Gå til innhold

Vannkjøling - trenger bistand


Gekki

Anbefalte innlegg

Jeg har så skrekkelig lyst til å få meg et vannkjølingsett.

Men det som er problemet er at jeg ikke har så godt kunnskap i dette.

Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt?

Spm. 1. Utstyr

 

Kjøleblokk

Pumpe

Radiator

koblinger

slanger etv.

 

Er det noe mer jeg trenger??

 

Spm. 2. Hvordan kobler jeg dette sammen

 

Ja hvordan??

 

Spm. 3. Vanntank

 

Hvordan kobler jeg det til systemet??

 

Kan ikke dere tegne et sånn "paint-oppsett" sånn at jeg er sikker på at jeg gjør det riktig, det hadde jeg satt pris på...

 

Evt. forklare meg litt grundig om hvordang jeg skal sette det opp, ta med absolutt alt av deler etc.

 

Svar vil bli motatt med Tusen takk !!!! :smile:

 

mvh,

 

Lasse A. K.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøleblokk kan en blikkenslager fikse for deg, han kunne lage en for meg i 9mm kobber. Husk å bruke kjølepasta på cpu.

Pumpe: kan vel bruke en lensepumpe for båt fra biltema, pumper 1200 l/t. Kostet meg 129kr.

Radiator: Man kan ta den som fungerer som varmeapparat i en bil, kan fåes billig på skroten eller "lån pappas" å be han bruke en ekstra genser eller noe. Monter noen store vifter, gjerne stillegående for å få funksjon i radiator.

Koblinger: hør med Jernia, rørlegger eller noe.

Testkjør systemet et par dager før du tar det i bruk.

Se på noen av prosjektene til overklokking.no for å se på montering.

Dette kan bli et veldig billig å bra vannavkjølings system.

Lenke til kommentar

http://www.microplex.no selger vankjølingsutstyr av meget høy kvalitet , Swiftech Waterblocker (MEGET bra men endog svindyre.. kan jo få billigere ved selvmekk , men jeg liker 100% passende og pene produkter :razz:)

Eheim pumpe og en stor god kraftig radiator (sjekk link på siden for montering) som tar 2x 120 mm vifter, bruk f.eks. Enermax 120 mm vifter fra microplex de kan justeres fra 14-32 desibel, d.v.s en meget stille pc hjemme og en også stille pc på lan.

 

Her er en tøff artikkel (let på sida er og mange BRA artikler om montering, kobling o.s.v der men alt er engelsk da )

http://www.procooling.com/articles/html/ho...or_to_yer.shtml

Lenke til kommentar

Selv har eg ikkje noen god erfaring med microplexs. Eg kjøpte nettop noe vannkjølingsutstur derfra, eg sende en e-mail og spurte om utstyret deres - "alt var greit", men då eg fekk utstyret viste det seg at det passet ikkje sammen (slangen som står som 3/8" er egentlig 1/4" ID!!! osv.) radiatoren var øydelage, eg retunerte slangene osv og sendte radiatoren tilbake for å få ny, fekk eg? NEI!!, svarer dei på e-mailene mine? NEI!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg lagde kobberblokk av 1,5mm kobberplater.

 

Deler:

2x 40x40x1,5mm - topp og bunn.

4x 38,5x10x1,5 - sider.

2x messingkoblinger

 

Jeg boret to hull i topplokket som passet koblingene og loddet de fast. Den ble riktig fin og etter sliping og pussing så den ut som et helt stykke med kobber.

 

Jeg er sikker på at jeg har bilder et sted. :smile:

 

Til dere som lurer på elektrolyttiske egenskapene med å ha messing og kobber sammen så kan jeg si at messing egentlig bare er kobber blandet med tinn. :smile: Med andre ord det fungerer dritbra. Begge materialene er lette å lodde også.

Lenke til kommentar

Jeg mente å skrive 0.9mm. Dette var det tjukkeste han hadde inne. Gikk til en annen blikkenslager han hadde litt rester til overs i 3mm. Gikk tilbake til han første fikk han til å lage en blokk rund 3mm plata med de tynne 0.9mm platene. Gav 100kr pr blokk. Dim 6*7*2cm. Skal brukes til å kjøle peltierelement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...