Gå til innhold

Hjelp til stille A64-oppsett


Anbefalte innlegg

Min gamle maskin skal byttes ut og jeg trenger innspill på om jeg har valgt fornuftige komponenter til ny maskin. Prismessig er smertegrensa på 15.000, og et viktig stikkord er STILLE PC. Maskinen brukes hovedsaklig til kontorapplikasjoner, surfing, se på film og video-encoding. Jeg vurderte en stund nForce4, men etter å ha sett at disse uten unntak har støyende chipsetkjølere, samt dårlig tilgang til PCI-e-skjermkort uten vifter landa jeg på følgende konfigurasjon;

 

Kabinett: Beantech Igloo 4 Miditower, Sort Aluminium

Strømforsyning: NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort T NQ 4001SE - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dB

Hovedkort: ASUS A8V Deluxe/WIFI Socket939 K8T800Pro,SATA RAID,GLAN,FW/USB, 802.11g

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939

Minne: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Harddisk: Hitachi 250GB Deskstar 7K250 SATA HDD

Tastatur: Logitech Ultra X

Mus: Logitech MX1000 Laser Midnight Edition

Floppy: Sony Diskettstasjon 3.5"

Skjermkort: Sapphire 9800 PRO Ultimate Edition 128MB

Skjerm: BenQ 19" LCD Monitor, FP937-12ms

 

Hvis jeg har regna riktig blir dette 13.628, pluss noen hundrelapper i frakt. DVD-spiller og DVD-brenner har jeg fra før. Jeg vet ikke hvor mye boxed-vifta på CPUen støyer - er denne ille tar jeg imot forslag på gode kjølere med takk. Fortrinnsvis hos Komplett eller MPX.

 

Er det noe riv, ruskende galt med oppsettet jeg har satt opp? Er det noen komponenter som kan/bør byttes ut innenfor min prisramme? Synspunkter mottas med takk!

 

--

sneilerts

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fett nok ut det der. Selv ville jeg ha gått for et 6600gt grafikk, (MSI har et relativt støysvakt kort)og et trinn opp på CPUen. AMD 3500+ får du i rundt 2000kr.

Vil du virkelig ha en stille PC, så kjøper du et kabinett med 12mm viftebrønner bak og i front, og kjøper stillegående vifter (Papst). Videre invistere i passivt kjølt PSU og en voksen passiv kjøler til CPU. Dette skal gå greit siden du ikke hadde tenkt å overklokke eller spille i særlig grad. Dette lar seg fint gjøre til under 15000 kr.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Om du er villig til å bruke litt mer på kabinett så er det alltids en mulighet for å kjøpe et støydempet kabinett, og kanskje til og med vannkjøling?

Men dette koster jo såklart en del, men så har du bra kjøling og kabinett lenge da :)

kaffelaban: jeg regner med du mener 12cm vifte, og ikke 12mm :)

Lenke til kommentar
Om du er villig til å bruke litt mer på kabinett så er det alltids en mulighet for å kjøpe et støydempet kabinett, og kanskje til og med vannkjøling?

Takk for tilbakemelding... Har du forslag til et slikt støydempet kabinett? Er villig til å strekke prisen litt for å få en stille maskin. Den jeg har nå bråker som et uvær, og det begynner jeg å bli mektig lei av.

 

Vannkjøling tror jeg ikke blir aktuelt i denne omgang :)

 

--

sneilerts

Lenke til kommentar

På microplex har de ihvertfall "NoiseControl"-kabinetter:

LINK

 

Det må nevnes at jeg ikke har prøvd disse kabinettene, så jeg har ingen erfaring med dem, så du bør lese evt. tester e.l. før du kjøper. :)

 

I tilllegg så har Lian-Li støydempede kabinetter, men de er en del dyrere (men Lian-Li er vel kjent for å være skikkelig kvalitet også :)).

Her er ett eksempel på miditower og et maxitower.

 

Sistnevnte har jeg VELDIG lyst på, men det er litt dyrt for et kabinett synes jeg :)

Lenke til kommentar
På microplex har de ihvertfall "NoiseControl"-kabinetter:

LINK

 

Det må nevnes at jeg ikke har prøvd disse kabinettene, så jeg har ingen erfaring med dem, så du bør lese evt. tester e.l. før du kjøper. :)

 

I tilllegg så har Lian-Li støydempede kabinetter, men de er en del dyrere (men Lian-Li er vel kjent for å være skikkelig kvalitet også :)).

Her er ett eksempel på miditower og et maxitower.

 

Sistnevnte har jeg VELDIG lyst på, men det er litt dyrt for et kabinett synes jeg :)

Mitt søskenbarn (fetter) har det først nevnte lian-li kabinettnet og han er svært fornøyd med det. Det er stille, god kjøling, fint design, lett, samt god kvalitet.

 

Denne setningen vet jeg ikke hvordan jeg skal formulere, men kabinettet er laget i aluminium som gjør at det blir en god del kaldere.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får kjølt en A64 3200+ (og oppover) passivt. Må nok ha kjøleribbe MED vifte.

Mitt forslag er ThermalTake BigWater og et støydempet kabinett og en meget stillegående PSU (SilenX, NorthQ). Slå til med en vannblokk til skjermkortet og støydempende harddisk-oppheng (hvis det ikke følger med kabinettet) så har du et STILLE oppsett!

 

Linker:

Støydempet kabinett: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2193

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300276&cks=PRL

TT BigWater: http://www.psdata.no/ps.asp?it=108509&mlevel=011600

Støydempende harddisk-oppheng: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1

Vannblokk til skjermkort: Veit ikke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...