Gå til innhold

Lyse Bredbånd TV og HTPC Programvare


Anbefalte innlegg

Ja, får om kort tid bredbånd og TV fra Lyse Energi, dvs. digitale tv signaler over TP kabel samt 10 Mbit Internett oppkobling. Internett biten har jeg orden på, men har ikke vært borti slike TV signaler tidligere.

 

Grunnen til at jeg poster i nettopp dette forumet er ett ønske om å bygge meg en såkalt HTPC (stue-PC om du vil), der jeg tar inn TV signalene og kan bruke TimeShift og PVR funksjonaliteten i MediaPortal eller MythTV (el. lign. programvare).

 

De fleste slike programmer støtter "vanlige" tv-tunere, 250 kortene etc. Men har ikke sett noe som tyder på at man kan plugge en TP kabel i dem og forvente at programmet skjønner at dette er ett TV signal... ;)

 

Jeg har observert en post der det ble beskrevet hvordan man brukte VideoLan Player (eller hva den nå enn heter) til å søke opp kanaler osv. Men Det vil nok ikke funke med MythTV eller Mediaportal.

 

Det jeg nå sånn helt til slutt egentlig spør om er: Har noen erfaring med tv signaler som blir levert på denne måten i forhold til tuner kort og HTPC programmer? Eventuelt har noen peiling på hva som kommer ut av kabelen til Lyse? Er det MPEG-2 MPEG-4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100% sikker. Men jeg tror det er mpeg 4 hvis det er komprimert. Men er ikke sikker på om jeg bare har lest dette eller bare tror på dette av ren tilfeldighet. mpeg4 er kanskje litt mer brukt under streaming. Fikk nettopp til vlc og se tv på en pc. Kan tenke meg å evt. laage noe htpc-greier med tiden... Hvilken hardware skal du ha i maskinen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er klar over dette med VLC og IP adresser, kjenner og til boksen man får fra Lyse med ulike utganger etc. Men det jeg da altså vil er å få TV signalet til å fungere med ett av de mange HTPC programmene, slik som MythTV eller MediaPortal...

Klart man kan koble PCen til SCART utgangen til dekoderen fra Lyse, men må man bytte kanal på og dermed kan man ikke ta opp programmer fra ulike kanaler fremover i tid... (f.eks. TV2 kl. 19.00-20.00, TV3 20.00-21-00)

 

Men får alt fra dem om noen uker, får prøve meg litt frem å se hva jeg får til...

 

Som svar til x-ray-cat: Vet ikke enda, får se hvilke deler jeg har på lager... Vurderer ulike løsninger enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...