Gå til innhold

Vil ha stille, støydempet kabinett


Anbefalte innlegg

Vil kvitte meg med mitt store, romslige maxi tower som bråker litt mindre enn et Concorde-fly, og isteden skaffe noe som er veldig stille.

 

Kom over Hardware.no's test av Arctic Cooling T1, og fant ut at dette kabinettet - eller T2-versjonen - hadde vært midt i blinken for meg, hadde det ikke vært for plassmangelen inni. Finnes det noen alternativer med litt bedre plass til en god pris (helst 800-1200,- inkl. PSU)?

 

Ytre design er ikke veldig viktig, men inni må jeg må ha plass til å kunne støydempe 3stk HD (krever det nødvendigvis 5,25" brønner?) + plass til to eksterne 5,25" enheter (DVD-brenner, etc). HK mitt er ATX.

 

Har også sett på de litt dyrere Nexus Breeze 350 og Nexus Breeze 400. Vet ikke om det er verdt pengene, men DinSide skriver: "For å i det hele tatt å høre noe som helst når PCen er plassert oppå skrivebordet en halv meter unna, måtte vi både slå av vår egen PC og kjøleskapet i andre enden av rommet. Kjøleanlegget på kontoret var fremdeles den dominerende støykilden, vi måtte legge øret noen få centimeter fra Breeze-kabinettet for å i det hele tatt registrere lyd. "

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DinSide likte visst Breeze noe bedre enn Hardware.no, men DinSide virker alltid mer overfladiske i testene sine, synes jeg.

 

Syns det er overraskende lite utvalg av støydempede kabinetter levert med PSU og vifter... Det blir veldig dyrt om man må bestille komponentene fra 5 forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Jeg har fått inn 1stk raptor 74GB disk, 2stk wd 200GB disker, en gammel Plextorcdbrenner som jeg har et personlig forhold til(lang historie), og en Nec ND3500 samt en floppydrive i et T2.

Nei, det er ikke rom til noe mer der nå, men stillegående det er det detfinitivt. Såvidt jeg kan se så er det jo ikke noe særlig mer du skal ha på plass. Alt henger på skinner som blir klipset fast så veldig lite av vibrasjonsstøyen blir forplantet videre.

 

Helt genialt kabinett for prisen, skulle seff bare vært ørlite grann større så jeg kunne fått plass til utvidelser, men det får våge seg for den kvaliteten til den prisen.

Endret av Netforce
Lenke til kommentar

Mange takk for svar. Ang Arctic Cooling T2 , så var jeg litt skeptisk fordi den ikke hadde støydemping til HDD'ene, bare en + at det virket litt trangt. Når det er sagt, så gjorde jeg en "research" i maskinen for å finne ut hva som støyet. Da fant jeg ut at 85% av støyen kom fra PSU. Jeg har to veldig stille Samsung HD'er og en bråkete IBM. I tillegg bråker den lille viften på P4 CPU'en litt også (viften /kjøleribben som var bundlet fra Intel). Så kanskje T2 er aktuelt likevel. Syns det ser skikkelig stilig ut.

 

Antec Sonata har jeg også sett på. Det høres veldig bra ut, men er det ikke drittungt? Jeg er ingen ekspert på dette, men synes det virker litt rart med doble metallplater i kabinettet, og at det ytterste atpåtil er gjennomhllet med en svær logo.

 

ville heller beholdt maxitoweret og støydempet det ved å kjøpe hd-oppheng og bytte ut alle viftene med silenx-vifter. i tillegg kan du jo kjøpe inn støydempingsmatter hos clas ohlson, biltema, torshov el.l.

 

Har vært inne på tanken. Men kom til at når jeg måtte ha ny PSU, vifter evt. matter og støydemping til 3 HD'er osv, så nærmer man seg prisen på f.eks. T2.

Så prisen på matter hos microplex.no, og da fant jeg ut at det ville bli en dyr affære. Dessuten er ikke kabinettet mitt tett i det hele tatt, mye "lekkasje" over alt. Tenkte at et nytt kabinett levert med vifter jo sikkert er laget spesielt med tanke på riktige luftstrømmer og lyddemping. Får revurdere dette også, da jeg har kort vei til Classe, takk for tips!

 

EDIT: silenx-vifter? Heter det det, elelr Silent X? URL?

Endret av legofred
Lenke til kommentar

IMHO får man ikke stille PC ved kun å bytte kabinett. Eliminer støyen ved kilden, støydempingsmatter klarer ikke fjerne nok alene, men er heller prikken over i-en når komponentene allerede er relativt stillegående.

 

Var jeg deg ville jeg gjort noe med PSUen (kjøpe ny/bytte vifte/sette ned viftespenning), kvitta meg med IBM-disken og muligens gjort noe med CPU-kjøleren.

 

Edit:

Er du fast bestemt på nytt kabinett bør du se på Antec 3700BQE eller 3700AMB, de har fått gode omtaler på www.silentpcreview.com. Men det må uansett påregnes litt modding..

 

SilenX-vifter får du på på www.vendur.no, mener jeg har sett dem andre steder også. Personlig synes jeg de virker overpriset, selv ville jeg gått for enten Papst + viftestyring eller Nexus-vifter.

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar
legofred:

Antec Sonata har jeg også sett på. Det høres veldig bra ut, men er det ikke drittungt? Jeg er ingen ekspert på dette, men synes det virker litt rart med doble metallplater i kabinettet, og at det ytterste atpåtil er gjennomhllet med en svær logo.

 

Det er tungt! Så om du skal bære det rundt, er det jo litt ugunstig.

Det er laget tungt, fordi - tenk deg lettvegger i et hus - der går lyden igjennom.

Lager du mere solide, tykke vegger så stopper du lyden. (akkurat som antec har gjort :thumbup: )

 

Ja, den hullingen på toppen er litt teit. Den suger til seg luft og støv - og det er et lite minus. Men det går jo enkelt, enkelt å bare klistre litt gladpack, teip eller selofan (som man bruker over tørkede blomster på A4 ark i skolen, hehe) :cool:

 

For at denne PCn skal bli stille - bør den stå på gulvet. Da kommer tyngden og gummi føttene til sitt ess. Den blir utrolig stille. Men om du setter den opp i høyden - så blir lyden litt høyere. (men enda langt fra andre PC kabinetter!!) :thumbup:

 

Om den står på bakken, så er det tungvindt å ta ut filteret forran.

Da må man reise opp PCn, eller legge den på siden.

Dette burde vært fikset med en støvsampler som kan tas ut på siden. :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke bestemt meg ennå, det er liksom en eller annen ulempe uansett hva man velger. Det blir nok nytt kabinett i alle fall. Sannsynligvis Antec Sonata, eller kanskje til og med Breeze 3500. T2 er veldig rimelig, men tror det blir hakket for trangt.

 

Har sett på Nexus strømforsyning. Er det bra, feks. NX3500? Har forstått det slik at en slik PSU kun har EN vifte og den blåser ikke ut av kabinettet, og er derfor nesten helt stille i et støydempet kabinett. Er dette en vanlig løsning? Skal en slik PSU vifte bløse nedover i kabinettet, slik at en 120mm vifte i bakkant tar seg av dette?

 

Hvor mye bør man legge vekt på dBA (støy) som er oppgitt på vifter/PSU i nettbutikker? Er det reelle tall, eller bare skrytetall/luretall/narre-jokertall?

 

Takk for all hjelp, og bidrag til ytterligere forvirring :D

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Hmm, Er ikke Antec Sonata enda mindre enn T1/T2 igjen da?

 

Seriøsiteten på dBA som er oppgitt på vifter/PSU i nettbutikker bør du ta med samme seriøsitet som du tar nettbutikken. Kan være en god ide å sjekke hva dagens opp-ned-joker tall er på de respektive hardwarelevereandørenes nettsider.

 

Er bare glad for å holde forvirringen oppe jeg :D

Lenke til kommentar

Tenkte mer på dBA som oppgitt fra produsentene, om disse tallene er sammenlignbare fra produkt til produkt. Slike tall kan vel oppnås på forskjellige måter, eller er det en standard målemetode for dette? Så noen hadde testet støy fra PSU vifter ved å måle dBA 1cm fra viften.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at du aldri med 100% sikkerhet kan vite hvordan de har foretatt støymålinger og hvor mye av den støyen du hører er ifra faktisk den enhenten de "tester".

Normalt sett så er det god kotyme å måle støy 1cm ifra enheten i et støyfritt rom, fritt for resonanser.

Edit: Støy er og blir subjektivt, derfor kan det være en ide å gi beng i hva andre mener og kjøpe det som "passer en" best.

Endret av Netforce
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at dette Artic T1 ikke er noe særlig. Og at den beskrivelsen på hardware.no ikke stemmer.... MEN dette er som sagt bare rykter.

Ellers hadde jeg postet en link!

 

Men fint om du Netforce kan si litt mere om hvordan kassen fungerer..

hva som er bra, og hva som er mindre bra.

 

Fra min Antec Sonata kan jeg si - når jeg prøvde å snu vifta på utsiden, til å blåse kald luft inn i kassen.. så endte det med at PCn ble utrolig varm i toppen. :dontgetit:

Så dette var en dårlig ide. Man bør altså blåse luft igjennom kassen!

 

dBA

Dette virker opp/ned etter hvor man leser.

Eks. Zalman sine websider:

CNPS7000-Cu - Noise Level : 18.0 ~ 27.5 dB http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...=43&code=005009

 

Hos Tomshardware guide skriver de:

"The fan noise is non-existent in silent mode and barely audible at maximum speed (38.7 dB(A) with an ambient sound level of 31 dB(A))."

http://www.tomshardware.com/cpu/20030616/h...cool200-08.html

 

Så det jeg synes er viktig - er at folk oppgir:

  • - Kabinett
    - CPU
    - CPU kjøler

Endret av stighenning
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at dette Artic T1 ikke er noe særlig. Og at den beskrivelsen på hardware.no ikke stemmer.... MEN dette er som sagt bare rykter.

Ellers hadde jeg postet en link!

 

Men fint om du Netforce kan si litt mere om hvordan kassen fungerer..

hva som er bra, og hva som er mindre bra.

 

Fra min Antec Sonata kan jeg si - når jeg prøvde å snu vifta på utsiden, til å blåse kald luft inn i kassen.. så endte det med at PCn ble utrolig varm i toppen. :dontgetit:

Så dette var en dårlig ide. Man bør altså blåse luft igjennom kassen!

 

dBA

Dette virker opp/ned etter hvor man leser.

Eks. Zalman sine websider:

CNPS7000-Cu - Noise Level : 18.0 ~ 27.5 dB http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...=43&code=005009

 

Hos Tomshardware guide skriver de:

"The fan noise is non-existent in silent mode and barely audible at maximum speed (38.7 dB(A) with an ambient sound level of 31 dB(A))."

http://www.tomshardware.com/cpu/20030616/h...cool200-08.html

 

Så det jeg synes er viktig - er at folk oppgir:

  • - Kabinett
    - CPU
    - CPU kjøler

Vel, hw har kanskje overdrevet stillheten litt, men det er utrolig stille. Ikke tvil om at det som bråker hos meg (dersom noe bråker), er chipset- og skjermkortvifte. Kabinettet har dog ikke noe som stopper støyen fra disse, som støydemping, men de har laget komponenter som bråker lite. HD hører jeg knapt...

 

 

Jeg har forresten T1.

Lenke til kommentar

 

Kom over Hardware.no's test av Arctic Cooling T1, og fant ut at dette kabinettet - eller T2-versjonen - hadde vært midt i blinken for meg, hadde det ikke vært for plassmangelen inni.  Finnes det noen alternativer med litt bedre plass til en god pris (helst 800-1200,- inkl. PSU)?

Hei,

Ser at denne uken har Netshop tilbud på Arctic Cooling Silent T1, til kun kr 595. Da begynner det jo på nærme seg noe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...