle temp på den brikken, og sett om det samsvarer bedre med MB temp?

Hvis du trenger mer info om nøyaktig hvor den sitter på A8N kan du PM meg :)

Lenke til kommentar
...Men den vepsen du bruker, er det en som ikke hadde begynt å lage støy, som altså er lydløs om du kjører den i "friluft"? I så fall, hvis min uballanseteori stemmer, ser jeg ikke bort fra at den muligens kan ha et vesentlig mye lenger liv ved lavt turtall, enn de har vist seg å ha på fullt.....

Ja, min hadde ikke begynt å lage ulyd. Den var helt ubrukt, ettersom jeg plukket vekk denne før første gang jeg satte in hovedkortet.

 

Vedrørende dette med Probe, kunne det med fordel ha stått noe om dette på forsiden av både denne og den store A8N tråden syns jeg.

Vil anta at den får lengre levetid ved lavere turtall ja. Om den etterhvert begynner å streike vil tiden vise, men om så skulle skje så er det ikke noen krise ettersom kortet virker fint uten. Selv om jeg også antar at hovedkortet får lengre levetid med bedre kjøling på NB.

 

Kanskje feks du Hakrist, som har måler, for morro skyld kunne prøvd en dag, og måle temp på den brikken, og sett om det samsvarer bedre med MB temp?

Jo, kunne vært artig å måle tempen på det "riktige" stedet. Skal se om jeg får tid til uka en gang. Kan sende deg en pm, når jeg får sjans.

 

Edit: Skal også neste uke se om jeg finner på en annen festeløsning for den vifta, selv om den sitter godt nok med løsningen jeg valgte i går. Hehe, er bare litt allergisk for slike "jalla"-løsninger i en pc, skjønner du.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Ja Hakrist, det var først og fremst selve viftens levetid jeg tenkte på altså. Hk'et ditt lever nok i beste velgående selv om denne viften skulle si takk for seg. Jeg ser jo ikke helt bort fra at levetiden vil kunne øke ved lavere temps, men det er for en ting bare spekulasjoner og synsing, og for de fleste sannsyneligvis også bare av teoretisk interesse (sitter feks her med topp fungerende 286 maskin, så hardware levetiden i seg selv, er vel neppe det som vil avgjøre når A8N blir museumsgjenstand uansett...)

hakrist Skrevet 09/09/2005 : 13:34

Jo, kunne vært artig å måle tempen på det "riktige" stedet. Skal se om jeg får tid til uka en gang. Kan sende deg en pm, når jeg får sjans.

 

Edit: Skal også neste uke se om jeg finner på en annen festeløsning for den vifta, selv om den sitter godt nok med løsningen jeg valgte i går. Hehe, er bare litt allergisk for slike "jalla"-løsninger i en pc, skjønner du.

Ja, hadde vært litt gøy om vi klarte og komme til bunns i hvor denne tempen faktisk hentes fra. Ta gjerne kontakt når du får litt mer tid, selv har jeg bare en veldig dårlig måler, som neppe vil gi noe entydig svar. Og i tillegg er det altså helt vanvittig trangt i dette aktuelle området i min pc (bildet...ryddig..?)

 

Kom gjerne forresten med et bilde av din ferdige løsning, alltid artig å se slikt syns jeg :)

Lenke til kommentar

Tid... ja sukk, den som hadde hatt mer av det.

 

Uansett, mitt kabinett er ikke litt ryddigere da (kan ta bilde og poste senere), men jeg er lite ivrig på å plukke av zalman-kjøleren igjen (les, klippe ca 100 strips, og plukke ut HK igjen). Så det jeg kunne trengt var et høyoppløselig bilde av hovedkortet rundt chipset-området, UTEN kjøler påmontert.

 

Noen idé om hvor jeg kan finne et slikt bilde? Det hadde gjort det mye enklere å lokalisere temp-føleren. Vi snakker nok om en ganske liten sak her.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Ja Hakrist, jeg skjønner at du ikke har tid/lyst til å demontere en hel masse, og det tror jeg heller ikke du trenger.

 

Jeg kan nå med 99% sikkerhet si at den sitter i den chipen der jeg trodde (super I/O)

Når jeg nå studerer "sensor" i Everest (nyeste versjon) ser jeg at sensoren på A8N heter ITE it8712F. Det er altså den chipen som sitter nedenfor de røde sata kontaktene, og rett til venstre for bios (se bilde)

På bildet fra min er det en ledning i veien, men du ser det står ITE på den, og det står også 8712F.

 

Så det er altså også denne chipen det i så fall hadde vært litt interessant og fått en probemåling på. Men uansett er jeg relativt sikker i min sak her nå, MSI support har fortalt at de måler på Super I/O, om du ser i boka til Asus ser du at det er den brikken jeg nevner som er Super I/O på A8N. Og når da Everest i tillegg sier det er den som er sensor, så er det nok også det.

Det eneste jeg kan tenke meg som skulle kunne tilsi noe annet er om det er denne ITE8712F som behandler sensor signaler, men som i sin tur kommer fra en ekstern plassert sensor, men tviler litt på at det er tilfelle... :)

 

Så da ser det for meg ut til at Probe MB er en grei indikasjon på kabinett temp/generell hk temp (eller for å være helt presis, temperaturen på SIL sata kontaktene :p )

Lenke til kommentar

Noen som har bestillt kortet i det siste å fått den nye vifta?

Får kortet iløpet av uka selv, er litt spent :p

 

asusfans.jpg

 

Noe av problemet med den "gamel vifta" er jo at det er et "overbygg" på inntakssiden, slik at lufta suges inn gjennom de små sporene på siden, dette generer nok en del støy skulle jeg tro... Noen som har prøvd å modde vepsen ved å frese bort "toppen" ?

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan tenke meg som skulle kunne tilsi noe annet er om det er denne ITE8712F som behandler sensor signaler, men som i sin tur kommer fra en ekstern plassert sensor, men tviler litt på at det er tilfelle... :)

Jo, det er nok desverre tilfelle. Det er skjeldent slike chipper har integrete temp-senorer.

 

Jeg gravde frem databladet for io-chippen, som ligger nedlastbart herfra:

ITE IT8712F (Nederst på siden)

 

Jeg siterer fra databladet:

"3 thermal inputs from remote thermal resistor or thermal diode or diode-connected transistor (2N3094)."

 

Disse er koplet til pin 87-89 på chippen.

 

Mao, dersom jeg hadde hatt et slikt høyoppløselig bilde av hk'et som jeg snakket om, så er det stor sannsynlighet for at jeg kunne ha lokalisert temp-føleren.

Men som sagt, dette er nok ant en ganske liten dings, maks 5mm stor, hvis ikke mindre.

Lenke til kommentar

Aha, vel fremgravd Hakrist, vi nærmer oss! ;)

Men altså er ikke 2N3094 en "konvensjonell" transistor/diode da?

Må inrømme at mine elektronikk kunnskaper er litt rustne, men er det slik at en 2N3094 både kan være en sånn bitte liten overflatemontert sak og en mer gammel "vanlig" innpakning?

Kan du se ut fra de datablader du finner?

 

Kan forresten se om jeg ikke kan få tatt et bilde av området etterhvert. Jeg ser at noen av diodene/transistorer har betgenelsen påtrykt printkortet. Det at mange opplever en liten tempsenkning ved fjerning av veps, kan vel kanskje tyde på at den sitter på en av sidene av vepsen. Slik at grunnen til nedgangen i temp er at vepsen slutter å blåse varmluft på sensoren...

Det er da bare gjetting :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jo 2N3094 er nok en "vanlig" transistor, så jeg trur ikke det er en slik som er brukt.

 

Mulighetene for hva som er brukt er flere, men feks noe slikt:

Pt-1000

eller en slik:

LM45

Man har også alternativet med en temperatur-motstand koplet inn på basen til en transistor (som igjen går til io-chippen). Transistoren kan da være en 2N3094 (eller ekvivalent i smd utførelse):

pt-100

 

Så mulighetene er mange, men igjen så er det nok en liten komponent vi leter etter. Med litt flaks så går det ann å lese av typebetegnelsen på de mistenkte komponentene, finne datablad og sjekke hva komponenten har for funksjon.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Ok Hakrist, takker for infoen. Flott med litt input fra folk med litt peiling. :thumbup:

Kanskje det dukker opp noen som har et brukbart bilde her etterhvert, ellers kan jeg som nevnt gjøre det, men det blir da ikke de nærmeste dagene altså. Er jo ikke noe hastverk uansett, men hadde jo vært litt artig å vite nøyaktig hvor det måles ;)

 

gaardern, kom gjerne med tilbakemelding om du fikk den nye viften da. Har hørt noen som har prøvd og fjerne toppen, men ærlig talt tror jeg ikke det er der problemet ligger, selv om jeg er ening i teorien. Har som nevnt før en ny (gammel type) vifte her, og den er overaskende stille i friluft (altså ikke montert fast på hk).

Lenke til kommentar

Skal sjekke litt mer i morgen.

 

Imens vi venter så legger jeg ved et par bilder fra moddinga av veps/zalman:

Oversiktsbilde over innmaten i pc'en min:

0320_small.jpg

(Klikk på bildet for full størrelse)

 

Nærbilde av veps-modding:

0315_small.jpg

(Klikk på bildet for full størrelse)

 

Legg spesiellt merke til gjengetapen på festeskruene. Artig måte å feste vifte på.

Det gjenstår også å få festet viftestyringa på et lurt sted.

 

(Bildene er forresten tatt med pc'en i bruk, men kameraet mitt var for kjapt, så det ser ut som vifta står stille :))

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

:w00t:Sensoren er lokalisert! :w00t:

 

Og den sitter ikke engang i nærheten av chipset-kjøleren!

Derimot så sitter den rett ved siden av IO-chippen. Kjekt for de som vil ha en temperatur-måling av....vel hovedkortet. Asus lover oss MB-temp i sitt asus-probe program, og det er det vi får; en måling av hovedkortet mellom io-chippen og backup-batteriet. Nok om det...

 

Her er et bilde av den faktiske plasseringen:

AsusA8N_Thermal_resistors_small.jpg

(Klikk på bildet for full størrelse)

 

Så til en liten gave til alle dere som drømmer om lav MB-temperatur. Ta en isbit, blås kald luft fra denne på sensoren, og vips:

Temperature_result_small.jpg

(Klikk på bildet for full størrelse)

 

Skal vedde på at ingen av dere har sett 13 grader på denne avlesningen før. :D

 

Jeg vet ikke helt sammenhengen mellom RT2 og RT3 enda. For meg virket det som at begge ga utslag på temperaturen, men når jeg testet fikk jeg mest utslag ved temp-forandring på RT2. Det er mulig at de er serie-koplet som en motstands-divider eller no, men jeg trur ikke jeg skal pønske mer på det. Hovedsaken var jo å lokalisere temperatur-avlesningspunktet, en oppgave som er løst.

 

Så vil jeg legge til at selv om kabinett-temperaturen hos meg er 32 grader (ved 25 grader rom-temperatur), så viser MB-avlesningen ca 40 grader. Årsakene til dette er flere, men her er noen av dem:

1. Kabinett-temperaturen varierer avhengig av hvor man måler det.

2. I mitt kabinett så sitter det en intaksvifte nede i front. Denne blåser luft på harddiskene. Lufta varmes opp og blåses rett bort til området hvor io-chippen er lokalisert.

3. Slike små temperatur-motstander har vanligvis en nøyaktighet på +- 3grader.

 

Unøyaktigheten i slike temp-motstander kan være årsaken til at Asus har brukt 2. Ved å kople disse i serie er det mulig å kompansere for slikt avvik og avlese en mer riktig temperatur. Men som sagt; om det er dette som asus har gjort på A8N kortet vet jeg ikke med sikkerhet.

 

Disse overnevnte punktene gir oss også en forklaring på hvorfor folk rapporterer så forskjellige målinger. Tempen er bla sterkt avhengig av type luft-sirkulasjon i kabinettet. Jeg har sett målinger variere fra så lite som 25 grader helt opp til 55.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Artig idé Pygar. Det der måtte bare prøves.

 

Her er hva jeg gjorde:

1. Jeg demonterte den originale "vepsen"

2. Så brukte skruene fra dekselet til vepsen, men pga avstanden mellom ribbene på zalman'en så ville de ikke gjenge seg fast.

3. Fant frem en rull med gjengetape, rullet på ca 10-15 lag på skruen, slik at den ble tykk, god og myk. Passet på at skruene hang godt fast i viftehullene. Kappet av overflødig tape. Deretter var det bare å trykke vifta på plass på zalman-ribba.

 

Vifta sitter forbausende godt fast med denne metoden, selv om det bare er friksjon som holder den på plass.

 

Vel, jeg koplet spenning til vifta, men syntes fortsatt av vepsen bråkte for mye for min smak. Vel, ja den var veeeldig mye stillere, men fortsatt ikke lydløs.

 

Ca 10min roting i min o-store-bunnløse-pc-reservedeler-eske fant jeg frem til en gammel zalman vifte-styring. Så jeg koplet til denne og reduserte hastigheten til jeg ikke hørte vifta lengre (les: til vifta var overdøvet av alt annet i pc'en). En kjapp avlesning i bios avslørte at innstillingene mine hadde gitt meg en veps-hastighet på 5000 rpm akkurat! :)

 

Så...til det store spørsmålet: Hjalp det noe på temperaturen?

 

(Før jeg gir dere svaret så vil jeg minne dere på mitt innlegg på side 112 i den store asus tråden (pcp160 vet hva jeg sikter til :)) For å oppsumere hva jeg målte den gangen: Ambient/rom-temperatur: 25.2 grader, Kabinett temperatur: 28.6, Vist NB-temperatur Asus Probe: 42.4, Faktisk temperatur på NB: 60.1).

 

...og svaret er ja, det hjalp ganske mye:

Nye målinger viser:

Ambient/rom-temperatur: 25.6 grader

Kabinett temperatur: 29.0

Vist NB-temperatur Asus Probe: 41.4

Faktisk temperatur på NB: 48.2

 

Det er et resultat på 12.3 grader lavere. Ikke verst!

 

Legg også merke til at NB-temperaturen i asus-probe knapt har forandret seg, hvilket nok engang bekrefter våre erfaringer om at målepunktet IKKE er på NB.

 

(Resten av oppsettet har ikke forandret seg fra forrige gang. Jeg prøve med vepsen montert på alle sider av zalman'en, samt på toppen. Lavest temperatur fikk jeg når vifta var montert på toppen, slik at den blåser rett inn på ribba).

 

Takk igjen for tipset Pygar!

Ingen årsak! Morsommt at det kom så mye bra info ut av dette. Synst i utgangspunktet at kjølereibben virket mye varmere en den temperatur som ble rapportert, og nå skjønner jeg jo hvorfor. Testet aldri originaloppsettet, så i mitt tilfelle var vepsen jomfru. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...