Gå til innhold

Hvordan lager jeg harddisk strikkoppheng?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller syltestrikk...

Selve opphenget trenger man vel ikke så mye kreativitet for å lage selv. Hva med å tre 2 syltestrikk rundt harddisken, ett foran og ett bak, for deretter å feste strikkene med nye strikk i brønnen. Hvis du trer tråden gjennom skruehullet og knyter for på utsiden , burde harddisken sitte godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt o-ringer/o-ringsnøring. Det har fungert veldig bra. De har vært hengt opp i over 1 år foreløpig... ingen porøsitet enda. Du kan selvfølgelig smøre de inn med silicon for å øke holdbarheten(jeg har ikke gjort det). Men jeg tror du bytter ut hardisken før du må bytte o-ringene...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt o-ringer/o-ringsnøring. Det har fungert veldig bra. De har vært hengt opp i over 1 år foreløpig... ingen porøsitet enda. Du kan selvfølgelig smøre de inn med silicon for å øke holdbarheten(jeg har ikke gjort det). Men jeg tror du bytter ut hardisken før du må bytte o-ringene...

Kanskje litt off topic, men det var noen morkne o-ringer som var skyld i Challengerulykka i 86. Tør ikke tenke på hva de kan gjøre med et par disker :/

Lenke til kommentar

Hugs på at diskane blir VARME når dei heng i syltestrikkar.

Når dei er montert i kabinettet får dei samme effekten som kjøleblokka har på cpu.

Då er kabinettet kjøleribba på ein måte, som avledar varme.

 

Du må nesten ha ei vifte på diskane... kanskje fare for at syltestrikkadne smeltar av!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har brukt o-ringer/o-ringsnøring. Det har fungert veldig bra. De har vært hengt opp i over 1 år foreløpig... ingen porøsitet enda. Du kan selvfølgelig smøre de inn med silicon for å øke holdbarheten(jeg har ikke gjort det). Men jeg tror du bytter ut hardisken før du må bytte o-ringene...

Kanskje litt off topic, men det var noen morkne o-ringer som var skyld i Challengerulykka i 86. Tør ikke tenke på hva de kan gjøre med et par disker :/

Jeg ville abolutt laget en variant med o-ringer enn med syltestrikker...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt o-ringer/o-ringsnøring. Det har fungert veldig bra. De har vært hengt opp i over 1 år foreløpig... ingen porøsitet enda. Du kan selvfølgelig smøre de inn med silicon for å øke holdbarheten(jeg har ikke gjort det). Men jeg tror du bytter ut hardisken før du må bytte o-ringene...

Kanskje litt off topic, men det var noen morkne o-ringer som var skyld i Challengerulykka i 86. Tør ikke tenke på hva de kan gjøre med et par disker :/

Good One !! :!:

Lenke til kommentar

Kulde/frost hadde vist gjort sånn at o-ringen på Challanger ikke tettet som den skulle. Dyrt fyrverkeri :roll:

 

Brukte en gammel pakke med strikk som er i klær, fungerer veldig bra. Tåler utrolig mye før det slites. Hvis det ryker så er det innvevd i tråd som er enda værre å slite.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off topic, men det var noen morkne o-ringer som var skyld i Challengerulykka i 86. Tør ikke tenke på hva de kan gjøre med et par disker :/

Prøv å putt noen o-ringer i flytende hydrogen og se hva resultatet blir av elastisteten til ringene da. Var gummi sine egenskaper ved meget lave tempraturer som var grunnen til ulykken og har ingenting med morkenhet å gjøre.

Ellers har jeg selv hengt opp harddiskene i o-ringer og det funker glimrende. Men store nok o-ringer er ganske dyre for privatpersoner i små kvanta såvidt jeg har forstått. Sykkelslange funker bra det også men sperrer litt mer for luftflyt om du har vifter forran.

Lenke til kommentar
Hva med å bruke buntebånd/strips? Har brukt det noen ganger der jeg har kommet over en gammel PC der festene mangler.

Man kan sikkert bruke slike til å henge opp diskene med... men litt av poenget med å dempe vibrasjonene vil jo bli borte da..

 

knutolav: Det er riktig at store oringer kan bli dyrt. Men man kan prøve å få tak i oring snøring. Det er sannsynligvis rimeligere litt rimeligere... jeg brukte 2-3 mm

Endret av JamesATaber
Lenke til kommentar

Harddisker skal da ikke vibrere så mye at man må henge de opp i gummistrikk - får man slike bør man reklamere ??

 

For øvrig synes jeg tipset om plaststrips var meget bra. Hvis man strammer akkurat passe så burde strips være mer enn nok fleksible.

 

Ellers har jeg erfaring med at det er stor forskjell på hvor i kabinettet man monterer disken. Festebrakketter montert på bunnen i kabinettet gir mer støy enn de som sitter høyere i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...