Gå til innhold

Den store progrock/metal-tråden


riktig

Anbefalte innlegg

Ok, gjør et tappert forsøk på å starte en fin liten tråd om den musikken som kanskje ikke er den mest utbredte i dag, den progressive musikken. Jeg og mange andre har gått litt lei standardformatet og søker gjerne mer utfordrende musikk. Jeg er musiker selv, og utfordringer får jeg aldri nok av. Teknisk krevende musikk er noe som går igjen i sjangeren, samt odde taktarter og stadig skiftende temaer. Lange låter er også noe som kjennetegner sjangeren.

 

Som keyboardist er det vel naturlig at jeg hører på mye prog, i starten var det jo keyboardistene som virkelig var heltene i progrocken. Keith Emerson, Tony Banks, Rick Wakeman og mange andre er kjent for å være eksepsjonellt gode, nyskapende og være tidlig ute med nye instrumenter og eksperimentere med dem.

 

Men mot slutten av 70-tallet gikk det nedover med den progressive musikken, og punken tok over. Progbandene ble pop-band, og mellotronene og hammondorglene ble stuet vekk til fordel for de nyere synthene, og den kliniske 80-tall-sounden ble altoverskyggende. Men i løpet av 90-tallet våknet proggen fra sin dype søvn, og nye band (og de gode gamle) begynte å gi ut gode progressive plater og nye klassikere ble født.

 

Så hvem andre har fått øynene (eller ørene) opp for slik musikk? Regner med at det er flere musikere på forumet, og dette er jo ofte musikermusikk.

Eksempler:

 

Genesis (fra tidlig 70-tall)

Emerson, Lake & Palmer

Dream Theater

Pain Of Salvation

Anekdoten

Symphony X

Yes

Frank Zappa (til tider)

The Flower Kings

Spocks Beard

+++

 

 

 

Diskuter prog :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som er interessert i musikk finner på et tidspunkt ut at den glatte popmusikken ikke er alt musikkverden har å by på, og beveger seg mot mer eksprimentelle former for musikk. Mange finner fram til prog. Man trenger nok ikke være musiker for å høre på prog, men musikere har mer erfaring med musikk og er kanskje mer musikalske en almuen.

 

Je, jeg hører på prog. De fleste artistene/bandene du nevner står på spillelisten min :)

Lenke til kommentar
Ellers er jo Liquid Tension Experiment skikkelig bra.

Herlige greier det, ja.

 

 

SirMaximus: Har titta litt på band-hjemmesida di, og man kan vel trygt si dere er påvirket av diverse progmetal-band! Bra saker. :thumbup:

Takk takk :)

 

Joda, det er umulig å ikke bli påvirket av så bra band. Men det kommer minst like mye inspirasjon fra andre stilarter også, som 80-talls rock, klassisk, elektronisk og alt mulig.

Lenke til kommentar

Ahh, jeg husker noen postet en link til sangene deres på ultimatemetal.com-forumet for en god stund siden, og de var jo veldig bra! Stå på, sier jeg bare!

 

For øyeblikket er jeg oppslukt i årets bidrag fra Arjen Anthony Lucassen. The Human Equation er noe av det best jeg har hørt i år. Jeg har intrykk av at allt mannen rører blir til gull - sjekk også sideprosjektet Star One!

 

For øvrig er det vel mest metal-siden av prog det går på: Queensrÿche, Devin Townsend, Godian Knot, Symphony X og noget av DT. Death hører vel også med. Med litt usikkerhet nevner jeg også Winds' herlige 'The Imaginary Direction of Time'.

 

Jeg har ikke gravd så mye blandt eldre prog-band, men King Crimson og The Moody Blues spilles heller ofte.

Lenke til kommentar

Jøss! Enda en som husker Popol Vuh. En av mine favoritter det, gitt. Bare synd at det store gjennombruddet ikke kom. Masse fantastiske låter fra den gjengen.

 

Og ja, The Human Equation må være årets skive i 2004. Mannen har en lei tendens til å spy ut mesterverk etter mesterverk. Trodde ikke noe ville overgå Into The Electric Castle, men han klarte det.

 

*Bøye seg i støvet for Lucassen*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...