Gå til innhold

AGP VS PCI-E

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCI-Express er det alle nyere skjermkort kommer til å bli prudusert til. AGP er treigere enn PCI-Express. AGP er nå på vei ut og har du PCI-Express porter på hovedkortet og du skal kjøpe deg nytt skjermkort, så er det ikke noe å tenke på om du skal ha AGP eller PCI-Express.

Skrevet

Takker!!

Jeg skal kjøpe meg ny cpu og hovedkort nå... men hadde ikke planer om å kjøpe skjermkort enda... finnes det noen hovedkort ute nå som har både PCI-E og AGP slik at jeg kan bruke mitt gamle HK i starten?

Skrevet

Det finnes ikke (tror jeg) Hovedkort med begge deler. Så dette må du nok ta med i oppgraderingen din eller velge Agp :)

Mvh Erik_s

Skrevet
Hva er best av AGP og PCI-E?

er AGP på vei ut??

PCI-e er litt dyrere enn agp for øyeblikket, og hvis du er ute etter bytte både hovedkort og ( hvis du da har fra før av et dugbart agp skjermkort ) skjermkort så ligg unna for en liten stund til.. gevinsten fra oppgraderingen ( så lenge du ikke sitter på f.eks. 9600, fx-series kort etc. ) er veldig lav intill videre..

Skrevet

Det fins hovedkort som har både AGP og PCI Express for socket 775:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21381

I slike kort kalles AGP-sporet "AGP Express", det er egentlig et modifisert PCIe-spor. Om det duger, det vet jeg ikke.

PCIe-kort er ikke dyrere enn AGP; et XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 koster 1799,- i PCIe, mens AGP-versjonen koster 1865,- (Komplett).

Skrevet

Når nVidia (og også ATi etterhvert) spesiallager en PCI-e til AGP bro (6600 GT), så sier det noe om hvordan nVidia prioriterer. Alt av skjermkort i nærmeste framtid vil bli laget for PCI-e, men de mest populære variantene vil selges som AGP-kort, med en slik bro.

Skrevet

Ytelsesmessig er det foreløpig ikke noe å tjene på å bytte til PCIe; båndbredden til AGP8X er ikke i nærheten av å bli brukt opp ennå, langt mindre PCIe16x. Men, selvfølgelig, skal man kjøpe nytt er PCIe et selvsagt valg.

Skrevet

Skal du kjøpe nytt, kjøp PCI-E. Det neste skjermkortet du skal ha om noen år er sannsyneligvis PCI-E da.

Men det er ikke noe vits å kjøpe helt ny pc med PCI-E pc bare fordi du vill ha en promille mer i ytelse enn AGP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...