Gå til innhold

Jeg sitter her og vurderer Linux jeg.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og vurderer Linux da.

Men det er noen ting jeg lurer på.

- Hvordan partisjoner må jeg opprette?

- Jeg vil gjerne ha en litt mere avansert distro enn Mandrake. Den var for lett.

- Helst minst mulig kommandoer i innstalasjonen.

 

Takker for svar

 

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doh! En som etterlyser en vanskelig distro..

Vel, Slackware og Arch er såkalte "vanskelige" distroer (jeg har ikke prøvd dem selv). Debian er en mellomting, mye kommandolinje og kan virke litt skremmende, men usedvanlig lett installasjon av applikasjoner. Fedora er en allrounder som både nybegynnere og eksperter bruker.

 

Du klarer deg med to partisjoner, en for / og en swap (er vel MULIG, å innstallere uten swap, men da bør du ha så mye minne at du ikke må benytte deg av swappen (analogt med pagefile i windows). Hvor stor swappartisjonen skal være har alltid vært et diskusjonstema, tidligere var visstnok det dobbelte av ram en huskeregel, men tror ikke det er så veldig vanlig å følge lenger. Tror ikke det er vits å sette av 1024 mb til swappartisjon om du f.eks har 512 mb ram.

 

For avansert bruk vil det kanskje være anbefalt å ha egne partisjoner for /home /tmp osv, men jeg ser ikke det helt store poenget alltid å gjøre det.

 

ENDRET: Glemte Ubuntu, som er en distro som har fått mye lovord nå. Er rettet inn mot desktop bruk. Har ikke grafisk innstallerer, men installeringen er veldig lett og god likevel.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Fedora ville jeg annbefalt. Du har jo også Slackware. Ta å last ned begge, test dem ut. Det er eneste måten du finner den du liker best selv. Du må jobbe litt med det før du starter å like det. "once you tried black you dont turn back" (tenkte bare på undercover brother når jeg skrev det) Beste hintet, prøv deg frem til du finner den du liker best selv.

Lenke til kommentar

Partisjoner jeg bruker på desktopmaskin:

 

hda1 /

hda2 swap

hda3 home

 

Enkelt og greit...

 

Du vil ha noe mer avansert en Mandrake? Er du sikker?

 

Hvis ja:

 

Slackware.

 

Installeren er veldig enkel, men vedlikehold av Slackware er noe helt annet en Mandrake. Her må du fram med teksteditoren ;)

 

Kanskje du bør prøve en Debian basert distro........Litt mer avansert en Mandrake, men ikke så "hardcore" som Slackware.

 

Kunne ha anbefalt Gentoo, men siden du trenger en installer så er vel det uaktuellt.

Lenke til kommentar

For å gå litt offtopic her, så er ikke gentoo isntallasjon så vansklig. Den bare ser vansklig ut.

lynx www.gentoo.org hoppe inn på installasjons manualen, så går det som smurt. Eneste som kanskje kan være et problem er visst du ikke klarer å lese engelsk.

Lenke til kommentar
For å gå litt offtopic her, så er ikke gentoo isntallasjon så vansklig. Den bare ser vansklig ut.

lynx www.gentoo.org hoppe inn på installasjons manualen, så går det som smurt. Eneste som kanskje kan være et problem er visst du ikke klarer å lese engelsk.

Gentoo er ikke vanskelig å installere, men for en nybegynner så kan det virke litt gresk....

Lenke til kommentar
Jeg sitter her og vurderer Linux da.

Men det er noen ting jeg lurer på.

- Hvordan partisjoner må jeg opprette?

- Jeg vil gjerne ha en litt mere avansert distro enn Mandrake. Den var for lett.

- Helst minst mulig kommandoer i innstalasjonen.

 

Takker for svar

 

Mvh

Lars

1. Du trenger bare å opprette to partisjoner - / og swap. De fleste "enkle" installasjoner oppretter dem, men siden du vil ha en "vanskeligere" må du opprette dem selv. Noe som er veldig lett.

 

2. Gentoo, men ser punktet under. Kanskje Debian. Men anbefaler deg å prøve to "enkle" distroer og bli kjent med dem før du installerer en mer "vanskelig" distro. For "enkel-distro" 2 anbefaler jeg deg Fedora. Fedora er også ikke "bare" en "nybegynner-distro".

 

3. Se over.

Lenke til kommentar
For å gå litt offtopic her, så er ikke gentoo isntallasjon så vansklig. Den bare ser vansklig ut.

lynx www.gentoo.org hoppe inn på installasjons manualen, så går det som smurt. Eneste som kanskje kan være et problem er visst du ikke klarer å lese engelsk.

Gentoo er ikke vanskelig å installere, men for en nybegynner så kan det virke litt gresk....

...du må lære å gå før du kan løpe marraton...

Lenke til kommentar
Man løper vel ikke maraton, man går ;)

I Gentoo? Nei.

Mye gentoo hat ute å -går-? ;)

Altså, kan man ikke lese så er det ikke lett å -gå- nei.

Som han sa selv, han ville ha en krevende distro. Og gentoo er akkurat det. Det skrever at du gidder. Hvis du mislykkes en gang, og ikke gidder mer. Da er du ikke en gentoo mann ;)

Lenke til kommentar

Hmmm, sitter å laster ned Fedora, og skal jeg canselere de, og heller bruke en annen?

 

-Angående pratisjoner,

1. Du trenger bare å opprette to partisjoner - / og swap. De fleste "enkle" installasjoner oppretter dem, men siden du vil ha en "vanskeligere" må du opprette dem selv. Noe som er veldig lett.

Hva i huleste heite er - /? Er det en linux partisjon? Når jeg installa Mandrake, brukte jeg Partition Magic, og lagde jeg en partisjon til root, eller operativ-directory. Skal jeg gjøre det samme her? Hvor stor skal den være? Jeg har 1024 mb ram. Skal jeg lage en Swap partisjon med samme størrelse?

Hva med partisjonen til operativ-directory da? 6-7 gb? Eller mindre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...