Gå til innhold

Trådløst nettverk og Linux


Anbefalte innlegg

Har vurdert lenge å "kutte" kablene på min bærbar så før jobb i dag så tok jeg meg en tur på Elkjøp. Fant et Jensen Air:Link 6011 802.11b PC-CARD som det faktisk stod at det støttet Linux. Dette var genialt tenkte jeg, da slipper jeg kanskje å kjøpe noe som ikke er støttet i Linux.

 

Kom på jobb og puttet inn kortet. Fant ut at kortet var en Realtek 8180. Linux hadde såklart ikke funnet noen driver. Puttet inn driver CD og fant en mappe som inneholdt driver til Linux. Driveren var desverre closed-source med en Linux wrapper som måtte kompileres. Tok en make og lente meg tilbake.....etter et minutt så var driveren kompilert. tok en modprobe og fikk en fin liten kernel panic.......Etter omstart så googlet jeg litt og fant ut at man MÅ ha kernel 2.4.20 for at driveren skal fungere, så også på noen forum at hvis man får driveren til å fungere så var den veldig ustabil og egentlig ikke noe å satse på. Så mye for Linux støtte tenkte jeg.

 

Lastet ned ndiswrapper og installerte WinXP driveren, utrolig nok fungerte dette og iwconfig fant kortet. Men jeg kunne ikke forandre noe utennom id og gi meg selv en ip. Fant senere ut at driveren bruker egne "skulte" kommandoer som ikke fungerte i Linux.

 

Etter jobb dro jeg innom Elkjøp for å bytte kortet, fant et annet kort som også var Jensen. Dette kortet var en USB versjon som også "støttet" Linux.

 

Kortet var av type SIS162. Koblet til kortet, kortet ble ikke idenifisert så jeg tok fram driver CD'en. CD'en hadde faktisk ingen driver eller informasjon om Linux. Dette lovet bra. Googlet litt til og fant ut at SIS laget egne driver til dette kortet Lastet ned driveren og begynnte installasjonen. Her fikk jeg make error. Fant senere ut at også disse driverene var closed-source med Linux wrapper som jeg måtte ha kernel 2.4.20 og faktisk RedHat 7.3 for at det skulle fungere. Siste utvei var å test ndiswrapper, men det endte i kernel panic....JIPPI

 

Så nå sitter jeg her med nok et møkka kort og skal innom Elkjøp i morgen og kjefte litt...

 

Er det noen som har en aldri så liten anbefaling på hvilke kort som faktisk støtter Linux? Kortet skal være støttet av open-source driver. Trenger ikke noe bedre en 802.11b

 

Har også sendt en mail til Jensen der jeg ber de forklare hva de mener med Linux støtte. Skal vedde på at de ikke har testet driverene en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Typisk. TIng det står at er støtta i Linux, er ofte dårleg støtta, men ting som det ikkje står noko om Linux, er ofte perfekt støtta i kernel.

Vet, jeg har aldri gått etter Linux støtte når jeg har kjøpt hardware og har aldri fått problemer og når jeg faktisk kjøper noe som er støttet av Linux så er det ikke noe annet en problem.

Lenke til kommentar
Typisk. TIng det står at er støtta i Linux, er ofte dårleg støtta, men ting som det ikkje står noko om Linux, er ofte perfekt støtta i kernel.

Vet, jeg har aldri gått etter Linux støtte når jeg har kjøpt hardware og har aldri fått problemer og når jeg faktisk kjøper noe som er støttet av Linux så er det ikke noe annet en problem.

Ang. support: Support betyr vel egentlig bare "ok, du kan ringe oss og vi hjelper deg". Support på "linux" er usannsynlig - i så fall er det vel bare selve kjerna... - en supportlinje kan ikke ta hensyn til alt fra slack, LFS, RH, SuSe etc. ...

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan Belkins USB-adaptere, men sliter selv med et Belkin FS07010 PCMCIA-kort i Arklinux. Drivere for linux har jeg ikke klart å finne, men har prøvd med ndiswrapper uten resultat... Ndiswrapper finner og laster driverne, men klarer ikke å starte kortet. Vurderer veldig sterkt å gå til innkjøp av en billig USB-adapter, for jeg begynner seriøst å bli lei av å måtte finne fram kabelen hver gang jeg booter laptopen med linux... Hvis noen andre har erfaringer med dette kortet er jeg veldig takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar

Var innom Elkjøp og fikk levert inn kortet (Litt krangling ble det......)

 

Belkin kortet hadde de ikke lengre bare en G versjon som garantert ikke vil fungere.

 

Så nå sitter jeg her fremdeles med kabel... :cry:

 

Skal ta meg en tur innom Expert å se hva de har etter jobb. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Var innom Elkjøp og fikk levert inn kortet (Litt krangling ble det......)

 

Belkin kortet hadde de ikke lengre bare en G versjon som garantert ikke vil fungere.

 

Så nå sitter jeg her fremdeles med kabel... :cry:

 

Skal ta meg en tur innom Expert å se hva de har etter jobb. Er det noen som har noen tips?

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en mail til komplett eller noe sånt og spurt om noe de vet søttes i LInux ved å bare putte den inn.

 

Jeg har brukt tre kort, ett compaq og to 3com. Alle tre fungerte, men de selges dessverre ikke lenger tror jeg.

Endret av Dell_Inspiron
Lenke til kommentar
Fant et TopCom Skyr@cer USB Stick 11 som bruker zd1201 brikkesett som er veldig bra støttet i Linux, hos Expert av alle plasser.

Denne her?

SkyracerWirelessUSBstick11M.jpg

 

Hva måtte du gjøre for å få den til å virke?

 

Hmm... kanskje jeg skulle satset på å få Shuttle'n min på WLAN'et også... det hadde vært cool.

 

Clas Ohlson selger alle TopCom kortene... noen som vet om alle disse bruker samme chipset og vil virke på Linux?

 

Link til Clas Ohlson sine TopCom produkter. Ikke var de dyre heller...

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Fant et TopCom Skyr@cer USB Stick 11 som bruker zd1201 brikkesett som er veldig bra støttet i Linux, hos Expert av alle plasser.

Denne her?

SkyracerWirelessUSBstick11M.jpg

 

Hva måtte du gjøre for å få den til å virke?

 

Hmm... kanskje jeg skulle satset på å få Shuttle'n min på WLAN'et også... det hadde vært cool.

 

Clas Ohlson selger alle TopCom kortene... noen som vet om alle disse bruker samme chipset og vil virke på Linux?

 

Link til Clas Ohlson sine TopCom produkter. Ikke var de dyre heller...

Ja. Se her http://linux-lc100020.sourceforge.net/

 

Krever kernel 2.6.10 p.g.a noen små bug i USB.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...