Gå til innhold

Jeg sitter her og vurderer Linux jeg.


Anbefalte innlegg

Det er der all brukerdata blir lagret for din bruker. Veldig greit å spare på gamle config filer slipper du å mekke og ordne på alt etter du reinstallere osv. Pluss det gjør det lettere å ha en oversikt over hvor mye plass du bruker og hvor mye plass du har igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har windows på en av dine partisjoner så kan du ikke bruke den til linux. Linux bruker et annet filsystem enn det windows gjør. Windows bruker Fat og NTFS og Linux bruker Ext,Reiser osv. Så windows og linux partisjoner fungerer ikke bra sammen.

Hvordan ser disken(e) dine ut nå? Hvordan har du partisjonert dem ?

Lenke til kommentar

trur jeg eller olear missforstod noe her nå.

For å få klarhet i det. SÅ kan du skrive å lese til windows partisjoner fra linux, men ikke omvendt uten en tredjeparts-programvare. Men du kan ikke installere Linux på din nåværende windowspartisjon å beholde det du har på dem.

Lenke til kommentar
Hvis du har windows på en av dine partisjoner så kan du ikke bruke den til linux. Linux bruker et annet filsystem enn det windows gjør. Windows bruker Fat og NTFS og Linux bruker Ext,Reiser osv. Så windows og linux partisjoner fungerer ikke bra sammen.

Hvordan ser disken(e) dine ut nå? Hvordan har du partisjonert dem ?

E:(Media) <- Der har jeg filmer osv. Ntfs 100 gb.

C:(Systemdisk) <- Windows partisjon. 50 gb.

Lenke til kommentar

Har du nok plass på C til at du kan midlertidlig legge filmene osv på den, så slipper du mye bråk.

 

Hvis ikke kan du ha noen vansklig valg.

1. Du kan slette windowspartisjonen din. Men da har du bare 50 gig til linux

2. Du kan flytte det du kan av filmer osv til C og deretter formatere E og installere linux på den plassen du fikk av E.

 

Det får du finne ut av selv ;)

 

EDIT:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Instal...ur_og_filsystem

denne kan kanskje hjelpe deg igjennom noen problemer.

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar

En ting som kanskje er lurt, brenn ut det viktigste du har på E og C. Bare en liten påmindelse ;) Bomma der engang -hardt- selv.

Hvis du lager 4 partisjoner av E (hvis du velger å formatere E)

så har du

/ (root) 5 gig

/home 50 gig

/ (swap) 0-500mb

 

Ny E:\ ca 40-45gig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...