Gå til innhold

Sette opp webserver hjemme


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal øyeblikk gjøre innkjøp av en bærbar maskin, og frigjør da den gamle pc'en. Jeg kjører en hjemmeside på internett, men sliter litt med plass, siden jeg har mye bilder der, så jeg tenkte å sette opp pc'en som webserver, da det høres fint ut å ha 150 gb plass i tillegg til at jeg kan hoste et par kompisers sider.

Trenger jeg noe hardware for å gjøre dette?

Konfigurasjon:

 

Athlon 1700 XP

180 gb hd

256 mb ram

win xp sp2

lyse bredbånd (4mbit)

Dlink DI 624 trådløs router

 

bredbåndslinja er vel egentlig ikke statisk ip i teorien, men jeg har aldri opplevd at jeg har fått ny ip ennå, og jeg kan fort forandre forward adressen til en ny ip.

Jeg vil også bruke maskinen som en slags server for nettverket, i og med at den bærbare har max 80 gb hd, men det er vel bare å dele mapper i win.

 

Hva trenger jeg av software? Er det vanskelig å sette opp denne serveren? Hvor skal jeg sette maskinen, i Lyse-ruteren eller i nettverksrouteren?

 

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville lagt inn win2000 server på maskinen. Greit med fildeling. Har ingen erfaring med linux, så det får noen annen ta seg av.

 

Ville så lagt inn AppServ Da har du en webserver med alt du trenger.

Du kan oxo kikke på YellowTip Den har noe mer en appserv.

 

Hvis du vil til med bilder, ville jeg gått for

Gallery

 

Når det er snakk om hjemmeside, så har jeg falt for Mambo

 

Dette er mine valg, ikke nødvendigvis noen fasit.

Lenke til kommentar

Bør gå helt fint å bruke din maskin som en webserver, men tenk over hva du legger på den. Hvis du har en side som er avhengig av full oppetid er dette helt uaktuelt.

Windows 2000 server er jo svindyr, så her er nok Linux langt enklere å ta i bruk.

Hvis du ikke har erfaring med linux i det hele tatt kan du svinge innom linux.no, eller google litt etter "linux webserver guide", da tenker jeg du har nok lesestoff for noen dager ;)

Når det gjelder erfaringer er jo Red Hat Fedora enkel og grei, og den bruker Apache, den absolutt beste webserveren på markedet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Det er altså ikke anbefalt å ha winxp på maskinen? Så såvidt innom appserv siden, så ut som det gikk ann å bruke med winxp, men kanskje det er jeg som tar feil. Linux kan vel ikke være så gale å bruke heller, men det som hadde vært greit med å beholde winxp er p2p og lignende. Jeg bruker også DVD-brenneren i den.

Det er ikke så nøye med oppe-tid iogmed at det bare er en privat hjemmeside.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg noen timer på appserv, men jeg må innrømme at jeg er litt grønn på området. Hvordan konfigurerer jeg slik at trafikken til ip adressen blir redirigert til www mappen? Trenger jeg sql og php? Skal bruke et webgalleri for å vise bilder, og det er lagd med php, så trenger vel kanskje den biten. Men jeg er helt grønn på dette. Skal jeg sette serveren etter både internett-router og trådløs router? Tror jeg kan koble en til maskin inn på internett-routeren men da vil jeg vel ikke kunne bruke maskinen til fil og printserver?

 

 

Noen som har god peiling? Eller vet om en side på nettet som forklarer dette greit?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei jeg skal øyeblikk gjøre innkjøp av en bærbar maskin, og frigjør da den gamle pc'en. Jeg kjører en hjemmeside på internett, men sliter litt med plass, siden jeg har mye bilder der, så jeg tenkte å sette opp pc'en som webserver, da det høres fint ut å ha 150 gb plass i tillegg til at jeg kan hoste et par kompisers sider.

Trenger jeg noe hardware for å gjøre dette?

Konfigurasjon:

 

Athlon 1700 XP

180 gb hd

256 mb ram

win xp sp2

lyse bredbånd (4mbit)

Dlink DI 624 trådløs router

 

bredbåndslinja er vel egentlig ikke statisk ip i teorien, men jeg har aldri opplevd at jeg har fått ny ip ennå, og jeg kan fort forandre forward adressen til en ny ip.

Jeg vil også bruke maskinen som en slags server for nettverket, i og med at den bærbare har max 80 gb hd, men det er vel bare å dele mapper i win.

 

Hva trenger jeg av software? Er det vanskelig å sette opp denne serveren? Hvor skal jeg sette maskinen, i Lyse-ruteren eller i nettverksrouteren?

 

 

Takk for alle svar!

Windows 2003 Server fungerer kjempe fint som Webserver. I teorien vil også Windows XP Pro kunne fungere som en Webserver, siden den også har IIS.

 

Så har du pro versjonen, installer Internet Information Server (IIS) fra legg til og fjern programmer + windows komponenter (noe slikt), og så er egentlig web serveren klar.

 

Skal du ha sidene på en egen partisjon eller noe slikt, må du gjøre noen instillinger i IIS. Samme hvis du vil ha logg osv. Men ganske enkelt å bruke, og så kan du bare bruke FrontPage til å lage sidene og lagre dem rett på harddisken, og så ligger sidene på nett.

 

Ps: du kan selvsagt bruke andre web programmer som DreamWeaver osv... også

Lenke til kommentar

Skal du kjøre webserver så er Apache det beste valget. Og installere ISS på en klient/server er det samme som og "nedgradere" den. :thumbdown:

 

Trenger du kun http server, er Apache et perfekt valg.

Den kommer med en installasjons wizzard som er veldig enkel.

 

Trenger du mer, feks: PHP, MySQL database server osv.... er XAMPP er godt alternativ. Du får siste Apache http server, PHP 5.0.3 og Mysql 4.1.8, enkel installasjon.

Lenke til kommentar
Hei jeg skal øyeblikk gjøre innkjøp av en bærbar maskin, og frigjør da den gamle pc'en. Jeg kjører en hjemmeside på internett, men sliter litt med plass, siden jeg har mye bilder der, så jeg tenkte å sette opp pc'en som webserver, da det høres fint ut å ha 150 gb plass i tillegg til at jeg kan hoste et par kompisers sider.

Trenger jeg noe hardware for å gjøre dette?

Konfigurasjon:

 

Athlon 1700 XP

180 gb hd

256 mb ram

win xp sp2

lyse bredbånd (4mbit)

Dlink DI 624 trådløs router

 

bredbåndslinja er vel egentlig ikke statisk ip i teorien, men jeg har aldri opplevd at jeg har fått ny ip ennå, og jeg kan fort forandre forward adressen til en ny ip.

Jeg vil også bruke maskinen som en slags server for nettverket, i og med at den bærbare har max 80 gb hd, men det er vel bare å dele mapper i win.

 

Hva trenger jeg av software? Er det vanskelig å sette opp denne serveren? Hvor skal jeg sette maskinen, i Lyse-ruteren eller i nettverksrouteren?

 

 

Takk for alle svar!

Windows 2003 Server fungerer kjempe fint som Webserver. I teorien vil også Windows XP Pro kunne fungere som en Webserver, siden den også har IIS.

 

Så har du pro versjonen, installer Internet Information Server (IIS) fra legg til og fjern programmer + windows komponenter (noe slikt), og så er egentlig web serveren klar.

 

Skal du ha sidene på en egen partisjon eller noe slikt, må du gjøre noen instillinger i IIS. Samme hvis du vil ha logg osv. Men ganske enkelt å bruke, og så kan du bare bruke FrontPage til å lage sidene og lagre dem rett på harddisken, og så ligger sidene på nett.

 

Ps: du kan selvsagt bruke andre web programmer som DreamWeaver osv... også

Litt overkill å kjøre 2003 server for å hoste en hjemmeside eller to.

2003 server blir ganske dyr for ett slikt bruk.

 

Det holder lenge med å bruke den IIS som ligger i XP, eller som foreslått bruke Apache på MS boksen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...