Gå til innhold

apple.no setter ned prisen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror dere apple endrer prisene uten grunn, én liten uke før årets store mac-show?

 

er jo helt utrolig om folk ikke har nok is i magen til å vente én uke.

 

men igjen, at mange sikkert kjøper, vil jo vise at det var et smart trekk av apple med tanke på å kvitte seg med gammelt utstyr.

 

(forøvrig så har apple gått i gang med å saksøke internettsider og personer som har kommet med rykter som apple mener stammer fra spionasje - så da kan man vel tenke seg at det blir en del nytt den 11. januar)

Lenke til kommentar
komode: Sånn FYI så er tross alt den norske kronen og veldig sterk i forhold til $ så det er forståelig.

 

Blir nok en bærbar mac på meg snart :)

sånn for din og andres informasjon kan jeg nevne at dollaren står i ca. 6.2 NOK, og at apple overhodet ikke har brydd seg noe særlig om denne forskjellen tidligere i år.

 

en 17" powerbook koster 17354,- NOK i USA og 24687,- NOK i norge.

forskjellen var enda verre før.

at norge er høykostland forsvarer ikke at apple fortsatt er alt for grådige her til lands.

 

prisene de siste årene (og i dag) stammer fra 2000, da dollaren var verdt over 9 norske kroner.

 

og til slutt, prisene på skjermer har gått ned betydelig i USA også.

(tipper det kan komme en billig flatskjerm fra apple om de kommer med en ny billig-mac)

Lenke til kommentar
[en 17" powerbook koster 17354,- NOK i USA og 24687,- NOK i norge.

forskjellen var enda verre før.

Hei. Har du hørt moms?

 

 

 

Forøvrig gleder jeg meg til Mac Expo kommer, da får vi se denne nye billig-Macen, om den er noe å satse på! Det er sikkert bla. pga. denne at prisene synker. Kanskje vi får se oppgraderingen i hele Mac-rekka, fra iBook, til Powerbook til PowerMac G5. :dribble:

Lenke til kommentar
Hei. Har du hørt moms?

ja, eller "sales tax" som de kaller det i USA.

http://www.taxadmin.org/fta/rate/sales.html

 

denne må du legge i tillegg til prisen på apple-store, alt etter hvilken stat du er i.

 

som du ser av tallene, så er ikke i snitt ca. 5% spesielt mye sammenlignet med den norske momsen på 25%.

 

ergo står poenget mitt like godt; apple er grådige, og utnytter den sterke kronekursen.

uenig?

Lenke til kommentar
som du ser av tallene, så er ikke i snitt ca. 5% spesielt mye sammenlignet med den norske momsen på 25%.

Altså så er den norske momsen vesentlig høyere og dette gir seg selvfølgelig utslag i prisen man må betale her i landet...

 

En vare som koster 20.000 uten sales tax ender opp med å koste kjøperen 21.000 med 5% sales tax.

 

Med den norske momsen på 25% vil samme vare koste 25.000...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
som du ser av tallene, så er ikke i snitt ca. 5% spesielt mye sammenlignet med den norske momsen på 25%.

Altså så er den norske momsen vesentlig høyere og dette gir seg selvfølgelig utslag i prisen man må betale her i landet...

 

En vare som koster 20.000 uten sales tax ender opp med å koste kjøperen 21.000 med 5% sales tax.

 

Med den norske momsen på 25% vil samme vare koste 25.000...

jeg skjønner at det er lett å gå seg vill i tall angående dette, derfor skal jeg være enda mer tydelig..

 

mitt eksempel var følgende:

"en 17" powerbook koster 17354,- NOK i USA og 24687,- NOK i norge."

(med de oppdaterte prisene)

 

den amerikanske momsen er ikke lagt til her, fordi den er forskjellig i alle statene (i oregon finnes den f eks ikke).

men om man legger til 5% moms, får man altså 18222,- NOK i f eks Iowa.

den norske prisen er fortsatt 24687,- NOK, siden dette er inkludert norsk moms.

 

fortsatt er forskjellen latterlig stor, uenig?

 

...og om ikke dette skulle være nok;

den amerikanske momsen gjelder kun i den enkelte delstaten.

dvs. at om du tar med deg produktet til norge vil du få tilbakebetalt den amerikanske momsen, om du betaler den norske via tollen.

 

prisen blir da etter å ha innført varen fra USA og fortollet den: 21693,- NOK.

 

differansen er tretusen kroner, etter at norsk moms er betalt.

disse pengene går rett i lomma på apple.

 

vrient?

 

edit: tallfeil ble endret...

Endret av komode
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og vi skal jo selvfølgelig ikke se bort ifra at Apple tyner markedet litt ekstra.

 

Men husk også at Norge er et land det er *dyrt* å drive business i - vi har jo et lønns- og kostnadsnivå som som er veldig høyt sammenlignet med de fleste andre land, og dette vil nødvendigvis gjenspeile seg i fortjenestemarginen man må ta.

 

At varer i Norge er merkbart dyrere (utover det momsen står for) i forhold til i utlandet er jo mer regelen enn unntaket - på mange datakomponenter (f.eks. skjermkort) må man jo ofte regne dollarkursen som 10 for å finne ut omtrent hva de faktisk vil koste når de kommer i salg i Norge...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt og vi skal jo selvfølgelig ikke se bort ifra at Apple tyner markedet litt ekstra.

 

Men husk også at Norge er et land det er *dyrt* å drive business i - vi har jo et lønns- og kostnadsnivå som som er veldig høyt sammenlignet med de fleste andre land, og dette vil nødvendigvis gjenspeile seg i fortjenestemarginen man må ta.

 

At varer i Norge er merkbart dyrere (utover det momsen står for) i forhold til i utlandet er jo mer regelen enn unntaket - på mange datakomponenter (f.eks. skjermkort) må man jo ofte regne dollarkursen som 10 for å finne ut omtrent hva de faktisk vil koste når de kommer i salg i Norge...

du har helt rett i at norge er et dyrt land.

men så tjener vi jo mye mer her enn i andre land.

 

det er nok VELDIG mange flere nordmenn per innbygger som kan ta seg råd til å kjøpe en 17" powerbook, enn tilsvarende i USA.

 

men det jeg mener er at bedrifter som f eks apple vet å utnytte dette helt til grensen.

de tar den prisen som er på bristepunktet til hva kunden kan betale.

hadde de vært mindre grådige hadde det garantert vært solgt flere macintoshmaskiner i norge.

men så vet vi jo ikke om de hadde tjent mer penger da.

 

at prisendringen ikke kommer før dollaren nesten tipper under 6,- NOK viser jo dette.

 

men poenget mitt var egentlig å vise at apple kan ha valgt å endre prisene for å ØKE salget, like før nye varer kommer.

markedet for "utdaterte" maskiner er nok mindre i norge enn i USA, om vi tar hensyn til at snittpersonen her har mer penger.

(og at de skandinaviske landene elsker ny teknologi, om man ser snittpersonen)

Lenke til kommentar

Poenget med den norske momsen er vel at denne er inkludert i prisene på apple.no, noe de ikke er på apple.com

 

Da blir regnestykket litt annerledes. Før momsen blir lagt på i Norge (og altså den prisen som er sammenlignbar med prisen på apple.com) så koster en 17" PB:

 

24687/1,25 = 19750,-

 

Og i USA er den 17354, en forskjell på ca. 2400,. Neppe noe å gå i demonstrasjonstog for? Så den "grådigheten" du anklager Apple for bør muligens i større grad rettes mot vår egen stat.

Lenke til kommentar

jøss,

 

så du tror ikke at apples valg om å oppretteholde den nevnte prisforskjellen i ett år der dollarkursen i snitt har vært på 6,7 NOK har noe med grådighet å gjøre?

 

egentlig skulle prisen ha steget, ettersom momsen gikk opp med 1% fra 1. jan.

men isteden senket de prisen på skjermer (som resten av verden), og datamaskiner.

legg merke til at de ikke har senket prisen på andre produkter - som de vitterlig burde gjort om det bare handler om dollarkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...